مشروح اخبار


» ۵ هزار هکتار دشت تشنه دهدشت غربی در انتظار آب



هفت سال از شروع عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به دهدشت غربی می‌گذرد، اما پروژه‌ای که قرار بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن پنج هزار و ۶۴۷ هکتار از دشت‌های تشنه دهدشت غربی را سیراب کند هم‌اکنون تنها ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


به گزارش راک نیوز به نقل ازتسنیم، دهدشت غربی با مساحت هفت هزار هکتار، از نظر زمین کشاورزی غنی و مساعد بوده اما به علت مرتفع بودن آن نسبت به رودخانه‌های مجاور، با کمبود آب مواجه است و ماهیت تپه ماهوری این دشت نیز سبب بروز مشکل در امر آبیاری آن شده است.

در سال‌های دهه هشتاد پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که از هفت هزار هکتار اراضی موجود، به طور خالص پنج هزار و 647 هکتار قابل کشاورزی است که در صورت اجرای طرح آبرسانی، آب مورد نیاز این اراضی به روش‌های تحت فشار و ثقلی تامین می‌شود.

از این رو پروژه تامین آب اراضی دهدشت غربی با هدف آبرسانی به پنج هزار و 647 هکتار از این اراضی در بهمن ماه سال 89 کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن در خرداد سال 90 شروع شد.

اما پروژه‌ای که قرار بود با به دست گرفتن نبض دشت‌های دهدشت غربی، روح امید را به شهرستان محروم اما مستعد کهگیلویه برگرداند با وجود گذشت حدود هفت سال از شروع عملیات اجرایی، تنها 23 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با این روند امید به تکمیل و بهره‌برداری آن عمر نوح را می‌طلبد و صبر ایوب.

اگرچه این پروژه در زمره پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد هم قرار گرفت اما آنطور که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌گوید هم‌اکنون نیمه فعال است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: هدف از اجرای پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی تامین سالیانه 49.5 میلیون مکعب آب از رودخانه مارون جهت سیراب کردن پنج هزار و 647 هکتار از اراضی مناطق سوق و بخشی از اراضی دهدشت غربی از جمله چنگلوا است.

علی داوودی‌مهر با بیان اینکه این پروژه هم‌اکنون حدود 23 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: تاکنون 30 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده و جهت تکمیل و بهره‌برداری نیز بالغ بر 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: عدم تخصیص اعتبار کافی در سنوات گذشته سبب کندی پیشرفت عملیات اجرایی این طرح شد که این روند در دو سال اخیر بهبود یافته و پیگیری‌های لازم جهت افزایش میزان اعتبار موردنیاز در دستورکار آب منطقه‌ای است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: این طرح علاوه بر مشکلات اعتباری، تا حدودی با مشکل معارضین اجتماعی و افزایش قیمت مصالح موردنیاز از جمله لوله، میلگرد و غیره روبرو شد که با تلاش همکاران مشکل معارضین حل شد.

داوودی‌مهر ابراز کرد: برنامه‌ریزی لازم جهت مدیریت موضوع و شتاب بیشتر در روند اجرایی و به حداقل رساندن زمان بهره‌برداری طرح توسط عوامل اجرایی اعم از کارفرما، مشاور و پیمانکاران طرح در دست اقدام است.

وی ادامه داد: پیگیری‌های انجام شده از طریق مسئولان آب کشور و وزارت نیرو منجر به قول‌های مساعدی برای تامین اعتبارات مورد نظر در سال‌های آتی شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: امسال این پروژه حدود 31 میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد که از این میزان10 میلیارد تومان آن با سررسید اسناد خزانه تخصیص پیدا کرده است.

داوودی‌مهر گفت: با اجرای این پروژه برای حدود سه هزار نفر به صورت مستقیم و برای 6 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

طبق این گزارش" به علت وجود زمین‌های کشاورزی حاصلخیز و مستعد در منطقه دهدشت غربی، آبرسانی به دشت‌های این منطقه می‌توانست منجر به ایجاد تحولی عظیم در بخش کشاورزی شهرستان کهگیلویه شده و همچنین مرهمی بر زخم کهنه بیکاری جوانان این شهرستان باشد، اما روند کند اجرای این پروژه در سال‌های اخیر سبب بلاتکلیفی بسیاری از مردم این منطقه شده و آن‌ها را وادار کرده است که برای امرار معاش خود و خانواده‌هایشان به شهرها و استان‌های همجوار مهاجرت کنند.



تاریخ انتشار : 24 دی 1397, 07:22



» اخبار مرتبط:

  • مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد؛ عملیات اجرایی پروژه انتقال آب به دشت باشت آغاز شد
  • تشنگي دشت هاي غربي دهدشت / آیا آب به اراضی غرب دهدشت می‌رسد؟
  • 823 میلیون متر مکعب اب رودخانه زهره و جراحی به گچساران و کهگیلویه بزرگ تخصیص یافت
  • 250 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح تامین آب دشت لیشتر نیاز است
  • اجرای پروژه تأمین آب اراضی دشت مور 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟