مشروح اخبار


» 4شرط عجیب برای وام ازدواج!!



برای 2 میلیون تومان وام ازدواج باید پدرتان فوت کرده باشد! این تنها یکی از شرایط دریافت وام ازدواج است. وزارت نوپای ورزش و جوانان، 3 شرط دیگر هم برای این مبلغ ناچیز گذاشته است. در روزهایی که طرح ادغام چند سازمان و تشکیل یک وزارتخانه جدید به نام وزارتخانه ورزش و جوانان روی میز مسئولان و تصمیم‌گیران کشور بود بسیاری از کارشناسان به طور رسمی اعلام کرده بودند که در صورت ادغام موضوعاتی چون ورزش و جوانان کشور، نه تنها مشکلات در این حوزه‌ها حل نمی‌شود،بلکه برحجم آن افزوده می‌شود. حالا انگار همین طور شده، مجلس در هفته‌ای که گذشت اگر موضوع ارز در میان نبود، تکلیف استیضاح وزیر این وزارتخانه را یکسره می‌کرد اما حالا که این برنامه به تعویق افتاده، طرح‌های وزارتخانه نشان می‌دهد که وزارت ورزش و جوانان هنوز نگران آمار تصاعدی طلاق در کشور از یک سو و تجردهای بالای 30 سال از سوی دیگر نیست.

چهار شرط عجیب

زمانی که سکان موضوع ازدواج کشور در دست سازمان ملی جوانان بود، روز ملی ازدواج مهمترین روز این سازمان بود برای معرفی فعالیت هایی که در این حوزه پیچیده انجام شده یا قرار است انجام شود. بخش عمده‌ای از این طرح‌ها مورد توجه جوانان قرار می‌گرفتند خصوصا آن هایی که قصد ازدواج داشتند اما حالا وزارت ورزش و جوانان در حاشیه این روز‌، خبر از طراحی بسته‌ای داده که شرایط دریافت وام ازدواج را به طور کلی تغییر می‌دهد. حسن این تغییر، حذف ضامن برای وام 2 میلیون تومانی ازدواج است؛ موضوعی که حداقل سه چهار سال است در صندوق‌های قرض الحسنه اجرایی شده اما دولت تازه به این فکر افتاده با ضمانت گرفتن یارانه‌های نقدی افراد، می‌تواند از خیر ضامن برای وامی که قسط‌هایش کمتر از 100 هزار تومان است بگذرد. اما این تمام ماجرا نیست چرا که در این بسته پیشنهادی که روز گذشته از سوی نوشین نبئی، مدیر گروه برنامه ریزی ازدواج و نهاد خانواده وزارت ورزش و جوانان معرفی شده، زوجین برای این رقم ناچیز باید 4 شرط داشته باشند: داماد زیر 25 سال باشد، مهریه عروس زیر 110 سکه باشد، پدر یکی از زوجین فوت شده باشد و یکی از زوجین دانشجو یا طلبه باشد!

وام بی‌اثر ازدواج

با انتشار این خبر کارشناسان نسبت به این شروط انتقاداتی وارد کردند. از یک سو پروفسور باهر که از کارشناسان خبره این حوزه است وارد میدان شد و از سوی دیگر خبرگزاری مهر با حجت‌الاسلام شهاب مرادی صاحب‌نظر در حوزه خانواده و ازدواج گفت‌وگو کرده که هر دو بر ساده‌انگارانه بودن و حتی خنده‌دار‌بودن این شروط تاکید کرده‌اند. حجت‌الاسلام شهاب مرادی در مورد بسته تشویقی ارائه شده از سوی وزارت ورزش و جوانان می‌گوید: باید برای برطرف کردن مشکلات متعدد حوزه ازدواج با تامل و تدبیر بیشتری برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت انجام شود. او تاکید می‌کند:«به‌نظر می‌رسد اقدامات تشویقی و حمایتی آن هم با این میزان مبلغ اثر قابل‌توجهی در پی نخواهد داشت. هر چند که مسائل اقتصادی مهم بوده و قابل چشم‌پوشی نیست ولی مسائل و مشکلات ازدواج و خانواده و موضوع با اهمیت نسل از جنس مسائل فرهنگی و اجتماعی است که راهکارها و تدابیر متناسب خود را نیاز دارد.» از سوی دیگر پروفسور حسین باهر به عنوان کارشناس حوزه خانواده و آسیب شناس این شروط را خنده‌دار می‌داند و می‌گوید: «فکرش را بکنید به شما بگویند اگر پدرت فوت کرده باشد برای ازدواج به تو وام می‌دهیم! به اعتقاد من وزارت ورزش و جوانان اگر می‌خواهد کاری انجام دهد بهتر است از مشاوران عالی خانواده و ازدواج استفاده کرده و جوانانی که به هر نحوی برای ازدواج مشکل مالی دارند به آنها تسهیلات ارائه کند نه اینکه تسهیلات را عمومی اعلام کند.»

با 2 میلیون تومان چه می‌شود کرد؟

در حال حاضر صندوق‌های قرض الحسنه این میزان وام را در ازای یک چک ساده یا سفته به هر فرد مراجعه کننده‌ای می‌پردازند، بدون این که بخواهد شروطی چون فوت پدر را داشته باشد یا بخواهد آن را اثبات کند! از سوی دیگر شاید در سال‌های گذشته وام 2 میلیون تومانی می‌توانست گرهی هر چند کوچک از فرآیند پیچیده ازدواج در ایران را بگشاید اما به نظر می‌رسد که با تورمی که حتی دولت آن را تایید کرده و افزایش قیمت ارز که روی قیمت لوازم منزل تاثیر گذاشته، وام دومیلیونی به یک شوخی و یا در خوشبینانه‌ترین حالت یک رفع مسئولیت دولتی باشد و بس.




تاریخ انتشار : 20 مهر 1391, 07:23



» اخبار مرتبط:

  • شرایط دریافت وام 100 میلیون تومانی ازدواج اعلام شد!
  • راه اندازی سامانه رسیدگی به شکایات وام ازدواج در تمامی استان ها
  • طلاق در فارس ساعتی شد/هر یک ساعت یک جدایی
  • رواج ازدواج قسطی در غزه !!!
  • وام ازدواج 8 میلیون تومانی برای زوج‌های با مهریه تا 114 سکه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟