مشروح اخبار


» ابهام در نحوه توزیع وام های کم بهره روستایی و عشایری / مدیران شهرنشین دریافت کنندگان وام!



علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که این تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری قرار است به ایجاد اشتغال کمک کند و مانع از پول پاشی شود.
اما بررسی های راک نیوز نشان میدهد پس از انشتار فهرست افراد وام گیرنده بسیاری از مخاطبین به نحوه تخصیص اعتبارات کم بهره انتقاد داشتند.
آنها می گویند دست کم دو مدیر دولتی که سال ها در شهر سکونت دارند وام های کم بهره چند میلیونی به آنها تعلق گرفته است در حالیکه قرار بود این وام ها برای کاهش بیکاری و کمک به توسعه و ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق عشایری پرداخت شوند.

به گزارش راک نیوز ؛ «اما وجود طرح‌هایی چون قصابی، خوار و بار فروشی، مغازه ساندویچی، آرایشگاه زنانه، خرید خودروی وانت نیسان، عکاسی، فروشگاه لوازم خانگی، لوله کشی، نوشت افزار، آرایشگاه مردانه، میوه فروشی، چلوکبابی، تاکسی اینترنتی، سوپر مارکت، پارچه فروشی، صافکاری، بنگاه، بازاریابی، تابلوسازی، تولید لحاف و تشک، خرازی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مطب دندانپزشکی، صندوق زنان و دهها طرح از این دست تسهیلات پرداخت کرده است، طرح‌هایی که بسیاری از آن‌ها اصلاً متناسب با بافت روستا و فرهنگ عشایر نیست و قطعاً منجر به ایجاد هیچ اشتغالی نمی‌شود، برخی از این طرح‌ها اصلاً نیاز مناطق نیست و باز منجر به ایجاد اشتغال نخواهد شد، برخی از طرح‌ها نیز اصلاً نیازی به پرداخت تسهیلات نداشته است، بنگاه معاملاتی که کل دارایش یک میز و صندلی است، آن هم در روستا چه نیازی به تسهیلات اشتغال با سود چهار درصد دارد.»
«این سبک توزیع اعتبارات نه تنها منجر به ایجاد اشتغال نمی‌شود، بلکه از این به بعد بدهکارانی را در روستاها، اگر واقعاً گیرندگان تسهیلات روستانشین باشند، به وجود آورده است که هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال به بانک‌ها بدهکار هستند.
به گزارش راک نیوز از مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد ؛ البته با کمی دقت در اسامی وام گیرندگان نام های شناخته شده ای به چشم خورد که تا حدود زیادی قابل تامل است و اگر حتی با استانداردهای مورد نظر در سایت وازرت خانه که برای دریافت وام تعریف شده بود تا حدودی همخوانی داشته باشند اما نمی توان رد پای سفارشات را در تخصیص اعتبارات به برخی نام ها نادیده گرفت چراکه پس از ثبت نام در سامانه ،بخش راستی آزمایی اطلاعات وارده شده برعهده سازمان ها و ادرات کل استانی بوده است .
نام برخی از مدیران دولت تدبیر و امید درفهرست دریافت کنندگان  این اعتبارات ، یا نزدیکی برخی افراد به مدیران کل یا چهره های سیاسی وقتی می تواند برای افکار عمومی نشان از دور زدن قانون نباشد که در حال حاضر چنین کارگاه هایی برقرار باشند و تولید آنها روانه بازار شود تا افکارعمومی به یقین برسد که محل خرج این اعتبارات کم بهره صرفا در  راستای ایجاد اشتغال و کمک به توسعه پایدار روستا است .
یا با این همه تولید کنندگان گلیم و لباس محلی و فرش ،براساس آمارهای دریافت کنندگان وام کم بهره ؛ چشم انداز تولید و صاردات قابل لمس این واحدها کی عینیت خواهد بخشید یا اداره کل میراث فرهنگی برای بازار هدف این همه تولیدات کننده گلیم و لباس محلی کم بازار هدف را شناسایی کرده است که سرمایه گذاری دولت با شکست روبرو نگردد ؟ 
آیا بسیاری از این وام گیرندگان با این مصوبه که دیر کرد وام های زیر یکصد میلیونی بخشیده خواهند شد پا به این عرصه گذاشتند و آستین بالازدند برای در یافت وام .
بهرحال شخص استاندار بعنوان مسئول ارشد اجرایی دولت باید از مدیران تخصیص دهنده اعتبار به  به برخی نیازهای کاذب جامعه پاسخگویی طلب کند.
دستگاه‌های دولتی که این مبلغ کلان را توزیع کرده‌اند، حالا باید شفاف سازی کنند که این اعتبارات به چه کسانی داده شده است. آیا با خرد خرد کردن اعتبارات می‌تواند شغلی ایجاد کرد یا خیر، در یک محله و در یک روستا چند طرح مشابه تسهیلات گرفته‌اند که آنها قطعاً می‌توانستند، طرح‌های بیشتری را به بانک‌ها معرفی کنند. و از مشاوران اقتصادی در این راستا نیز سود می‌بردند. «۱۵ میلیون تومان در شرایط اقتصادی سال ۹۷ هیچ اشتغالی برای آن قابل تصور نیست، کدام شغل است که بشود با ۱۵ میلیون و با نرخ دلار در بهترین حالت ۱۲ هزارتومان ایجاد کرد و انتظار داشت پایدار هم باشد.
براساس لیست منتشره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مبالغ و طرح‌هایی که به آنها تسهیلات پرداخت شده است، قطعاً اگر همین امروز به بازدید طرح‌های لیست برویم، بخش اعظمی از آن‌ها اصلاً ایجاد نشده‌اند، بخشی در فاصله همین یکسال راکد شده‌اند و بخشی دیگر نیز اصلاً قرار نبوده که ایجاد شوند و باید مطمئن باشیم که با هزار و ۷۰۰ میلیارد نتوانستیم اشتغال چندانی برای کهگیلویه و بویراحمد دست و پا کنند.



تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1398, 06:56



» اخبار مرتبط:

  • اسامی دریافت‌کنندگان 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره اشتغال پایدار روستایی در کهگیلویه وبویراحمد منتشر شد + اسامی
  • در کارگروه کمیته فنی اشتغال استان مطرح شد: اختصاص 20 میلیارد تومان به اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان
  • بیشترین وام های کم بهره در استان فارس به چه کسانی تعلق گرفت +اسامی
  • ایجاد ۲۳۷۰ فرصت شغلی برای مددجویان و نیازمندان استان
  • مدیر کمیته امداد باشت:19 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان باشتی پرداخت شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    • داود

    • 25 اردیبهشت 1398 06:20
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    ما 1 سال هست منتظر مرحله دوم اشتغال زایی روستایی هستیم شرکت تعاونی ثبت کردیم.مجوز پروانه کسب تولیدی داریم
    برند معتبر برای محصول کیف و کفش دست هم ماشینی هم سنتی دست دوز ثبت کردیم اما متاسفانه تا وام تهیه نکنیم نمیتوانیم کار کنیم فقط یک حل چسب صنعتی که تا 1 سال پیش 150 هزار تومان بود امروز به 500 هزار تومان رسیده و یا اقلام مواد اویه دیگر اما هنوز و هنوز منتظر و منتظر چون قطعا با همه این شرایط سخت اگر وام اشتغال روستایی برای امثال ما که تمام مجوزهای لازم را داریم تهیه کنیم حتی میتوانیم صادرات هم بکنیم و ارز اوری کنیم در همان روستایی که ساکن هستیم مثلا روستای دور افتاده دشمن زیاری ممسنی

    لطفا درباره وام اشغال زایی مرحله دوم هم خبری منتشر کنید
    باتشکر
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟