مشروح اخبار


» يك طلاق براي هر 4 ازدواج!!/از جدايي‌ها حكايت مي‌كنند



طي دو روز گذشته دو روايت تقريبا متفاوت درباره نسبت ميان تعداد طلاق و ازدواج در كشور مطرح شد. اين دو نسبت اگر چه با هم تفاوت فاحشي دارند و نمي‌توانند قابل اعتماد باشند، اماهر دو نگران كننده و قابل تاملند. ايسنا به نقل از رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور نقل كرد كه در کشور ايران از هر چهار نفري که ازدواج مي‌کنند، يک نفر طلاق مي‌گيرد.

طي دو روز گذشته دو روايت تقريبا متفاوت درباره نسبت ميان تعداد طلاق و ازدواج در كشور مطرح شد. اين دو نسبت اگر چه با هم تفاوت فاحشي دارند و نمي‌توانند قابل اعتماد باشند، اماهر دو نگران كننده و قابل تاملند. ايسنا به نقل از رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور نقل كرد كه در کشور ايران از هر چهار نفري که ازدواج مي‌کنند، يک نفر طلاق مي‌گيرد. همزمان معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده در يك گفت گو به خبرگزاري دانشجو گفته است كه از هر هفت ازدواج يک مورد به طلاق منجر مي‌شود. نكته جالب توجه اينكه اين دو رقم متفاوت به طور همزمان و در حاشيه يك مراسم در شهر مشهد به خبرنگاران ارائه شده است.
اين روزها بيش از هر زماني هم كارشناسان و صاحب نظران مسائل اجتماعي، هم مديران و مسئولان ارشد امور اجتماعي كشور و هم علما و مراجع ديني در خصوص رشد بي رويه آمار طلاق در كشور اظهار نگراني كرده و به طور مستمر هشدار مي‌دهند. طلاق يکي از معضلات اجتماعي است که بيشتر در جوامع و شهرهاي بزرگ به دلايل مختلف اتفاق مي‌افتد.معضلي که نه تنها تاثيرات و عواقب منفي آن بر روي همسران بلکه بر روي فرزندان نيز به وضوح قابل مشاهده است که البته به وقوع پيوستن آن دلايل زيادي دارد. طي دهه ي اخير ميزان طلاق در بين جوانان به صورت قابل توجهي افزايش پيدا کرده است. به اعتقاد كارشناسان اجتماعي افزايش قابل توجه آمار طلاق دلايل متعددي دارد.آنگونه كه آمارهاي نيمه رسمي برآمده از پژوهش‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد از جمله دلايل جدا شدن زوجين عدم درک متقابل به دليل تفاوت‌هاي زياد سني، توقعات زياد زوجين از يکديگر، مشکلات اقتصادي،‌ اعتياد يا مجرم بودن همسر، عدم پايبندي يکي از زوجين به اخلاقيات، خشونت عليه همسر که غالبا از سوي مردها صورت مي‌گيرد و همچنين دخالت بي دليل خانواده‌ها در امور زندگي همسران به خصوص زن و شوهرهايي که روزها و سال‌هاي نخست زندگي خود را تجربه مي‌کنند.
هشدار آيت الله مکارم شيرازي درباره آمار طلاق
صبح ديروز آيت الله ناصر مکارم شيرازي از مراجع عظام تقليد در ديدار جمعي از نمايندگان اصولگراي مجلس شوراي اسلامي در شهر مذهبي قم، با ابراز نگراني از گسترش مفاسد اخلاقي و آمار بالاي طلاق در جامعه افزود: متاسفانه بي حجابي و مجالس سوء در حال گسترش است. علاوه بر اين برخي از فيلم‌هايي که با اجازه ارشاد منتشر مي‌شود هم عجيب و غريب است. همزمان دکتر غلامعلي افروز رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور در نشست توجيهي، آموزشي مطلع مهر که در هتل الغدير مشهد مقدس برگزار شد، گفته است كه در کشور ما از هر چهار نفري که ازدواج مي‌کنند، يک نفر طلاق مي‌گيرد. دکتر افروزخاطرنشان کرد: يکي از مولفه‌هاي کاهش جمعيت، طلاق است و اگر بخواهيم به سياست جمعيتي بينديشيم، بايد به کاهش طلاق و افزايش خانواده‌هاي شاد و گرم که نتيجه‌ي ادامه ازدواج است بپردازيم.رئيس گروه روانشناسي طرح مطلع مهر در توصيف زن آرامش‌گر، گفت: همسري آرامش‌گر است، که همه‌ محبت، ايثار، شجاعت، عدالت، مودت را تقديم همسرش کند و اگر گاهي اوقات رفتارهاي محبت آميز يک سويه باشد، زوجين بايد از روي معرفت، عشق و محبت را تقديم همسرش کند.افروز ضمن اشاره به اينکه زن و شوهر دو رکن اصلي خانواده هستند، تصريح کرد: خانواده تنها نهاد بي‌بديل، طبيعي، فطري و جاودانه انسان است و همه‌ نهادها بايد در خدمت خانواده باشد.وي ريشه‌ همه‎ طلاق‌ها و همسرگريزي‏ها در جهان از جمله ايران، دافعه‌هاي جنسي و رواني دانست و افزود: خانواده بايد مرکز انتقال فرهنگ و ارزش‏هاي ديني باشد و رابطه‌هاي گرم وصميمي بين خانواده‌ها برقرار باشد.
روايت مرکز امور زنان ازعوامل فروپاشي خانواده ها
در همين حال زهرا ساجدي معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري در گفت وگو با خبرگزاري دانشجو در مشهد گفت: ناآگاهي خانواده‌ها نسبت به اصول خانوادگي و عدم برنامه ريزي در راس علل و عوامل فروپاشي خانواده‌ها قرار دارد بطوريکه از هر هفت ازدواج يک مورد به طلاق منجر مي‌شود زهرا ساجدي، در خصوص اقدامات صورت گرفته در مرکز امور زنان و خانواده اظهار کرد: اين مرکز در راستاي رشد کمي از طريق افزايش جمعيت و رشد کيفي خانواده در ابعاد مختلف زندگي، اقداماتي را در دستور کار خود قرار داده است. معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده گفت: تماشاي فيلم‌هاي مبتذل و نيز شرکت در مجالسي که عفت عمومي را خدشه دار مي‌کند خود باالطبع موجبات بي بندوباري اجتماعي را فراهم مي‌کند و از اين طريق باعث سلب اعتماد زوجين مي‌شود را يکي از عوامل دخيل در امر طلاق دانست. وي خاطر نشان کرد: ناآگاهي خانواده‌ها نسبت به فراز و نشيب‌هاي زندگي، اصول خانوادگي و عدم برنامه ريزي در اين راستا در راس علل و عوامل فروپاشي خانواده‌ها قرار دارد. وي ايجاد دبيرخانه ملي زن وخانواده به رياست معاون اول رئيس جمهور و با حضور هشت وزير هيات دولت و11 دستگاه اجرايي مربوطه را از جمله اقدامات مرکز امور زنان و خانواده برشمرد که درآن علاوه بر مصوبات شوراي عالي فرهنگي ماده 138 قانون اساسي جهت آماده سازي و اجرايي شدن آن بررسي مي‌شود.
نرخ طلاق در تهران نگران‌کننده است
در همين حال رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان از رشد 5 درصدي ازدواج در کشور و رشد 2 درصدي ازدواج در تهران در شش ماهه اول سال 91 نسبت به شش ماهه اول سال گذشته خبر داد.محمد تقي حسن‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا با تاکيد براقدامات اساسي در زمينه ازدواج و طلاق، اظهار کرد: با توجه به شرايط فرهنگي - ديني کشور در مجموع رشد ازدواج آن‌چنان که بايد بالا نبوده است.وي با اشاره به اينکه وضعيت طلاق در کشور مطلوب نيست، افزود: نرخ طلاق در کشورطي شش ماهه اول سال 91 نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته روند کاهشي نداشته است؛ اين در حاليست که در تهران با رشد و افزايش ميزان طلاق مواجه هستيم و رشد نرخ طلاق در تهران نگران کننده است. رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان در پايان با تاکيد براينکه بايد درنرخ طلاق در کشورکاهش يابد، خاطرنشان کرد: وضعيت طلاق به گونه‌اي است که اگر تمهيدات لازم توسط خانواده‌ها و مسئولان انجام نگيرد اين روند افزايشي بالا مي‌رود.
يک جدايي براي هر 6 ازدواج در اصفهان
از سوي ديگر مدير کل ثبت احوال استان اصفهان نيز از کاهش 5درصدي ازدواج ورشد 7 درصدي طلاق درنيمه نخست امسال د راين استان خبر داد. به گزارش ايلنا، محمود علي‌پور، در نشستي خبري، گفت: بر اساس آمارهاي 6 ماهه امسال، 24 هزار و 5 ازدواج در استان اصفهان صورت گرفته که در مقايسه با آمار سال قبل، حکايت از رشد منفي 12/5 درصدي دارد.علي‌پور نسبت ازدواج به طلاق را ثبت يک جدايي از ميان هر 6 ازدواج اعلام کرد و گفت: از ابتداي سال، 4 هزار و 293 واقعه طلاق انجام شده که 4 هزار و 61 مورد آن مربوط به جامعه شهري و 232 طلاق در جامعه روستايي رخ داده است.مدير کل ثبت احوال ميانگين سن طلاق را در گروه سني 25 تا 29 سال بيان کرد و گفت: نزديک به 5/26 درصد طلاق‌ها که شامل هزار و 38 جدايي بوده، در همين گروه سني رخ مي‌دهد.



تاریخ انتشار : 22 مهر 1391, 07:20



» اخبار مرتبط:

  • اعلام نرخ طلاق در ازدواج‌هاي دانشجويي
  • پیشنهاد تاسیس وزارتخانه ازدواج و طلاق
  • ایران به رتبه چهارم "طلاق" رسید!
  • طلاق در فارس ساعتی شد/هر یک ساعت یک جدایی
  • هشدار!! آمار طلاق در گچساران 14 درصد افزایش یافت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود