مشروح اخبار


» ايدزي‌هاي ناشناخته کشور چند نفرند؟



طاعون قرن همچنان مي‌تازد. خبرها از روند افزايشي ابتلا به ايدز از طريق تماس جنسي در کشور حكايت دارد. آمارهاي تخميني بيماران ناشناخته ايدزي نيز روز به روز بالا مي‌رود و تازه ترين رقم‌ها از ابتلاي بين 70 تا حدود 100 هزار نفر به ايدز و ويروس اچ آي وي حكايت دارد. در سال‌هاي اخير پيشگيري از انتقال ايدز از طريق رفتارهاي جنسي يکي از برنامه‌هاي جدي وزارت بهداشت براي جلوگيري از افزايش موارد ابتلا به ايدزعنوان شده است. خطر انتقال....

طاعون قرن همچنان مي‌تازد. خبرها از روند افزايشي ابتلا به ايدز از طريق تماس جنسي در کشور حكايت دارد. آمارهاي تخميني بيماران ناشناخته ايدزي نيز روز به روز بالا مي‌رود و تازه ترين رقم‌ها از ابتلاي بين 70 تا حدود 100 هزار نفر به ايدز و ويروس اچ آي وي حكايت دارد. در سال‌هاي اخير پيشگيري از انتقال ايدز از طريق رفتارهاي جنسي يکي از برنامه‌هاي جدي وزارت بهداشت براي جلوگيري از افزايش موارد ابتلا به ايدزعنوان شده است. خطر انتقال ايدز از طريق روابط جنسي بيش از بقيه راههاي ابتلا، مادران و نوزدان و جمعيت مولد كشور و در نتيجه نسل‌هاي آتي را تهديد ميكند. با درنظر گرفتن اين مخاطرات مي‌توان دليل توجه جدي و حساسيت متوليان بهداشت و سلامت كشور براي اين شيوه انتقال ويروس مرگبار را درك نمود.
روز گذشته رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت از افزايش 20 درصدي مبتلايان به HIV از طريق روابط جنسي در کشور خبر داد و گفت: پيش بيني مي‌کنيم 70 هزار مبتلا به HIV در کشور هنوز ناشناخته اند. عباس صداقت در حاشيه اولين کنگره بين‌المللي تحقيقات ايدز در ايران که در سالن آمفي تئاتر دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار شد، اظهار داشت: همچنان بيشترين ابتلا به ايدز در کشور از طريق اعتياد تزريقي است ولي شواهدي در دست است که نشان مي‌دهد اين الگو در حال تغيير بوده و موارد ابتلا به HIV از طريق روابط جنسي رو به افزايش است.او درباره برنامه‌هاي کاهش آسيب در ايران گفت: پيشگيري از انتقال ايدز از طريق رفتارهاي جنسي يکي از برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي جلوگيري از افزايش موارد ابتلا به ايدز است.صداقت از همکاري وزارت بهداشت با ساير دستگاه‌ها براي پوشش برنامه‌هاي آموزشي و اطلاع رساني در پايانه ها، راه آهن و هواپيمايي خبر داد و گفت: تاکنون 24 هزار مورد HIV در کشور تحت پوشش برنامه‌هاي مراقبتي وزارت بهداشت قرار دارند.وي با اعلام اينکه ارائه تمامي برنامه‌هاي مراقبتي از مبتلايان به HIV رايگان و محرمانه است افزود: تخمين مي‌زنيم 93 هزار نفر در کشور بهHIVمبتلا باشند که 70 هزار نفر آنان از وضعيت ابتلاي خودشان آگاه نيستند.پيش از اين مينو محرز رئيس مرکز تحقيقات ايدز وزارت بهداشت اعلام کرده بود؛ «بر اساس فرمولهاي سازمان بهداشت جهاني، مي‌توان گفت بين 100 تا 120 هزار مورد ابتلا به ويروس ايدز در کشور ما رخ داده يعني اکنون بين 80 تا 100 هزار فرد مبتلا به اين ويروس و ناقل آن بدون اينکه حتي خودشان بدانند، به اين عفونت مبتلا هستند و مي‌توانند عامل انتقال آن به ديگران باشند.»اما صداقت با اعلام اينکه 67 درصد موارد ابتلا به ايدز از طريق اعتياد تزريقي است، گفت: سهم انتقال ايدز از طريق روابط جنسي از سال 65 تا 90، 7 درصد بود که اين آمار در سال گذشته به 10 درصد رسيده است که نشان مي‌دهد 20 درصد افزايش ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسي را در کشور داشته ايم.



تاریخ انتشار : 2 آبان 1391, 05:11



» اخبار مرتبط:

  • چـرا زنـان بيشـتر از مـردان مسـتعد ايـدز هسـتند؟
  • ايدز روي موج جواني
  • موج آنفلوآنزا در کشور/ فوت 21 نفر در اثر ابتلا به آنفلوآنزا
  • درخواست مشايي امکانپذير نيست
  • آمارهای قابل تامل «ایدز» در ایران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟