مشروح اخبار


» در نشست شورای اجتماعی کهگیلویه به ریاست معاون سیاسی استاندار چه گذشت؟



معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بزرگنمایی آسیب‌های اجتماعی دیشموک در برخی رسانه‌ها انتقاد کرد و اخطار داد که در صورت ادامه روند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.


به گزارش راک نیوز، نشست شورای اجتماعی شهرستان با محوریت آسیب‌های اجتماعی بخش دیشموک امروز به ریاست معاون امنیتی سیاسی استاندار در دهدشت برگزار شد.

احد جمالی در این نشست، با انتقاد از عملکرد برخی از رسانه‌های استان در انعکاس معضلات اجتماعی اظهار داشت: برخی رسانه‌ها تعهد اخلاقی، انسانی و انصاف دارند و منشأ خدمت‌اند اما درصد قابل توجهی که تعدادشان کم نیست متأسفانه تعهد لازم ندارند و به مسائلی دامن می‌زنند غافل از اینکه سرور سایت‌ها در اسرائیل یا آمریکا است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این رسانه‌ها در بیان آسیب‌های اجتماعی بزرگنمایی و سیاه‌نمایی دارند به این افراد اخطار داد متوجه جریانات باشند.

جمالی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ خبر منفی که به شورای کشور می‌رسد دو تا سه مورد مربوط به کهگیلویه است و این خیلی بد است،افزود: اگر به روند خود ادامه دهند قطعا برخورد قانونی خواهیم کرد.

وی گفت: اصل قضیه خشونت اجتماعی به باورهای دینی و نوع برخوردهای اجتماعی برمی‌گردد باید باورهای دینی به ویژه در قشر زنان تقویت شود.

این مسؤول تصریح کرد: باید بپذیریم زندگی عشیره‌ای برخورد هیجانی و احساسی دارد و منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر می‌شود.

جمالی با بیان اینکه متأسفانه یک مسئله ضد ارزشی را در جامعه به صورت ارزش تلقی می‌کنیم برخی فکر می‌کنند که خوب است، ادامه داد: برای جامعه عشایری وهن است خودکشی را یک افتخار بدانند و تشییع جنازه باشکوه و تشریفات آنچنانی داشته باشند.

وی گفت: باید این نوع آسیب به عنوان یک مسئله ضد ارزش تلقی کرده و مقابله کنیم.برای این کار نیاز هست که فرهنگ‌سازی شود و کار مستمر نیاز دارد.

جمالی با بیان اینکه خیلی از معضلات اجتماعی گسیختگی در جامعه ایجاد می‌کند، افزود: ضعف باورهای دینی، ضعف مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری اجتماعی به طور کلی از عوامل بروز این آسیب است.

این مسؤول تصریح کرد: پایلوت شدن دیشموک در بحث آسیب‌های اجتماعی را در سطح ملی شخصا پیگیری می‌کنم.

وی تشکیل کارگروهی متشکل از امام‌ جمعه، فرماندار و ادارات بهزیستی، آموزش و پرورش، شبکه بهداشت، ورزش و جوانان و تبلیغات اسلامی را از دیگر راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دیشموک برشمرد و گفت: هر 15 روز یکبار از این کارگروه گزارش کار می‌خواهیم.

جمالی همچنین از طرح‌های فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی اعلام حمایت کرد.

نادیا صداقت در نشست شورای اجتماعی که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار در دهدشت برگزار شده بود اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده خودکشی و ترک تحصیل از آسیب‌های اجتماعی چشمگیر در دیشموک بود.

مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد از خشونت، پایین بودن مهارت و دخالت در مسائل زندگی به علل وقوع خودکشی نام برد و گفت: برای مقابله با این آسیب چندین جلسه در استان و کشور تشکیل شده است.

وی ادامه داد: گزارش مدون و میدانی با محوریت تحقیق علمی از طرف مشاور وزیر کشور در امور زنان در حال انجام است.

صداقت با اشاره به احصاء مشکلات زیرساختی بخش دیشموک و ارسال گزارش برای مسؤولان کشوری، افزود: بودجه عمرانی برای رفع محرومیت و کاهش آسیب‌ها باید دنبال شود.

وی از اهدای زمین مورد نیاز برای احداث یک باب خوابگاه شبانه‌روزی دختران در دیشموک خبر داد و گفت: از طریق رایزنی با خیرین درصدد هستیم این مجتمع زودتر کلنگ‌زنی و احداث شود.

صداقت گفت: امور بانوان استانداری طرح‌هایی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی دارد که تعدادی در حال انجام است و تعدادی نیز در دستور کار قرار دارد.

این مسؤول ادامه داد: طرح گفت‌وگوی خانواده از امروز آغاز شده و کارگاه تاب‌آوری به زودی در دیشموک برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی امروز در نشست شورای اجتماعی در دهدشت اظهار داشت: انعکاس آسیب‌های اجتماعی در رسانه‌ها تسویه حساب با برخی از دستگاه‌های اجرایی تلقی می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بروز آسیب‌ها همه دستگاه‌ها مقصرند و نشان می‌دهد قطعا یک جای کار لنگ است.

وی با بیان اینکه خودکشی محصول نا به سامانی‌هاست و هر شخص یک بار در زندگی به خودکشی فکر می‌کند، افزود: نگاه به آسیب‌های اجتماعی در زنان و مردان متفاوت است.

میرمحمدی عدم آگاهی از حقوق افراد را از علل برزو خودکشی برشمرد و گفت: در دهه ۷۰ مشکل خودکشی در استان بالا بود کارهایی صورت گرفت
الان میزان خودکشی مردان در استان بیشتر از زنان است.

وی ادامه داد: سال گذشته با اجرای برنامه‌ها خودکشی 20 درصد کاهش پیدا کرد و شش ماهه سال ۹۸ طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

میرمحمدی افزود: از هشت مورد خودکشی شهرستان کهگیلویه طی هفت ماه چهار مورد در دیشموک بود.

وی تصریح کرد: بولد کردن آمار خودکشی در رسانه‌ها در حالی است که دنا و بویراحمد خودکشی ۷۹ درصد بود اما کسی به آن  نپرداخت و در منطقه دیگری چنان بولد شد که همه ما هراسان می‌شویم.

این مسؤول گفت: سال‌های گذشته ۱۰۵ کارگاه در زمینه مقابله با آسیب خودکشی در استان برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات این حوزه تنها متعلق به دفتر امور اجتماعی نیست، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی،زندان، آموزش و پرورش از جمله اداراتی هستند که اعتبارات مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دارند.

میرمحمدی بدون اعلام میزان اعتبارات اختصاص یافته، افزود: امسال بخشی از اعتبارات اجتماعی به خشونت اجتماعی از جمله خودکشی اختصاص یافت
که قرار است با کمک یک تشکل غیر دولتی مناطق آسیب‌زا را مشخص کنیم و اعتبارات متناسب با آسیب‌ها در ان مناطق هزینه شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی رسیدگی به خودکشی در سال گذشته،گفت: باید شورای راهبردی برای رسیدگی به همه آسیب‌ها تشکیل و با کار تیمی در این راستا اقدامات لازم انجام گیرد تا به نتیجه برسیم.

همچنین علیرضا اتابک در نشست شورای اجتماعی شهرستان اظهار داشت:مشکلات موجود در بخش‌های شهرستان زیرساختی است و همین منشا بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

فرماندار کهگیلویه گفت: در برنامه‌ریزی توسعه‌ای استان باید نگاه به سمت توزیع اعتبارات عدالت‌محور باشد.

وی افزود: شهرستان کهگیلویه با گستره وسیع مشکلات زیرساختی دارد که از قدیم وجود داشته و منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی شده است بنابراین می‌طلبد به شهرستان نگاه ویژه شود.

به گفته اتابک تاکنون در حوزه‌های مختلف به لحاظ توسعه‌ای و زیرساختی نگاه عادلانه‌ای نبوده و محصول این بی‌توجهی پسرفت یک شهرستانی است که در برخی حوزه‌ها به چهار شهرستان خدمات‌رسانی می‌کند.

فرماندار کهگیلویه گفت: معضلات اجتماعی لازم است که به صورت علمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و برای کاهش آن راهکارهایی ارائه شود.

اتابک تصریح کرد: دنبال این بودیم ایستایی در شهرستان ایجاد شود برای رسیدن به این هدف مولفه‌هایی در نظر گرفتیم که در آمایش سرزمین زیست امن و امان برای مردم به وجود آوریم و امید را در دل مردم زنده کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که در شهرستان وجود دارد ساختاری است و همه آن به آسیب اجتماعی مربوط نیست، افزود: پروژه هایی داریم که پول دارد اما پیمانکار حاضر به کار در دیشموک نیست.

در ادامه سید ایرج کاظمی‌جو در نشست شورای اجتماعی که با محوریت آسیب‌های اجتماعی دیشموک برگزار شده بود، اظهار داشت: ادارات کل سهم دستگاه‌های فرهنگی از اعتبارات آسیب‌های اجتماعی را پرداخت نمی‌کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه افزود: بارها در جلسات این موضوع را به صراحت اعلام کردم که حتی یکهزار تومان از اعتبارات به ادارات شهرستان اختصاص نیافته است.

وی با اشاره به رویه واگذاری پروژه‌ها به سازمان‌های مردم نهاد گفت: در این مورد به سمن‌ها نقد وارد است.

کاظمی‌جو افزود: برخورد پیمانکاری با سمن‌ها در مقابله با آسیب‌ها قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: اولین‌چیزی که به ذهن پیمانکار می‌آید در نظر گرفتن سود مالی خود در اجرای کار است و قطعا سازمان مردم نهادی که بخواهد پیمانکاری وارد عمل شود به جای رفع مشکل به بروز آسیب کمک می‌کند.

کاظمی‌جو تصریح کرد: واگذاری امورات به سمن‌ها از طریق نامنویسی در سامانه کار پیمانکاری است و آفت است.

وی گفت: این رویه باعث می‌شود سمن‌هایی که درک و شعوری از مشکلات و آسیب‌ها ندارند به خاطر در نظر گرفتن سود مالی وارد کار شوند و از آن طرف کسانی که روحیه فرهنگی دارند دنبال ذی‌نفع بودن نیستند و در سامانه شرکت نمی‌کنند.

کاظمی‌جو افزود: پیشنهاد دارم ادارات و نهادهایی که کار فرهنگی اجتماعی انجام می‌دهند اعتبارات را در اختیار سمن‌ها قرار دهند و خود بر کار نظارت کنند.

وی ورود کانون‌های فرهنگی و هنری و هیات امنای مساجد به خاطر ارتباطی که با مردم دارند را مؤثر دانست./فارس



تاریخ انتشار : 14 آبان 1398, 15:12



» اخبار مرتبط:

  • مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد: میزان ازدواج به طلاق در استان5به 1است
  • مدیر کل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد:مقابله با آسیب های اجتماعی نیازمند بسیج همگانی است/توانمند سازی سمن ها راهکاری اصولی برای کاهش آسیب های اجتماعی
  • معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد: ضرورت بومی سازی آموزش برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان/درمان رایگان بیماران روانی در روستاها
  • معاون سیاسی، اجتماعی استاندار کهگیلویه وبویراحمد خبر داد:کاهش 12درصدی شتاب طلاق در استان
  • ۵۵ دانش‌آموز یک مدرسه 120نفره فرزند طلاق هستند!+واکنش اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟