مشروح اخبار


» در استان های محروم مردم بیشتر خودکشی می کنند



استان های ایلام، خوزستان، لرستان،کرمانشاه، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد بیش ترین میزان خودکشی در کشور را دارند.درمناطق کمتر توسعه یافته کشور اگرچه جوانان باافزایش اطلاعات وآگاهی ظرفیت هایشان بیشترشده است اما قدرت عرض اندام ندارند و بیش از پیش در معرض بحران های این چنین قرار دارند.


استان های ایلام، خوزستان، لرستان،کرمانشاه، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد بیش ترین میزان خودکشی در کشور را دارند.

محمد حسین نجاتی : مردم استان های محروم و کمتر توسعه یافته کشور بیشتر در معرض اقدام به خودکشی قرار دارند. آمار ها نشان می دهد، خودکشی در ایران نسبت به سایر کشور های جهان به خصوص کشور های اروپای غربی درصد بسیار پایین تری دارد اما روند رو به رشد آن در ایران در مقایسه با سال های گذشته به وضعیت نگران کننده ای رسیده است. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، روزانه 13 مورد خودکشی با میانگین سنی 29 سال در ایران اتفاق می افتد. همچنین نسبت خودکشی مردان به زنان 2.5به یک یا بعضا 4.5 مرد به یک زن است.

همزمان سعید معید فر عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با ایلنا بیشترین میزان بحران های اجتماعی درکشور به خصوص در استان های محروم را خودکشی عنوان می کند و می گوید: درمناطق کمتر توسعه یافته کشور اگرچه جوانان باافزایش اطلاعات وآگاهی ظرفیت هایشان بیشترشده است اما قدرت عرض اندام ندارند و بیش از پیش در معرض بحران های این چنین قرار دارند.

هم اکنون افزایش آمار اقدام به خودکشی در ایران به شکلی است که میزان اقدام به خودکشی از هر 1.3در هر صدهزار نفر در سال 1363 به شش در صد هزار نفر در سال 1383 رسیده است. همچنین آمار خودکشی در استان های کشور نشان می دهد که شرایط در بعضی مناطق ایران بحرانی است.

برای نمونه طبق آخرین گزارشی که نیروی انتظامی در سال 1383 منتشر کرده است، نرخ اقدام به خودکشی در ایلام 70.1 در هر صد هزار نفر است و میزان خودکشی موفق در هر صد هزار نفر 28.9 و نسبت خودکشی موفق مردان نسبت به زنان 1 به 1.4 است. پس از ایلام و خوزستان، لرستان با 11.4 در هر صد هزار نفر، کرمانشاه 9.6در هر صد هزار نفر، گلستان 9.5در هر صد هزار نفر و کهگیلویه و بویراحمد با 9.2در هر صد هزار نفر بالاترین میزان خودکشی در استان های کشور را دارند.
 

وضعیت خودکشی در سایر کشور های جهان
جدید ترین آمار سازمان بهداشت جهانی، حکایت از افزایش میزان خودکشی در جهان به یک میلیون نفر در سال دارد که تعداد افراد اقدام کننده به خودکشی 10 تا 20 برابر شده است. همچنین در رتبه بندی علل مرگ در جهان، خودکشی رده سیزدهم را دارد. از سوی دیگر در زنان و مردان سنین 15 تا 44 سال، خودکشی سومین عامل مرگ به حساب می آید.

نرخ خودکشی در ایران از اغلب کشور های غربی پایین تر است ولی از سایر کشور های خاورمیانه بالاتر است و با حدود 500 مورد موفق در سال به یکی از آسیب های اجتماعی رو به رشد در ایران تبدیل شده است. آمار خودکشی در مناطق مختلف جهان متفاوت است و نوسان قابل توجهی دارد، بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، بالاترین نرخ خودکشی در کشور های اروپای غربی از جمله بلاروس، لیتونی و فدراسیون روسیه و پایین ترین میزان خودکشی مربوط به مالدیو، در آسیای جنوب شرقی تعلق دارد.
 

تغیر شکل اقدام به خودکشی درایران
علاوه بر افزایش آمار اقدام به خودکشی در جامعه ایران شکل اقدام به خودکشی نیز در حال تغییر است. به طوریکه حلق آویز کردن، نماد و سنتی ترین روش خودکشی در جامعه ایران جای خود را به استفاده از دارو داده است. پیش از این مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرده بود : مهم ترین و شایع ترین عامل و وسیله خودکشی در کشور ما داروست و مسمومیت دارویی عامل خودکشی در کشور است.

همچنین بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته در سال های ابتدایی دهه 80 در کشور به لحاظ روش خودکشی در ایران، حلق آویز کردن شایع ترین روش خودکشی مردان به ویژه در استان های همدان، لرستان و ایلام و خودسوزی شایع ترین روش به ویژه در استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان است.

بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال 1381 روش های خودکشی شایع مردان به ترتیب دارآویختگی، خوردن دارو و سموم و استفاده از اسلحه گرم و در زنان خوردن دارو و سموم و خودسوزی بوده است.

از سوی دیگر روند سالانه مرگ های ناشی از مسمومیت های دارویی از سال های 1381 تا 1389 نشان می دهد میزان این مرگ ها از 185 مورد در سال 1381 به 362 مورد در سال 1385 و به 551 مورد در سال 1389 رسیده است. به عبارت دیگر خودکشی و مرگ های ناشی از مسمومیت دارویی در دهه گذشته چهاربرابر شده است.



تاریخ انتشار : 7 آبان 1391, 14:18



» اخبار مرتبط:

  • زنگ خطر افزایش آمار خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • خودکشی یک دانشجوی دختر دانشگاه علوم پزشکی
  • خودکشی نافرجام سرباز عاشق
  • افزایش مبتلایان به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد
  • پس از ایلام، کهکیلویه و بویر احمد بیشترین آمار خودکشی در کشور را دارد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟