مشروح اخبار


» نکته های آموزنده یک روانشناس در خصوص عوامل افزایش اضطراب کووید 19/ چه عواملی به اضطراب بیماری کرونا دامن می‌زند؟



کارشناس برنامه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد ، گفت: جدید بودن ویروس، دانش کم نسبت به آن،وجود اطلاعات ضد و نقیض، نبود برنامه‌ریزی منسجم، انتشار اطلاعات غیرموثق از جمله عواملی است که اضطراب بیماری کرونا را در بین مردم افزایش می‌دهد.

به گزارش راک نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سید حبیب الله تقوی نژاد افزود: یکپارچگی اطلاعات، عاملی مهم در رفع اضطراب و نگرانی مردم می باشد بنابراین در شرایطی که اضطراب و نگرانی در بین شماری از مردم حاکم است، بهترین کار این است که اطلاعاتی در اختیار مردم گذاشته می‌شود که سریع، روشن و یکپارچه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که برای کاهش اضطراب و نگرانی ناشی از احتمال ابتلا به بیماری کرونا چه باید کرد، افزود:افزایش خلق و رفتار مثبت و شاد در جامعه است، احساس مثبت و شادی سبب فاصله گرفتن مردم از احساس ناخوشایند مانند استرس و اضطراب می شود.
تقوی نژاد با بیان اینکه در صورت امکان اقدام و عمل موثر افزایش می یابد، گفت: از افراد افسرده،   ترسیده و درمانده نمی توان انتظار اقدامی ارزنده برای رهایی از بیماری داشت.
وی به اقدام مهم دیگر برای کاهش اضطراب اطلاع رسانی یکپارچه و دقیق اشاره و یادآور شد: با اطلاع رسانی دقیق و یکپارچه می توان سبب آگاهی بیشتر به مردم شد و از این طریق اضطراب و نگرانی بیماری کاهش خواهد یافت.
کارشناس برنامه سلامت روان مرکز بهداشت استان، عنوان کرد: داشتن روحیه بالا در مسئولان،  گامی دیگر برای کاهش استرس و اضطراب از کرونا می باشد؛ مسئولان باید خود روحیه بالا داشته باشند و تا می توانند این احساس را به مردم منتقل کنند.
وی گفت: اگر مردم احساس کنند که مسئولان بر شرایط کنترل دارند، دچار استرس و اضطراب کمتری می شوند، احساس درماندگی از بیماری مضرتر است، و ممکن است مردم احساس درماندگی را بیان نکنند و حتی نسبت به آن هم هوشیار نباشند، اما عوارض خطرناکی می تواند برای آنان ایجاد کند.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد مردم می دانند که این بیماری جدی است و در معرض خطر قرار دارند، ولی بسیاری از مردم حتی اقدامات اولیه مانند شست و شوی دست ها یا استفاده از ماسک و دستکش را انجام نمی دهند که این کار می تواند ناشی از درماندگی آنان باشد. البته افرادی هم ممکن است اساسا خطر کشندگی بیماری را بسیار کمتر از آنچه که بیان می شود، تصور کنند.
وی عنوان کرد: پس باید سطح اضطراب و استرس را کاهش داد و مردم را در مقابله با بیماری توانمند کرد، وقتی سطح اضطراب و استرس از حدی بالاتر می رود و مردم نتوانند آن را کنترل یا مدیریت کنند، دچار درماندگی می شوند،  مردم در این حالت تصور می کنند که هر کاری انجام می دهند، فایده ای ندارد.
وی متذکر شد: در واقع در این صورت ساده گرفتن، اقدام نکردن یا اقدامات بی فایده انجام دادن، همگی از جمله رفتاری خطرناک برای جامعه هستند.
وی ابراز داشت: برای نمونه همین موج اخیر سفرها؛ همه می دانند که این سفرها احتمال شیوع را افزایش می دهد ولی باز به سفر می روند. چرا؟ چون واقعا نتیجه عملشان را جدی نمی گیرند و نتیجه عمل را به عواملی خارج از کنترل خود نسبت می دهند.
وی به مردم توصیه کرد:  در مجتمع عمومی و پرتردد حضور نیابند اما همچنان مردم مشاهده می کنند که برنامه های پربیننده تلویزیونی هنوز با جمعیتی حدود 50 تا 100 نفر برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه کارهای دوگانه در این زمان سبب سردرگمی مردم می شود، گفت: این موضوع در فضایی که ابهاماتی وجود دارد، سردرگمی را بیشتر می کند و هر موضوعی که ابهام وجود داشته باشد، ترس، اضطراب و نگرانی را به همراه خود دارد.
وی بیان کرد: اضطراب تاثیر مستقیم بیولوژیکی دارد به این معنی که سبب می شود سیستم ایمنی بدن تضعیف شود و اثر روان شناختی هم بر افراد می گذارد.
وی ابراز داشت: وقتی مردم به طور مداوم در معرض استرس، ابهام و اضطراب باشند، فرسوده می شوند و ادامه این وضعیت هم تاثیر مضاعفی بر عملکرد سیستم روان می گذارد.
تقوی نژاد، یادآور شد: با اینکه اضطراب بیماری کرونا نسبتا بالا است، اما اصولا بروز بیماری جدید به دلیل پایین بودن اطلاعات مردم سبب ایجاد اضطراب در جامعه می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هرچند مدت کوتاهی از ظهور این بیماری می گذرد، اطلاعاتی معتبر در مورد ویژگی های بیماری کرونا کشف و منتشر شده است که نشان می دهد اگر مردم اصول بهداشتی را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضروری بپرهیزند، مطمئنا این بیماری تا چند هفته دیگر کنترل خواهد



تاریخ انتشار : 3 فروردین 1399, 22:05



» اخبار مرتبط:

  • مهمترین راهکارها مدیریت استرس در شرایط بحرانی ناشی از بیماری کرونا/ توصیه های کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد
  • کرونا، از زاویه ی روانشناختی/ کودکان را از بحث ها و اخبار مربوط به کرونا دور نگه دارید
  • راهکارهای مدیریت استرس‌ برای رانندگان ‌درشرایط بحران بروز کروناویروس
  • علت پنهان ناتوانی جنسی همسران
  • وزیراطلاعات:ما حق نداریم در زندگی شخصی افراد سرک بکشیم/ایجاد رعب وحشت امنیت نمی آورد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟