مشروح اخبار


» جدید ترین و آخرین اخبار استان کهگیلویه و بویراحمد



استان کهگیلویه و بویراحمد با 723 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

به گزارش راک نیوز"حسین کلانتری در شورای مسکن استان با دستور کار مسکن محرومان استان از توزیع شهرستانی سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان در روستاهای استان خبر داد.استاندار گفت: از مجموع این واحدها، ۸۰۰ واحد در بویراحمد، ۷۰۰ واحد در کهگیلویه، ۴۰۰ واحد در دنا ، ۳۵۰ واحد در بهمئی، در گچساران و باشت هر کدام ۳۰۰ واحد و در لنده و چرام نیز هر شهرستان ۱۵۰ واحد  احداث می شود.
به گفته کلانتری ۳۵۰ واحد از مجموع سه هزار و ۵۰۰ واحد به صورت شناور و براساس نیاز و جمعیت شهرستان و اینکه چه شهرستانی در احداث سریعتر اقدام کنند و یا متقاضی بیشتری داشته باشند توزیع خواهد شد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد اعتبار در نظر گرفته شده برای این تعداد واحد را ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال برشمرد.
به گفته حسین کلانتری از این مبلغ، یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به صورت تسهیلات با سود پنج درصد و ۷۷۰ میلیارد ریال بلاعوض است.
استاندار تاکید کرد: در احداث واحدهای مسکن محرومین، تمام شرایط استاندارد سازی در رابطه با مصالح و اصول فنی ساخت و ساز و آئین نامه ۲۸۰۰ رعایت شود.
وی یادآور شد: با آغاز احداث این تعداد واحد مسکن در همه روستاهای استان ضمن خانه دار شدن خانواده های زیادی در استان، سبب تحرک کسب و کار و اشتغال نیز می شود. 
حسین کلانتری بابیان اینکه دستورالعمل پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل به صورت زنجیره ای است، گفت: زمان مشخصی در طول روز یا ایام هفته برای پرداخت این تسهیلات از سوی بانک ها اعلام شود.
استاندار تاکید کرد تا صدور پروانه ساخت این واحدهای مسکونی رایگان باشد.
کلانتری یادآور شد: تلاش ها براین باشد تا همه این واحدها تا پایان سال احداث شوند تا بتوان امتیاز بیشتری برای ساخت واحدهای دیگری از مرکز کشور دریافت کنیم.


******************************************************

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ در پیامی، سی فروردین ماه روز آزمایشگاه را تبریک گفت.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ در متن این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بی شک نقش بی بدیل آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان در تشخیص، کنترل و پیشگیری از انواع بیماری ‌ها انکارناپذیر است. بدین سبب اهمیت دادن به جایگاه آزمایشگاهیان در پیشبرد اهداف نظام سلامت و ارتقای خدمات این حوزه بسیار موثر و ضروری است.

در چند ماه اخیر، کارکنان آزمایشگاه های شاغل در دانشگاه علوم پزشکی، علاوه بر فعالیت های تعریف شده، نقش مهمی درخط مقدم تشخیص و کنترل ویروس نوپدید کووید ۱۹ داشتند و در این راه حتی جان خود را نیز از دست دادند.

۳۰ فروردین ماه زادروز سید محمداسماعیل جرجانی و روز علوم آزمایشگاهی، فرصت مغتنمی است برای تقدیم احترام و سپاس از دیدبانان سلامت جامعه در آزمایشگاه های بالینی.

ضمن عرض صمیمانه تبریک و شادباش به همه آزمایشگاهیان استان، بهروزی و شادکامی همه این عزیزان را از پروردگار متعال خواستارم.

 

 دکتر پرویز یزدانپناه

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج


******************************************************

مدیر کل آموزش و پرورش استان در آیین گشایش فعالیت شبکه آموزش دانش آموزان در دبیرستان عفت فرهنگیان یاسوج گفت: با نصب این برنامه هم اکنون فعالیت تدریس در 56 درصد کلاس های دوره ابتدایی 60 درصد متوسطه اول و دوم و 70 درصد هنرستانهای فنی و حرفه ای کار و دانش آغاز شد .

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد؛هادی زارع پور گفت: هم اکنون امکان نصب این برنامه برای 7 هزار و 200 کلاس درس از مجموع 9 هزار کلاس ایجاد شده که به صورت میانگین در سه دوره 60 درصد نصب کرده اند
وی گفت: این تعداد کلاس حدود 119هزار دانش آموز را شامل می شود
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فعات امکان نصب برای کلاس های چند پایه ، استثنایی ، پیش دبستانی ، بزرگسالان و آموزش از راه دور فراهم نشده است .
وی افزود: از بین دانش آموزان به ویژه در روستاها و مناطق عشایری که زیرساختها فراهم نشده است و یا گوشی هوشمند ندارند شناسایی و روشهای آموزش دیگر برای آنها فراهم می شود
 رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد هم گفت: از مجموع 55هزار دانش آموز بویراحمد حدود 60 درصد کلاس ها در شاد راه اندازی شده است .
علی حسن زاده گفت: برای دانش آموزانی که امکان نصب فراهم نشده است از روشهای غیر حضوری دیگری برای تدریس این دانش آموزان استفاده می شود
******************************************************
مدیر کل محیط زیست این استان در این خصوص گفت: این طبیعت دوستان حین کوه گردی در ارتفاعات خائیز شهرستان کهگیلویه این بزغاله ها را که سرگردان بودند به پایین ارتفاعات منتقل و به محیط بانان تحویل دادند.

آقای هاشمی با اشاره به اینکه بزغاله‌ها به احتمال تغذیه نامناسبی داشته اند افزود: این دو بزغاله پس از چند روز تیمار داری به آغوش طبیعت باز می گردند.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در فصل زاد و ولد پرندگان و جانوران شکار ممنوع است اضافه کرد: هم اکنون تا اوایل فصل پاییز فصل تخم گذاری پرندگان است و هرگونه شکار ممنوع و با متخلفان برخورد می‌شود.


******************************************************
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گچساران گفت: ۶۸۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر با اجرای طرح‌های پاک‌سازی نقاط آلوده، سال گذشته در این شهرستان کشف و ضبط شد.

سروان محمد عباسی روز شنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر گچساران افزود: این میزان مواد مخدر سال گذشته در اجرای طرح مبارزه با مواد مخدر در نقاط مختلف این شهرستان کشف و ضبط شد.

وی اظهار داشت: در این راستا ماموران انتظامی این شهرستان ۳۰۲ قاچاقچی، نگهدارنده، توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر را در این شهرستان دستگیر کردند.

عباسی بیان کرد: از این تعداد افراد دستگیر شده ۴۳ نفر قاچاقچی و ۲۵۹ توزیع‌کننده، خرده‌فروش و نگهدارنده مواد مخدرو بوده است.

وی ابراز کرد: همچنین در این زمینه ۱۱۹ دستگاه خودرو توقیف و ۸۰ معتاد دراین شهرستان دستگیر و به مراکز ترک اعتیاد این شهرستان معرفی شدند.
عباسی با بیان اینکه مواد مخدر مکشوفه شامل تریاک، هروئین، شیشه و حشیش بوده است افزود: مبارزه با این پدیده شوم به‌طور مستمر در این شهرستان ادامه دارد.

 فرماندار گچساران نیز در این نشست گفت: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بهترین اقدام برای جلوگیری از ابتلاء به مواد مخدر است.

علی خوان پایه ابراز کرد: پروتکل های بهداشتی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا در کمپ های ترک اعتیاد این شهرستان رعایت شود.

خوان پایه ابراز کرد: بسیاری از جرایم خرد در جامعه از سوی معتادان متجاهر صورت می گیرد و با نگهداری و کنترل آنان می توان از فاجعه های اجتماعی جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط امروزی جامعه و هجمه‌های خاموش دشمن به سمت جوانان می‌طلبد که با نگاهی نو به مسئله مبارزه با اعتیاد بپردازند.

خوان پایه ابراز کرد: دهیاران و شوراها حلقه ارتباطی مردم با دولت هستند که در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

خوان پایه کنترل راه‌های مواصلاتی، برخورد با خرده فروشان مواد مخدر و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی را از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرای این شهرستان درزمینهٔ مبارزه با مواد مخدر در سال جاری اعلام کرد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


******************************************************

حمزه جانبازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۴۰ درصد ماهی تولیدی مزارع کهگیلویه و بویراحمد در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به دلیل انتشار ویروس  کرونا روی دست تولید کنندگان باقی مانده است اظهار داشت: در صورت وجود زیرساخت هایی مانند سردخانه این محصولات در زمان کسادی بازار ذخیره و از فاسد شدن آنان جلوگیری می شود.

وی تصریح کرد: انتشار ویروس کرونا باعث ۳۰ میلیارد ریال خسارت به تولیدکنندگان ماهی در استان شده است.

جانبازی ابراز داشت: اتحادیه ماهیان سردآبی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است اما نیازمند حمایت مالی دولت است تا بتواند اقداماتی مانند بازاریابی و حمل را انجام دهد.

جانبازی تصریح کرد: سالیانه ۱۸هزار تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود اما پارسال به دلیل سیلاب های ابتدای سال میزان تولید این محصول در استان به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.

جانبازی گفت:۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.

این استان با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارد.


******************************************************
حسین کلانتری با حضور ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت و درمان و هیات همراه در سی ششمین جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان گفت: سلامت مردم و پیش بینی و برنامه ریزی به موقع برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از همان ابتدای کار اولویت اصلی استان شد.    وی اظهار داشت: اعلام برتری کهگیلویه وبویراحمد در مقابله، کنترل و درمان بیماری کرونا در کشور نتیجه همراهی جدی مردم عزیر، عزم و اراده حوزه بهداشت و درمان و هماهنگی و همکاری همه دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و با برنامه ریزی ها و تدابیر لازم از بدو اعلام ویروس کووید ۱۹ بود.
استاندار افزود: در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ اولین جلسه شورای بهداشت و درمان استان را با ۱۰ مصوبه در خصوص بیماری کرونا برگزار کردیم و این مسئله را با موضوع مهم و اصلی برای سلامت مردم در استان و با نگاه پیش بینی و پیشگیری از این بیماری خطرناک قرار دادیم. 
حسین کلانتری تصریح کرد: امروز هم سی و ششمین جلسه ستاد مدیریت کرونای استان را برگزار کردیم و تاکنون ۳۸۲ مصوبه در این جلسات اتخاذ شده که ۳۷۹ مصوبه آن اقدام شده و ۳ مصوبه دیگر در دست اقدام است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: اولین استانی بودیم که استودیو سلامت را در صدا و سیما راه اندازی کردیم ومتخصصین و اهل فن اقدام به اطلاع رسانی کردند و همه دستگاه اجرایی وارد عمل شدند و حقیقتا مردم عزیز این استان در مقابله با کرونا نیز سنگ تمام گذاشتند.
حسین کلانتری ابراز داشت: از همان ابتدای کار شروع به احصاء و طبقه بندی ظرفیت ها و داشته های استان کردیم و دستگاه های اجرایی با برنامه ریزی و تعیین وظایف به صورت میدانی وارد عمل شدند.
وی یادآور شد: خط تولید ژل، الکل، مواد ضدعفونی و ماسک را در استان در دستور کار قرار دادیم و راه اندازی کردیم و همزمان وارد مرحله غربالگری شدیم و در ۵۸ نقطه محورهای اصلی و فرعی استان کار غربالگری را آغاز کردیم.
کلانتری اختصاص بیمارستان۲۹۴ تختخوابی شهید جلیل یاسوج و تجهیز آن برای بیماری کووید ۱۹ در استان و در نظر گرفتن سه نقاهتگاه در سه شهر استان را از دیگر اقدامات در این رابطه بیان کرد.
استاندار بیان کرد: اصناف در استان در آن شرایط به کمک ما آمدند و به طور خود جوش اقدام به تعطیلی اغلب صنوف کردند.
حسین کلانتری گفت: کار غربالگری را از طریق سامانه سلامت شروع کردیم و در مرحله اول بیش از ۹۸ درصد و در مرحله دوم تاکنون ۸۲ درصد از جمعیت استان در این سامانه مشارکت کردند و توانستیم در این خصوص در کشور در هر دو مرحله رتبه اول را بدست آوریم. 
استاندار اعلام کرد: دستگاه سی تی اسکن خریداری و در بیمارستان نصب شد و آزمایشگاه تست بیماری کرونا راه اندازی و اکنون روزانه تا ۳۶۰ تست را می تواند انجام دهد. 
حسین کلانتری تصریح کرد: اگر امروز کهگیلویه و بویراحمد از موفق ‌ترین استان‌های کشور در غربالگری کرونا اعلام می شود نتیجه  تدبیر، همدلی و انسجام میان اعضای ستاد مدیریت کروناست و اینکه حقیقتا مردم عزیر استان در مقابله با کرونا سنگ تمام گذاشتند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: اینکه استان را در جایگاه برتر دیده اید اما در عین حال هشداری است که از بیماری کرونا غافل نشویم.
کلانتری گفت: اکنون در سه حوزه کوچ عشایر با توجه به اینکه زمان آن فرا رسیده است، دوم به دلیل چهارفصل بودن استان با افزیش ترددها و سوم فاصله گذاری هوشمند برای مشاغل با ریسک بالا می توانیم آسیب پذیر باشیم.
استاندار گفت: انچه که مهم است تاب آوری مردم و اینکه همچنان طرح فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و پویش در خانه بمانید به قوت خود باقی بماند و پروتکل ها و توصیه های بهداشتی رعایت گردد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد درخواست هایی از وزارت بهداشت و درمان هم داشت که به تامین منابع مالی برای هرچه سریعتر تکمل کردن بیمارستان های نرگسی گچساران و بهمئی و همچنین تکمیل کادر پزشکی، پرستاری و درمانی استان تاکید کرد.
حسین کلانتری یادآور شد: در رابطه با بیماری کرونا در این استان تاکنون افزون بر ۱۴۶ میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف و کمک های خیرین به دانشگاه علوم پزشکی استان داشته ایم.
استاندار گفت: مردم عزیز این استان با درک شرایط و با تاب آوری، تحمل شرایط سخت روحی و روانی، اقتصادی و معیشتی با رعایت توصیه ها و تاکیدات و با خود مراقبتی و جدی گرفتن هشدارها در خانه ماندند و توانستند امروز به این نتیجه برسند که قائم مقام وزارت بهداشت و درمان کشور برتری استان و مدیریت مطلوب و اثرگذار کهگیلویه و بویراحمد در مقابله با کرونا را اعلام می نماید.
******************************************************
محمدعلی پیرسبزی در بازدید از دفتر  خبرگزاری فارس در یاسوج اظهار کرد: از آذر ماه که به عنوان مدیرکل منصوب شدم تاکنون بحران‌ها و مشکلات اجازه نداد استارت خوبی داشته و همگام با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اهالی فرهنگ و هنر و رسانه توقعاتی دارند و هر سلامی علیکی دارد از سال ۶۲ در مجموعه ارشاد رشد کردم نسبت به این مجموعه تعصب دارم، احساس دارم برای توسعه فرهنگ و هنر و اموراتی که  خلاء آن احساس می شود بدون تعامل اهالی فرهنگ و هنر و رسانه میسور نمی‌شود.

وی با تاکید بر خرد جمعی، گفت: از همان ابتدا به رسانه گفتم که رسانه یعنی رساندن خبر البته نباید خبر خالی باشد بلکه خبر باید نزدیکی افکار به هم باشد دنبال بُلد کسی نیستیم نیت این نیست که چالش ایجاد کنیم نیت کار کردن است لذا منتظر تعامل و همفکری هستیم فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره‌ای است که باید در خدمت اهالی فرهنگ و هنر و رسانه باشد.

وی به نقش رسانه‌ها از زمان شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت:  حضور رسانه در این مدت پر رنگ و خوب بوده که چندین و چند بار به دوستان گفتیم که رسانه‌ها را دعوت کنند، اما با وجود تاخیر به وجود آمده پای صحبت ها و اهداف و راهبرد دوستان خواهیم نشست که با توجه به سیاست فرهنگ و ارشاد با هم و همراه پیش برویم.

پیرسبزی با بیان اینکه دنبال اسم و رسم نیستم گفت:  باری که بر دوشم سنگینی می‌کند اینکه در همه حوزه‌ها باید اتفاق خوبی بیفتد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کسانی که دغدغه فرهنگ دارند بیایند تذکر بدهند اگر کارگشا بود بدانند نتیجه بخش است و اگر نبود بدانند موردی در کار است.

وی با اشاره به اینکه نیت بر تولید آثار فاخر هنری، خرد جمعی، آگاهی و آرامش هنرمندان است، گفت: باید به این حوزه توجه شود متاسفانه هنرمندان ما ناگزیر به تهران می‌روند و آنجا می‌ماندند.

پیرسبزی عنوان کرد: ارشاد محلی برای جمع شدن و استفاده از خرد و پیشنهادات است، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه فرهنگ و ارشاد را  منزل خود بدانند و نسبت به این خانه باید تعصب داشته باشند درب اتاق ما بر روی همه باز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم انجام کار فرهنگی بیشتر تاکید کرد و گفت: کار فرهنگی به فرموده رهبری معظم انقلاب اکسیژن است بدون آن نمی توانیم یک لحظه زندگی کنیم.

پیرسبزی قشر فرهنگی و هنری را مظلوم دانست و عنوان کرد: پلی که ساخته می‌شود همه می‌بینند اما کار فرهنگی نیاز به استفاده و تاکید مجددا دارد تا دیده شود، دست اهالی فرهنگ و هنر را می‌فشاریم از آنها انتظار کمک و همراهی داریم تا دین خود را اداء کنیم.

در پایان داریوش بهنیا سرپرست خبرگزاری فارس در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فعالیت این خبرگزاری در استان گفت: سال گذشته خبرنگاران خبرگزاری فارس استان ۶ هزار و ۲۲۷ خبر در قالب‌های مختلف خبری تولید کردند.

وی تصریح کرد: از فروردین ماه سال ۹۹ تاکنون و در اوج خانه‌نشین‌ها ۵۶۰ خبر، گزارش، یادداشت و گزارش تصویری در این خبرگزاری کار شده و همین پشتکار همکاران رسانه‌ای، موجب شده خبرگزاری فارس از جایگاه خوبی برخوردار باشد.


******************************************************
پریسا راد معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارگاه‌های انفرادی و تولیدات خانگی صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد نیز با وجود فعال بودن، اما محصولات تولیدی بر روی دست هنرمندان باقی مانده و عملا درآمدی برای آنان ندارد.

او تاکید کرد: اطلاع رسانی لازم به هنرمندان برای نام نویسی جهت بهره مندی از مزایای بیمه بیکاری در استان انجام شده است.


او بیان کرد: براساس برآورد‌های کارشناسی ویروس کرونا ۵۰میلیارد ریال به هنرمندان صنایع دستی در این استان خسارت وارد کرده است.
 
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هنرمندان صنایع دستی که به دلیل انتشار ویروس کرونا دچار خسارت شده اند شناسایی و برای انجام حمایت در قالب تسهیلات بانکی یا حمایت‌های بلاعوض به تهران ارسال شده است.
 
او ابراز داشت:جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در استان فعال هستند که ۶ هزار نفر از آنان از سال ۱۳۹۴ تاکنون کارت شناسایی دریافت کرده اند.

سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.


******************************************************
مدیرکل امور عشایر و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریری استان کهگیلویه و بویراحمد از عشایر مناطق گرمسیری با هدف آشنایی با مشکلات عشایر در این ایام از سال بازدید کردند.

بهمن آزادی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اکنون 55 پروژه با اعتباری افزون‌ بر 250 میلیارد ریال در مناطق مختلف عشایرنشین این استان اعم از سردسیری و گرمسیری در دست ساخت بوده که بسیاری از این پروژه‌ها تا پایان سال 99 افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی پروژه آبرسانی عشایر شرق گچساران را یکی از پروژه‌های مهم اداره کل امور عشایر در سال 99 دانست و ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و همکاری و مساعدت مسئولان اسانی این پروژه پایان تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

آزادی مهمترین اولویت اداره کل امور عشایر در سال جهش تولید را بهبود وضعیت معیشت و افزایش تولیدات جامعه مولد و کم توقع عشایری عنوان کرد و گفت: در این راستا سازمان مدیریت و برنامه ریزی آمادگی همکاری دارند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه امیدوارم شاهد رونق اقتصادی در مناطق عشایرنشیسن باشیم، ادامه داد: عشایر استان با داشتن یک میلیون رأس دام، 46 هزار هکتار عرصه زراعی و تولید بیش از 50 درصد گوشت قرمز مورد نیاز بازار نقش موثری در اقتصاد دارند.


******************************************************

در حالی که کارشناسان اقتصادی میزان خسارت های وارده ناشی از پیامدهای بیماری کرونا به بخش های کشاورزی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را ۶۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند این روزها کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران همراه با مقابله با بیماری کرونا در کشتزارهای خود به  فعالیت مشغولند و امید دارند بتوانند درآمد خوبی کسب کنند.

بارندگی های مطلوب بهاره و در دسترس بودن نهاده های کشاورزی از سویی و شرایط کاری و نبودن نیاز به فاصله گذاری اجتماعی از سوی دیگر باعث شده زارعان این خطه با خاطری آسوده در مزارع خود به تولید بپردازند.

کشاورزان این خطه می گویند: گذشته از چند روزی که به دلیل اختلال در حمل و نقل کشور، نهاده های کشاورزی با تاخیر به دستشان رسید مشکل چندانی برای کشت و کار در بخش زراعت ندارند.

مهمترین محصولات زراعی بهاره بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی گندم ،جو و کلزاست.

با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی محصول گندم به ۲۷۰۰ تومان از سوی دولت که نسبت به پارسال افزایش قابل توجهی دارد انتظار می رود بهره برداران استان درآمد خوبی کسب کنند.

محصول دانه های روغنی کلزا نیز که هم از توسط دولت خرید تضمینی می شود به دلیل وجود کارخانه روغن کشی در گچساران بازار فروش خوبی دارد.

البته محصولاتی مانند جو بیشتر خود مصرفی است و تاثیر چندانی در درآمد مردم ندارد. 

استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین زراعی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.از ۲۷۰ هزار هکتار زمین زراعی این استان بیش از ۸۰ هزار هکتار آن آبی است..

  • به روایت آمار موجود سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود که ۴۵۰ هزار تن آن به محصولات زراعی اختصاص دارد.

در دسترس بودن محصولات کشاورزی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:نیازمندی های تولید محصولات زراعی مانند نهاده های کشاورزی در استان تامین شده است.

عیسی راستین نسب اظهار داشت: نهاده های کشاورزی به اندازه نیاز بین بهره برداران توزیع شده و ذخیره خوبی برای کشت های بهاره در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی تصریح کرد:تاکنون ۲۴ هزار تن انواع کود شامل اوره، فسات و پتاس بین کشاورزان این استان توزیع شده است که نسبت به مدت پارسال ۲هزار تن افزایش یافته است.

عیسی راستین نسب در مورد بذر نیزگفت: محصول گندم،جو و کلزا هم اکنون در مرحله نزدیک به برداشت است و محصول مهم بهاره برای کشت در مزارع استان ذرت است که بذر مورد نیاز آن در سال گذشته تولید و در انبارها ذخیره شده است.

راستین نسب ابراز داشت: کود توزیع شده به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

میزان کشت و پیش بینی برداشت

وی گفت: در سال زراعی جاری حدود ۱۰۰هزار هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت پاییزه محصولات زراعی شامل گندم آبی و کلزا رفته است.

راستین نسب گفت:براساس برآوردها ۱۳۵ هزار تن گندم و سه هزار و ۹۰۰ تن کلزا در مزارع استان برداشت می شود.

راستین نسب افزود: با توجه به اینکه بخشی از گندم تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد برای پخت نان به مصرف کشاورزان می رسد میزان خرید تضمینی این محصول در استان ۷۵هزار تن برآورد شده است.

وی ابراز داشت: همچنین ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار دانه های روغنی کلزا در مزارع کهگیلویه و بویراحمد کشت شده که انتظار می رود سه هزار و ۹۰۰ تن محصول در بهار امسال در این مزارع برداشت شود.

راستین نسب تصریح کرد: محصول ذرت بهار امسال در مزارع استان کشت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت حوزه زراعت استان به دلیل در اختیار بودن نهاده های کشاورزی و بارندگی های مطلوب خوب است.

 کشاورزی در زیر سایه سنگین کرونا

الیاس تاج الدینی افزود: انتشار ویروس کرونا در کشور باعث ۴۸۰ میلیارد تومان خسارت به بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد در بسیاری از واحدهای کشاورزی شده است.

وی بیان کرد: اختلال در شبکه حمل و نقل و معطل بودن محصولات باعث ضرر و زیان کشاورزان این استان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی در بخش کشاورزی مانند حمل و نقل محصولات ،جابجایی کلینی های زنبورعسل، فروشگاه های عرضه کود و سموم ، افزایش هزینه های تولید به ویژه در مناطق گرمسیری را موجب شد .
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: افت شدید قیمت محصولات کشاورزی و گلخانه ای مثل سبزی و صیفی جات ،کاهش قیمت شیر و دام و به خصوص گلخانه های گل رز که هیچگونه فروشی نداشته اند بیشترین خسارت را به فعالان این بخش وارد کرده است.

ذخیره خوب آبی در تنها سد بزرگ کهگیلویه و بویراحمد

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر ۹۴درصد حجم مخزن سد کوثر گچساران پر شده است.  

 علی داودی مهر اظهار داشت: در زمان حاضر ۵۱۴ میلیون مترمکعب در مخزن سد کوثر ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ۳۵۴ میلیمتر است افزود: در حال حاضر حجم خالی مخزن سد کوثر ۳۳ میلیون مترمکعب است.

وی، افزود: از ابتدای سال آبی میزان کل مصرف از سد کوثر به تفکیک۲۱ میلیون مترمکعب برای کشاورزی، ۲ میلیون مترمکعب برای صنعت و ۹۴ میلیون مترمکعب برای آشامیدنی و ۵۶ میلیون مترمکعب نیز برای سایر مصارف بوده است.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.

۲ سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

وضعیت بارش ها

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهار امسال بارندگی های خوبی در مناطق مختلف استان ثبت شده است.

ولی بهره مند افزود:میزان بارش سال زراعی جاری ۵۲۱.۹ بوده که اگرچه نسبت به پارسال کمتر شده اما نسبت به میانگین بلند مدت وضعیت بارندگی ها مطلوب است.

وی بیان کرد: میانگین بلند مدت بارش تا امروز ۵۱۱ میلیمتر بوده و تفاوت سال زراعی جاری از میانگین بلند مدت بارش تا امروز ۱۱ میلیمتر بوده است.

وی تصریح کرد: بارش سال زراعی گذشته (۹۷-۹۸) حدود ۸۹۱ میلیمتر بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
 این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.


******************************************************
فیض الله پاسره در بازدید از تاسیسات آب شرب شهر یاسوج اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب استان تولید و توزیع آب ژاول برای توزیع در شهرها و مراکز بهداشتی و درمانی استان  است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این کار با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی  استان صورت می گیرد، تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون بیش از 150 هزار لیتر آب ژاول توسط آبفای استان  تولید و توزیع شده است.

وی اظهار داشت: این میزان مایع ضدعفونی کننده با استفاده از دستگاه های الکترولیز نمک طعام از توسط سیستم های دستگاه های اجرایی در شهرها و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد تولید شده است.

وی بیان کرد: تا پایان کنترل بیماری ویروس کرونا آماده همکاری با مردم و دستگاه های اجرایی برای تامین مایع ضدعفونی آب ژاول هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین از افزایش 30درصدی مصرف آب آشامیدنی در استان پس از انتشار ویروس کرونا خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که کشور سخت در حال جدال با ویروس کروناست و مهمترین کالای مورد نیاز مردم برای انجام مراقبت های بهداشتی آب پیشگیری از انتشار ویروس کروناست از مردم خواست به مدیریت صحیح مصرف آب نیز توجه کافی داشته باشند.


******************************************************
قباد مبشری، مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و خسارات و تبعات ناشی از شیوع این ویروس در جامعه، گفت: گسترش بیماری کرونا در کشور علاوه بر تهدید سلامت هم‌وطنان، آثار و نتایج منفی در معیشت خانوارها به‌خصوص خانواده‌های نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر دارد که برای رفع این مشکل به همکاری همگانی نیاز است.
وی از حمایت و کمک‌های بنیاد مستضعفان به نیازمندان کمیته امداد تقدیر کرد و گفت: مرحله اول کمک‌های بنیاد مستضعفان به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد اختصاص یافت که به آن‌ها پرداخت شد.
مبشری افزود: مرحله دوم کمک‌های بنیاد مستضعفان برای کمک به نیازمندان غیر تحت حمایت در اختیار کمیته امداد قرارگرفته که سهم کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص ۶۰۰ میلیون تومان است.
وی خاطرنشان کرد: این مرحله از کمک‌های بنیاد مستضعفان، بر اساس تعداد اعضای خانوار میان ساکنان حاشیه شهرها با اولویت مشاغلی که درآمد آن‌ها تحت تأثیر کرونا با کاهش مواجه شده، توزیع می‌شود.
مبشری تأکید کرد: در این مرحله، کمیته امداد به خانوارهای تک‌نفره واجد شرایط ۱۵۰ هزار تومان، دونفره ۲۵۰ هزار تومان، سه‌نفره ۳۵۰ هزار تومان، چهارنفره ۴۵۰ هزار تومان و پنج‌نفره و بیشتر ۵۰۰ هزار تومان اختصاص می‌دهد.

******************************************************
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، با توجه به شرایط فعلی و تصمیم ستاد ملی مقابله با ڪرونا در زمینه آغاز فعالیت های صنفی با خطر ڪمتر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت آموزشگاههای آزاد هنری فقط با رعایت شرایط عنوان شده مجاز است.

 در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شرایط فعلی و تصمیم ستاد ملی مقابله با ڪرونا در زمینه آغاز فعالیت های صنفی با خطر ڪمتر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت آموزشگاههای آزاد هنری فقط با رعایت شرایط زیر مجاز است.

-آموزشگاههای آزاد هنری ابتدا در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشڪی اطلاعات واحد خود را ثبت ڪنند.

-پروتڪل ها و قواعد بهداشتی ستاد ملی مقابله با ڪرونا در موضوع بهداشت محیط و ضدعفونی مداوم تجهیزات و محل آموزشگاه رعایت شود.

 -برگزاری ڪلاس های تڪ نفره   (یڪ هنرجو)    ، استاد  - شاگرد با رعایت پروتڪل های بهداشتی بلامانع است.

-به منظور تداوم فعالیت های آموزشی، استفاده از امڪانات فضای مجازی برای آموزش هنری در صورتی مجاز است ڪه اولا با نظارت و برنامه ریزی آموزشگاههای آزاد هنری انجام شود و ثانیا آموزش با استفاده از نرم افزارهای داخلی انجام شود به طوری ڪه نظارت و پاسخگویی آموزشگاه آزاد هنری ممڪن باشد.

-آموزش هنری به صورت حضوری و در بستر فضای مجازی فقط با رضایت هنرجو و خانواده امڪانپذیر است و اجباری نیست.

-هزینه استفاده از ڪلاس های آموزش هنری مجازی 20 درصد ڪمتر از آموزش هنری حضوری خواهد بود.

-شروع فعالیت دوباره آموزشگاههای آزاد هنری در تمام ڪشور به جز استان تهران از زمان صدور این اطلاعیه و با رعایت مفاد آن مجاز است.

-آموزشگاههای آزاد هنری استان تهران از اول اردیبهشت در چارچوب این اطلاعات مجاز به فعالیت هستند.


******************************************************
رئیس جهاد کشاورزی این استان گفت: برای ۱۴۴ واحد مرغداری در استان مجوز صادر شده که از این تعداد ۹۳واحد فعال، ۳۷واحد آماده به کار و ۱۴ واحد مرغداری نیز راکد هستند.
الیاس تاج الدینی با بیان اینکه امسال واحد‌های نیمه فعال را فعال می کنیم افزود: نیاز استان به گوشت مرغ۱۷هزار و ۵۰۰تن است این در حالی است که ۱۲هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ در استان تولید می شود.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مرغداری های استان تولید جوجه یک روزه است که از استان‌های دیگر تامین می شود، اضافه کرد: آماده اعطای مجوز‌ها و تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران برای تولید جوجه در استان هستیم.



تاریخ انتشار : 30 فروردین 1399, 11:37



» اخبار مرتبط:

  • 140 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت رفت
  • تولید سالانه 17 هزار تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد
  • 236میلیارد ریال طلب کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد
  • رئیس جهاد کشاورزی گچساران:بیش از شش هزار هکتار از زمین‌های گچساران زیر کشت محصولات زراعی رفت
  • سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با همه توان از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می‌کند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟