مشروح اخبار


» تشکيل کميته انتظامي براي کنترل پوشش بازيگران سينما



حضور سينماگران ايراني در جشنواره‌هاي خارجي بحث تازه‌اي نيست اما پس از موفقيت سينماي ايران در کسب جايزه اسکار، حضور سينماگران ايراني در خارج بيش از پيش از سوي مسوولان کشور مورد توجه قرار گرفت و اوج اين مساله زماني بود که ليلا حاتمي در جشنواره کن حضور پيدا کرد. پس از اين جريان بود که معاون اجتماعي ناجا در اظهاراتي اعلام کرد که بازيگران سينماي ايران با لباس مستهجن در جشنواره کن حضور پيدا کردند.

سردار بهمن کارگر در بخش‌هايي از اظهاراتش بدون ذکر نام ليلا حاتمي بازيگر توانمند و کم حاشيه سينماي ايران اظهار داشته بود: اينکه هنرپيشه زن در جشنواره کن و يا ديگر جشنواره‌ها با يک لباس بد و مستهجن و حجاب نامناسب ظاهر شود الگو مي‌شود اين رفتار کجا انقلابي است که ما انجام داديم؟

چطور سينماگران در اين مورد اعتراض نمي‌کنند؟ اين مساله ادامه داشت تا اينکه روز گذشته سخنگوي سازمان سينمايي در واکنش به حضور نامتعارف برخي سينماگران در مجامع جهاني گفت: بايد يک کميته انتظامي مشترک ميان تلويزيون و سينما ايجاد شود تا اين مسئله سروسامان درستي به خود بگيرد.

سعيد رجبي فروتن سخنگو و مديرکل حوزه رياست و روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان سينمايي، در واکنش به حضور نامتعارف سينماگران به خصوص بازيگران در مجامع بين‌المللي به خبرنگار مهر، گفت: به دليل عدم تدوين قانون مشخص درباره کم و کيف برخورد با سينماگران مبني‌بر چگونگي حضور در مجامع بين‌المللي، اداره نظارت و ارزشيابي براي مدت مشخصي حضور اين عوامل را در پروژه‌هاي سينمايي منع مي‌کند.

وي افزود: اساسنامه و منشور اخلاقي در اين ارتباط در حال بررسي و نگارش است و بايد ابعاد مختلف اين اساسنامه به لحاظ حقوقي مورد بررسي کامل قرار گيرد و پس از آن به‌عنوان مرجع معرفي و مورد استناد قرار گيرد. سخنگوي سازمان سينمايي در ادامه افزود: بنابراين تا زماني که اساسنامه‌اي تدوين شده در دست نباشد نمي‌توان اقدام قانوني در اين زمينه انجام داد.

وي در پاسخ به اين سئوال که سازمان سينمايي کشور در مواجهه با مواردي چون حضور غيرمتعارف سينماگران در مجامع فرهنگي و هنري بين‌الملل چه واکنشي نشان خواهد داد، گفت: مانند سي سال گذشته مراجع انتظامي، مسائلي از اين دست را رصد مي‌کنند و گزارش‌هاي مربوطه را به اطلاع سازمان سينمايي هم مي‌رسانند.

نام افراد متخلف از فهرست عوامل توليدات سينمايي حذف مي‌شود

رجبي فروتن در ادامه افزود: در اين راستا اداره نظارت و ارزشيابي هنگامي که مي‌خواهد پروانه ساخت براي فيلم‌ها صادر کند عواملي که در آثار سينمايي حضور دارند را به خوبي رصد مي‌کند و اگر به افرادي از اين دست برخورد کرد، اسم او را از عوامل بيرون مي‌آورد و مراتب را به تهيه‌کننده گزارش خواهد کرد تا او نيز اسم فرد مورد نظر را از ليست عوامل خارج کند. مديرکل حوزه رياست و روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان سينمايي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به محدوديت کاري برخي از اين سينماگران گفت: آنچه مسلم است سينماگراني از اين دست تنها در يک بازه زماني مشخص از انجام فعاليت‌هاي سينمايي منع خواهند شد.

پيشنهاد تشکيل کميته انتظامي مشترک ميان سينما و تلويزيون

وي در ادامه صحبت‌هاي خود در پاسخ به اين سئوال که سازمان سينمايي کشور چه اقدامي در جهت تسريع نگارش اين اساسنامه کرده است گفت: اقدامات در اين راستا محدود به همان پيگيري‌هايي بوده‌ که سابق بر اين از سوي دستگاه‌هاي انتظامي صورت مي‌گرفته‌است. اما بايد توجه داشت از آنجا که بسياري از اين هنرمندان در دو قلمرو سينما و تلويزيون فعاليت مي‌کنند بنابراين بهتر است تصميمات انتظامي درستي در هر دو حوزه اتخاذ شود.

رجبي فروتن در پايان افزود: برخي از هنرمندان در دو حوزه سينما و تلويزيون فعاليت مي‌کنند و برخي از چهره‌هايي که جزو بازيگران ممنوع‌التصوير تلويزيون هستند در سينما حضور پيدا مي‌کنند و يا برعکس. بنابراين بايد يک کميته انتظامي مشترک ميان تلويزيون و سينما ايجاد شود تا اين مسئله سر و سامان درستي به خود بگيرد.

لازم ذکر است در روزهاي گذشته انتشار تصاويري از حضور نامتعارف يکي از بازيگران مطرح سينماي ايران در کنسرت موسيقي يکي از خواننده‌هاي خارج از کشور، بارديگر لزوم توجه به کيفيت حضور چهره‌هاي سينما و تلويزيون در مجامع جهاني را مطرح کرده‌است.

اتفاقي که البته در سال‌هاي گذشته نيز هر چند سال يک‌بار و به‌واسطه حضور نامتعارف يک بازيگر و يا فيلمساز در خارج از کشور، رسانه‌اي شده اما پس از مدتي به دست فراموشي سپرده مي‌شود.




تاریخ انتشار : 16 آبان 1391, 04:08



» اخبار مرتبط:

  • خريد فيلم‌ها توسط تلويزيون تابع روابط است نه ضوابط !
  • حال زار سينما از زبان رامبد جوان
  • كهگيلويه و بويراحمد سالن سينما ندارد .
  • بلاخره صداي "آقاي هنرپيشه" در آمد +تصاوير
  • شايعه سازي زشت درباره يک هنرمند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟