مشروح اخبار


» سوزاندن بقایای کشاورزی در فارس برخورد قضایی به دنبال دارد



شیراز - راک نیوز - مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی استان فارس بر اساس مواد۲۰ قانون هوای پاک  و ۶۸۸ مجازات اسلامی  و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها ، خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

حمید ظهرابی؛ روز شنبه در خصوص سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی گفت: با گذشت نزدیک به ۳ سال از تصویب ماده ۲۰ "قانون هوای پاک" و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع که ده ها سال از تصویب آن می گذرد اما متاسفانه عدم اجرای درست و کامل این قوانین  باعث شده ایجاد حریق در مزارع همچنان یکی از عوامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع  است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: همه ساله با پایان کشت بهاره و همزمان با روزهای گرم سال، کشاورزان پس از برداشت محصول، و با هدف سرعت بخشیدن به کشت بعدی ، بقایاو کاه و کلش به جا مانده در مزارع را آتش می زنند. این کار علاوه بر آلودگی هوا،  باعث خسارت به خاک ، کاهش مواد آلی، کاهش میکروارگانیسم ها و رطوبت و در نتیجه حاصل خیزی خاک، افزایش فرسایش و بر هم خوردن تعادل ترکیبات آلی ومعدنی خاک  می گردد.

ظهرابی اضافه کرد: همچنین به دلیل همجوار بودن بخش های وسیعی از اراضی کشاورزی دراستان فارس  با  مراتع و جنگل ها خطر ایجاد حریق در عرصه های طبیعی افزایش می یابد و یکی از دلایل عمده ایجاد آتش سوزی  در این عرصه ها  ایجاد آتش  عمدی در مزارع به شمار می رود.

وی گفت: این آتش سوزی ها در مناطق مسکونی و جاده ها نیز با آلودگی هوا و کاهش دید خطر تصادفات جاده ای را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می دهند.

ظهرابی گفت: "قانون هوای پاک" در مرداد ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و نزدیک به سه سال از تصویب آن می گذرد که از سوی بسیاری از کشاورزان نادیده گرفته شده و به ندرت با آنها برخورد شده  و یا برخورد های صورت گرفته باز دارنده نبوده است.

وی گفت در سال جاری با توجه به دستور مراجع قضایی و بخشنامه ای که از دادستانی خطاب به همکاران قضایی صادر شده، تشدید برخورد با ناقضان این قانون در دستور کار قرارگرفته است.

میزان اراضی قابل استفاده کشاورزی در استان فارس حدود ۳/۴ میلیون هکتار می باشد که برابر ۷/۳۴ درصد مساحت کل استان است ، بخش قابل توجهی از این اراضی به کاشت گندم و جو اختصاص دارد که عمدتا در بهار و تابستن مورد آتش سوزی قرار می‌گیرد.



تاریخ انتشار : 17 خرداد 1399, 10:42



» اخبار مرتبط:

  • برخورد جدی با خاطیان ومسببین آتش سوزی در جنگل ها ومراتع کهگیلویه وبویراحمد
  • کشاورزان اجازه ی آتش زدن پسماند مزارع را ندارند
  • جدال با آتش در نبود تجهیزات کافی/مسؤولان استان کهگیلویه را دریابند
  • شناسایی عامل آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع درباشت کهگیلویه وبویراحمد!
  • رقص آتش بر دل کشاورزان/ 8هکتار از گندم زار های شهرستان فسا درشعله آتش سوخت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟