مشروح اخبار


» خاکستر شدن جنگل‌های زاگرس در شعله‌های بی‌توجهی




سالانه حجم قابل توجهی از جنگل‌های زاگرس در آتش بی‌توجهی و غفلت انسان‌ها خاکستر می‌شود به طوری که اگر این روند مخرب متوقف نشود، حیات این رویشگاه ارزشمند کشور در سراشیبی زوال اکوسیستم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.
راک نیوز- جنگل‌های زاگرس بوم‌سازگان منحصربه فردی هستند که در غرب، جنوب غرب و جنوب ایران گسترش داشته و با مساحتی در حدود ۶ میلیون هکتار یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین بوم‌سازگان این سرزمین محسوب می‌شوند.

جنگل‌های زاگرس با قدمتی بیش از ۱۳ هزار سال از نزدیکی مرز شمال غربی با ترکیه به موازات مرز عراق به سمت جنوب کشیده شده است.

۱۱ استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد در حوزه رویشگاه زاگرس قرار دارند.

در این جنگل‌ها تاکنون ۱۸۰ گونه درختی و درختچه‌ای شناسایی شده است که خود نمایانگر ارزش ژنتیکی این رویشگاه است.

شاخص منطقه زاگرس، درخت بلوط است اما سایر گونه‌های درختی نظیر بنه، بادامک، ارزن، کیکم، گلابی وحشی نیز در رویشگاه دیده می‌شود.
طبق برآورد کارشناسان در ناحیه رویشی زاگرس ۴۰ درصد آب‌های شیرین کشور در جریان است و یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه فرد این ناحیه است که جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر را در خود جای داده و بیش از ۱۰ میلیون نفر به طور مستقیم از آن سیراب می‎شوند.

حفاظت از منابع آب و خاک، کارکردهای مهم جنگل‌های زاگرس به شمار می‌رود که با توجه به غالب بودن آب و هوای خشک و نیمه‌خشک در کشور از اهمیت انکارنشدنی برخوردار است.

با این وجود جنگل‌های زاگرس با توجه به زادآوری محدود و پایین، اکوسیستمی شکننده دارد از همین رو جزو جنگل‌های حفاظتی و حمایتی قرار گرفته است و این موضوع در کنار ۷۰ عامل مخربی که سالهاست این جنگل‌های راهبردی(استراتژیک) را در معرض تهدید و تخریب قرار داده سبب شده تا بر اساس آخرین آمارهای رسمی سازمان  جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار خشکیدگی، آفت و تخریب شود.

به طور مثال تنها در استان چهارمحال و بختیاری طی سه دهه اخیر ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی زاگرس تخریب شده به طوری که سطح جنگل‌های زاگرس در این استان از ۳۴۰ هزار هکتار به ۳۱۵ هزار هکتار کاهش یافته است.

تخریب ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در آتش‌سوزی‌های اخیر

یکی از عوامل تخریب این جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و سهوی است که بیان آن بسیار دردناک است که بگوییم در همین چند ماه ابتدایی امسال ۵۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها را از دست دادیم که به باور کارشناسان امکان احیای این جنگل‌های سوخته بسیار سخت و زمانبر است.

بسیار غم‌انگیز است که بهار امسال هم بار دیگر با خزان جنگل‌های زاگرس توامان شد، داستان غم‌انگیزی که هر سال دل دوستداران محیط‌زیست و مردم این مرز و بوم را به درد می‌آورد.

اما امسال این آتش‌سوزی‌ها در وسعت و مساحت بیشتری مناطق زاگرس از جمله مناطق حفاظت شده خائیز، دهدشت، گچساران، میناب، پاوه، پلدختر، بوشهر، هرمزگان و جنگلهای بلوط شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری در برگرفته و هر آن ممکن است خبر دیگری از حادثه آتش‌سوزی در جای جای این رویشگاه به گوش برسد.

چهارمحال و بختیاری از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خود را نظاره‌گر بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با وقوع ۱۱ فقره آتش‌سوزی، ۱۱۵ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان طعمه حریق شد که بیشترین سطح و خسارت ناشی از این آتش‌سوزی‌ها متوجه جنگل‌های بلوط بلند شهرستان اردل بوده است.

 



تاریخ انتشار : 21 تیر 1399, 07:24



» اخبار مرتبط:

  • هزار هکتار جنگل کهگیلویه و بویراحمد دچار آسیب شد
  • کاهش 60 درصدی سطح آتش سوزی های مراتع و جنگل های گچساران
  • شناسایی عامل آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع درباشت کهگیلویه وبویراحمد!
  • بی‌احتیاطی گردشگران عامل آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • مدیرکل جدید منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟