مشروح اخبار


» استان در آغازین ماه‌های دفاع مقدس



عشایر، بدون راهنما، بدون بی‌سیم، بدون دورۀ آموزشی و بدون تجهیزات، شهر سنندج، پادگان لشکر 28 کردستان حسینی آباد، هانیس خیاران، جاده صلوات‌آباد به قروه و همدان، جاده سنندج به بوکان و سنندج به مریوان، سنندج به کامیاران و کرمانشاه را از ضد انقلاب پاک و آزاد کردند.

بعد از انقلاب اسلامی ایران ایران، دشمنان قسم خورده به سرکردگی آمریکا و اسرائیل در پی جدایی کردستان از ایران برآمدند. بنا به اجرای فرمان تاریخی حضرت امام، در خصوص آزادسازی استان کردستان از چنگال ضد انقلاب، صدها تن از سران ولایت‌مدار عشایر استان، با اسلحه برنو خود را به غرب و شمال غرب رساندند.
عشایر، بدون راهنما، بدون بی‌سیم، بدون دورۀ آموزشی و بدون تجهیزات، شهر سنندج، پادگان لشکر 28 کردستان حسینی آباد، هانیس خیاران، جاده صلوات‌آباد به قروه و همدان، جاده سنندج به بوکان و سنندج به مریوان، سنندج به کامیاران و کرمانشاه را از ضد انقلاب پاک و آزاد کردند. امام خمینی (ره) عشایر را ستود و مورد تفقد قرار داد؛ چرا که باور بر این بود عشایر بهترین حافظان دین و مُلک‌اند. خصومت دشمنان نسبت به انقلاب اسلامی ایران، نخست در لباس و اندیشۀ گروهک‌های ضد انقلاب فعالیت‌هایش را شروع کرد تا نظام نوپای انقلاب اسلامی ایران را از بین ببرد.
از سال 1358 وضعیت کشور نابسامان و متشنج بود؛ غرب و همچنین خوزستان کانون خرابکاریها شدند.سپاه پاسداران استان که تازه با تدبیر نیروهای سپاه اصفهان و فرزندان استان تأسیس شده بود، در تیرماه 1359 تعداد 15 نفر از پاسداران خود را به سرپرستی شهید رشید پایدار به غرب کشور اعزام کرد.این اتفاقات ادامه داشت تا اینکه؛ نیمۀ دوم شهریور 1359 کاردار سفارت ایران در بغداد احضار و تهدید نظامی عراق علیه ایران را شنید و در 31 شهریور تهاجمات گسترده و تجاوز همه جانبه رژیم بعث عراق آغاز شد. به دستور مسئولین سپاه استان، گروهی چون مرحوم اردشیر ارجمند و . . . خود را به غرب کشور رساندند.
7 مهر، گروه دیگری از استان در سرپل ذهاب کرمانشاه به یاری رزمندگان شتافتند و از 14 آبان تا 14 بهمن گروهی به فرماندهی سردار شهید جواد هرمزپور به پاکسازی غرب از ضد انقلاب پرداختند. این اعزام‌ها و دیگر اعزام‌هایی که از طرف ژاندارمری و جوانمردان انجام می‌شد، در حقیقت رهبرانی از روحانیون از جمله:آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی، حجت‌الاسلام عبدالله میثمی، سید میراحمد تقوی، سید محمدحسین محمودی، شیخ بیات، سیدعلی‌صالح موسوی‌اعظم، سید علی‌اصغر حسینی و سید یعقوب حسینی داشتند.استان، از آغاز انقلاب تا 6 ماه اول دفاع مقدس، 42 شهید تقدیم انقلاب کرد؛ 24 شهید از گچساران در آبادان، هویزه ماهشهر و ...، 12 شهید از بویراحمد و 6 شهید از کهگیلویه.
قبل از جنگ، در طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی یکی از روحانیون شجاع دهدشت به نام سید علی نورالدینی در شهر بهبهان مورد اصابت تیر مستقیم عمال رژیم قرار گرفت و به شهادت رسید، در جمعه¬ی خونین شهردوگنبدان هم افرادی چون شهیدکیامرثی، شهید پرویزی، شهید بلادیان و شهید مذکور پارسی در صحن مسجد آن شهر، سردار شهید کرامت‌الله ایزدپناه در 12 آبان 1359 و . . . به شهادت رسیدند.



تاریخ انتشار : 16 مرداد 1399, 14:35



» اخبار مرتبط:

  • شهادت سردار پرافتخار سپاه در «سامرا» +عکس
  • سردار سرتیپ قاآنی به فرماندهی نیروی قدس سپاه منصوب شد
  • انتقام ترور سردار گرفته شد / پایگاه آمریکا مورد حمله قرار گرفت
  • ویژه برنامه (واعظ روشنی) پاسداشت شهید انقلاب سید علی نورالدینی در شهر دهدشت برگزار می شود/پوستر
  • شهدای روحانی نقش مهمی درپیروزی انقلاب داشتند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟