مشروح اخبار


» مصايب اصولگرايان با كانديداتوري اسفنديار



هشت ماه به پايان كار دولت، خبر كانديداتوري اسفنديار رحيم‌مشايي اصولگرايان خسته از احمدي‌نژاد را دل آشوب كرده است. «اسفنديار» نامي است كه پس از انتخابات 88، اضطراب و اضطرار را بر پيكره خيمه و خيمه‌نشينان راست‌هاي سنتي ايران تسري داده است.

 هشت ماه به پايان كار دولت، خبر كانديداتوري اسفنديار رحيم‌مشايي اصولگرايان خسته از احمدي‌نژاد را دل آشوب كرده است. «اسفنديار» نامي است كه پس از انتخابات 88، اضطراب و اضطرار را بر پيكره خيمه و خيمه‌نشينان راست‌هاي سنتي ايران تسري داده است. «ماندگاري در قدرت» تيم فعلي دولت در كنار از هم گسيختگي اصولگرايان و ريزش پايگاه اجتماعي آنان به دليل حمايت‌هاي بي‌دريغ از محمود احمدي‌نژاد روزهاي سخت و مبهمي را پيش روي تصميم‌گيران و تصميم‌سازان اصولگرا قرار داده است.

اضطراب اصولگرايان از كانديداتوري مشايي

اصولگرايان سعي دارند در مخالفت با احمدي‌نژاد متحد شوند و به هر ترتيب كه شده مانع از تابوشكني جمهوري اسلامي شود كه در همه دوره‌هاي گذشته، رييس‌جمهور را جابه‌جا كرده است به ترتيبي كه تيم يك رييس‌جمهور در پايان دوره قانوني وي در قوه اجرايي نماند. حال اين سوال كه آيا گروه احمدي‌نژاد با يك چهره جديد در قدرت مي‌ماند يا آنكه اسفنديار رحيم‌مشايي كه گزينه جدي و محبوب دولت براي رياست‌جمهوري‌ خواهد بود، همچنان در پستوخانه‌هاي اصولگرايان طراوت دارد.

اين سوال كه اصولگرايان پاسخي براي آن ندارند پس از جمله معروف محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني كه از مجري ‌پرسيد: «از كجا مي‌دانيد يك سال مانده به پايان عمر دولت» مبناي گمانه‌زني‌هاي بسياري شده است. اگرچه اصولگرايان پشت پرده رابطه محمود احمدي‌نژاد- اسفنديار رحيم‌مشايي را تلاش براي اجراي مدل روسي ماندگاري در قدرت با عنوان مدل پوتين- مدودف خواندند و مجلس اصولگرا با اين رويكرد وارد فاز تغيير قانون انتخابات رياست‌جمهوري شد.

اما انتشار يك خبر از سوي سايت اصولگراي بازتاب كه به نقل از يك بولتن محرمانه آن را منتشر كرد، نشان از پروژه‌يي جديد دارد كه بيش از پيش باعث آشفته خاطري اصولگرايان شده است. خبر سايت بازتاب حكايت از كانديداتوري اسفنديار رحيم‌مشايي براي انتخابات رياست‌جمهوري داشت. خبري كه از سوي روابط عمومي دفتر رييس‌جمهور تكذيب شد اما برخي از سياسيون تكذيب رسمي اين خبر را نشانه قوت شايعه دانستند.

محمد دهقان، عضو هيات رييسه مجلس به صراحت از پياده كردن الگويي مشابه روسيه خبر داد. عماد افروغ، نماينده اصولگراي مجلس هفتم در يادداشتي نوشت: «منع قانوني براي اجراي اين مدل انتخاباتي روسي در ايران وجود ندارد و امكان اينكه رييس‌جمهوري بيايد و رييس‌جمهور سابق را به عنوان معاون اول خود انتخاب كند، در ايران منتفي نيست.»

در مقابل اين انتقادات روزنامه دولتي ايران معتقد است كه «گروه‌هاي سياسي ظاهرا به قدري از ادامه مسير خدمتگزاري به مردم در كشور نگران و مضطرب هستند كه تنها يك جمله دكتر احمدي‌نژاد كافي است تا دست به چنين واكنش‌هايي تند بزنند. مخالفان دولت ظاهرا به خوبي درك كرده‌اند مردم آمادگي بالايي براي تداوم مسير دولت‌هاي نهم و دهم دارند و به هيچ‌وجه قصد بازگشت به عقب را ندارند، از همين رو به‌شدت نگران واكنش‌ها و مواضع رييس‌جمهور در اين خصوص هستند.»



تاریخ انتشار : 28 آبان 1391, 03:32



» اخبار مرتبط:

  • تحليل خاتمي درباره پايان دوره رياست جمهوري احمدي نژاد
  • جديدترين سخنان رحيم مشايي:گاهي براي احمدي نژاد گريه مي‌کنم
  • تحليل فوتبالي زيباکلام از فضاي انتخابات
  • احمدی‌نژاد از تایید صلاحیت مشایی مطمئن شده است
  • واكنش روزنامه ايران به شايعه ديدار محرمانه ولايتي با امريكايي‌ها
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟