مشروح اخبار


» ستار بهشتي در بازداشتگاه غيرقانوني نگهداري مي‌شد



 

 مامور ويژه مجلس براي بررسي پرونده مرگ ستار بهشتي با محرز دانستن تخلف آشکار پليس فتا در نگهداري ستار بهشتي در بازداشتگاهي غيرقانوني، گفت که مسوولين دخيل در اين تخلف براي يک بار هم که شده با عذرخواهي از مردم از سمت خود استعفا دهند.

مهدي دواتگري در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به پي‌گيري‌هاي انجام شده در مورد پرونده مرگ ستار بهشتي اظهار کرد: بر اساس بررسي‌هاي ما کليه اقدامات دستگاه قضايي از بدو دستگيري تا لحظه‌ مرگ و شيوه رسيدگي دستگاه قضايي کاملا قانوني بوده و هيچ‌گونه تخلفي از سوي دستگاه قضايي رخ نداده است.

وي افزود: علي‌رغم دستور صريح قاضي پرونده براي نگهداري متهم در بازداشت پليس آگاهي، پليس فتا برخلاف دستور مقام قضايي، متهم را در تحت نظرگاه پليس فتا و يک بازداشتگاه غيرقانوني نگهداري کرده که هيچ توجيه قانوني نداشته است. اين حقوقدان خاطرنشان کرد: آن‌چه لازم است مورد توجه قرار گيرد اين است که متهم بايد در طول دوران بازداشت تحت نظر مقام قضايي و در بازداشتگاه تحت نظر دستگاه قضا نگهداري شود، لذا از اين حيث که برخلاف دستور قضايي، متهم در بازداشتگاهي خارج از استانداردهاي قانوني نگهداري شده تخلف آشکاري اتفاق افتاده است. اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به تاييد صدمات بدني ستار بهشتي از سوي پزشکي قانوني يادآور شد: البته پزشکي قانوني هنوز علت تامه مرگ را مشخص نکرده، ضمن اين‌که اين صدمات بدني نوعا نمي‌توانست کشنده باشد اما به هر حال اين صدمات بدني وارد شده و تعيين علت تامه مرگ به عهده‌ مقام قضايي گذاشته شده و قاضي بايد بر اساس تحقيقات قضايي، علت مرگ را روشن کند.

دواتگري با اشاره به بازداشت تعدادي از مامورين انتظامي فتا اظهار کرد: در حال حاضر تعدادي از اين مامورين در بازداشت به سر مي‌برند و ما هم از دستگاه قضايي به خاطر دقت، سرعت و قاطعيت در رسيدگي به اين پرونده تشکر مي‌کنيم. اطلاعيه دادستاني تهران هم اطلاعيه جامعي بود که جزييات در آن تشريح شده است. مامور ويژه کميسيون امنيت ملي مجلس براي بررسي پرونده مرگ ستار بهشتي در ادامه ضمن ابراز تاسف از بروز اين اتفاق گفت: به عوامل بيگانه و ضدانقلاب هشدار مي‌دهيم که فکر نکنند با يک تخلف پليس مي‌توانند سوءاستفاده کنند. ما تاکيد داريم که نظام جمهوري اسلامي بر پايه‌ قانون استوار است، مواردي را مي‌بينيم که پليس آمريکا شهروندان آمريکايي را آشکارا مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهد و شايد دستگاه قضايي اين کشور هم حمايتي از شهروندان به عمل نياورد اما دستگاه قضايي ما انصافا عملکرد فوق‌العاده مطلوب و قانونمندي داشته که واقعا کارنامه خوبي را براي آن رقم زده است. دواتگري اظهار کرد: انتظار داريم مسوولين پليس فتا و کساني که در اين تخلف دخيل بوده‌اند با عذرخواهي از مردم از سمت خود استعفا دهند و اين استعفا حداقل کاري است که از سوي مسوولين پليس فتا يا نيروي انتظامي مي‌تواند انجام شود.

وي تصريح کرد: مسوول فتا يا بايد استعفا دهد و يا مقام مافوق وي نسبت به عزل و برکناري مسوولي که در اثر عدم نظارت و نظارت نامطلوب اين هزينه را براي دستگاه انتظامي ايجاد کرده اقدام کند.

اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به تلاش‌ها و زحمات درخور تحسين نيروي انتظامي خاطرنشان کرد: ما حساب چند مامور خاطي را از حساب نيروي انتظامي جدا مي‌کنيم و انتظار داريم استعفا يا عزل مسوول پليس فتا درس عبرتي براي ساير مديران باشد تا در نظارت بر مجموعه‌شان دقت لازم را داشته باشند.




تاریخ انتشار : 7 آذر 1391, 06:12



» اخبار مرتبط:

  • اطلاعات تازه از مرگ «ستار بهشتي»
  • محاكمه عاملان مرگ ستار بهشتي
  • اظهارات رئيس پزشکي قانوني درباره مرگ ستار بهشتي
  • هر که مي‌گويد بازداشتگاه غيرقانوني داريم غلط کرده است
  • متهم با شليک پليس کشته شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟