مشروح اخبار


» لاريجاني در استانبول چه گفت؟



در روز‌هاي گذشته، سفر منطقه‌اي رئيس مجلس شوراي اسلامي به سه کشور سوريه، لبنان و ترکيه، در رسانه‌ها بازتاب فراواني داشت؛ اما ديروز مقامات ترکيه، دستپاچه مواضعي عليه ايران در پيش گرفته‌اند؛ مواضعي که به ظاهر در واکنش به سخنان و مواضع علي لاريجاني بوده است!

در روز‌هاي گذشته، سفر منطقه‌اي رئيس مجلس شوراي اسلامي به سه کشور سوريه، لبنان و ترکيه، در رسانه‌ها بازتاب فراواني داشت؛ اما ديروز مقامات ترکيه، دستپاچه مواضعي عليه ايران در پيش گرفته‌اند؛ مواضعي که به ظاهر در واکنش به سخنان و مواضع علي لاريجاني بوده است!
در شرايطي که در روزهاي اخير، تنش‌هاي سياسي ميان ايران و ترکيه بر سر استقرار موشک‌هاي ناتو در مرز ترکيه با سوريه افزايش يافته، مقامات دولت آنکارا به ادعاها و بهانه‌جويي‌هاي جديد عليه ايران متوسل شده‌اند. در اين راستا، وزير کشور ترکيه مدعي شده ايران از گروه ترويستي «پ..» حمايت مي‌کند.به گزارش «تابناک»، «ادريس نعيم شاهين»، وزير کشور ترکيه در اظهاراتي، ايران را به حمايت از گروهک ترويستي «پ..» متهم کرد. روزنامه «حريت» ترکيه به همراه انتشار اين خبر به نقل از شاهين نوشته: «ما از حمايت ايران از «پ..» آگاهي کامل داريم».اين روزنامه اشاره کرده، اين سخنان در حالي گفته مي‌شود که علي لاريجاني، رئيس مجلس ايران، به تازگي در سفر به ترکيه، با مقامات اين کشور ديدار کرده است.وزير کشور ترکيه در ادامه مدعي شده است: «ما مي‌دانيم آن دسته از اعضاي «پ..» که مجروح مي‌شوند، در بيمارستان‌هاي ايراني تحت درمان قرار مي‌گيرند».البته اين ادعاي شاهين، موضوع جديدي نيست و مشابه آن پيش از اين نيز چندين بار از زبان برخي مقامات دولت آنکارا گفته شده است.با اين حال، آنچه جالب توجه است، اين که مقامات ترکيه‌اي با چشم بستن بر همه واقعيات منطقه‌اي و مواضع ديگر کشور‌ها نسبت به منافع ملي‌شان، چنين ادعاهايي را مطرح مي‌کنند.در اين باره بايد گفت، ايران، خود سال‌هاست با شاخه ايراني «پ.‌.‌»، يعني گروهک تروريستي «پژاک» درگير بوده و منطقاً نمي‌تواند هيچ حمايتي از اين گروهک داشته باشد. از سوي ديگر، ايران همواره از نخستين کشورهايي بوده که حملات تروريستي «پ.‌.‌» در درون خاک ترکيه را محکوم کرده است.افزون بر اين، مقامات دولت آنکارا تاکنون هيچ گونه سند و مدرکي درباره ادعاهاي اين چنيني خود ارائه نداده و صرفاً در مقاطع گوناگون، آنها را تکرار آن‌ها کرده‌اند.به نظر مي‌رسد اکنون نيز آنچه سبب شده اين افراد بار ديگر دست به دامن اين گونه بهانه جويي‌ها شده و سعي در بر هم زدن فضا عليه ايران داشته باشند، مخالفت صريح ايران با استقرار سامانه موشکي «پاتريوت» ناتو در مرز ترکيه با سوريه است.ايران بر اين باور است که استقرار اين سامانه نه تنها به حل مسائل منطقه‌اي مرتبط با بحران سوريه کمکي نمي‌کند، بلکه در عمل، معادلات منطقه‌اي را پيچيده‌تر نيز خواهد کرد. اين پيامي است که علي لاريجاني نيز در سفر خود به ترکيه، به مقامات دولت آنکارا انتقال داده است. لاريجاني در بازگشت از سفر منطقه‌اي خود ـ‌ که در آن از سوريه، عراق و ترکيه بازديد کرده بود، گفت: «در ترکيه درباره سپر موشکي و اثرات تشديد کننده اين سپر بحث کرديم. اميدواريم اين مذاکرات به نتيجه برسد و به همکاري بيشتر ايران و ترکيه بينجامد».وي همچنين به آشکارا گفته بود: «استقرار اين سامانه در منطقه، اثرات منفي دارد و مسائل منطقه را تشديد خواهد کرد».افزون بر اين، گفته مي‌شود لاريجاني در ديدار با مقامات ترک، مي‌خواسته به آن‌ها بفهماند که ترکيه در موضوع سوريه اشتباه مي‌کند و ايران آمادگي دارد ترکيه را از اين مشکل بيرون آورد. اما در پايان، جالب‌تر از همه اينکه به نظر مي‌رسد، مقامات ترکيه، اتهام حمايت از «پ.‌.‌» را به همه کشورهاي غيرهمسو با خود نسبت مي‌دهند؛ زيرا شاهين به جز ايران، ارمنستان و عراق را نيز به حمايت از اين گروه متهم کرده است.



تاریخ انتشار : 7 آذر 1391, 06:21



» اخبار مرتبط:

  • اردوغان روحاني را به ترکيه دعوت كرد
  • عراق بار ديگر يک هواپيماي ايراني را مجبور به فرود کرد
  • ناتو آماده حمله به سوريه
  • شرط جديد مخالفان اسد براي آزادي گروگان‌هاي ايراني
  • رئيس‌جمهور تونس خواستار قطع حمايت‌هاي ايران از دولت سوريه شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟