مشروح اخبار


» عراق بار ديگر يک هواپيماي ايراني را مجبور به فرود کرد



براي دومين بار در يک ماه اخير عراق دومين هواپيماي ايران به مقصد سوريه را مجبور به فرود در بغداد کرد؛ اين حرکت عراق نشان مي‌دهد که نظر آنها نيز در قبال مسائل سوريه همسو با ما نيست و تلاش آنها نيز براي کنترل ارتباط با حاکميت سوريه از هر مسيري است. به هر صورت طي اين سالها روابط ايران و عراق نسبت به گذشته بهتر شده است اما مواضع عراق در مورد تحولات منطقه و مشورت‌هاي فرامنطقه‌اي آنها حاکي است که بغداد در زمين ايران و سوريه بازي نمي‌کند و به دنبال پرداخت هزينه از اين راه نيست.چندي پيش بود که يک فروند هواپيماي ايراني به مقصد سوريه در عراق مجبور به فرود شد و سفير ايران در واکنش به اين اقدام عراق را تهديد به مقابله مثل کرده بود و چنين حرکتي را برخلاف توافق‌هاي صورت گرفته دانست.

سرويس‌هاي امنيتي عراق روز شنبه يک هواپيماي باري ايراني در مسير سوريه را در فرودگاه بين‌المللي بغداد مجبور به فرود کردند اين دومين بار است که چنين حادثه‌اي رخ مي‌دهد.به گزارش ايسنا، خبرگزاري کويت از بغداد گزارش داد: شبکه تلويزيوني العراقيه به نقل از ناصر البندر، رييس مجمع هوانوردي غيرنظامي عراق گزارش داد که روند بازرسي توسط کارشناسان و تکنسين‌هاي عراقي انجام شد.

البندر گفت: اين هواپيما پس از آن که تاييد شد هيچ سلاح يا کالاي ممنوعه‌اي در آن نيست اجازه ادامه مسير به سوريه را پيدا کرد.مقامات عراقي در تاريخ دوم اکتبر نيز به تقاضاي آمريکا يک هواپيماي باري به مقصد سوريه را در همين فرودگاه مجبور به فرود کردند.آمريکا و ديگر کشورهاي غربي با اين ادعا که ايران به سوريه سلاح مي‌فرستد، عراق را تحت فشار گذاشته‌اند تا هواپيماهاي ايراني را که با گذر از حريم هوايي عراق به سوريه مي‌روند مورد بازرسي قرار دهد.به نظرمي‌رسد اين اقدام عراق با اعمال فشارهاي آمريکا صورت مي‌گيرد آمريکا ايران را متهم مي‌کند که با استفاده از هواپيما و آسمان عراق، براي حمايت از حکومت سوريه، تسليحات به اين کشور منتقل مي‌کند. با اين حال مقامات واشنگتن تاکنون از ارائه هرگونه نشانه اي براي اين اتهام خود، خودداري کرده اند.

قبل از اين هم مقامات عراقي يک فروند هواپيماي ايراني را به بهانه بازرسي، مجبور به فرود اضطراري در فرودگاه بغداد کرده بودند؛ سفير ايران در بغداد نيز با انتقاد از اين اقدام عراقي‌ها، تهديد کرد تهران دست به مقابله به مثل عليه هواپيماهاي عراق خواهد زد.

اوضاع نابسامان سوريه و عدم توافق برسر ادامه آتش بس در سوريه بين مخالفان و حاکميت اسد شرايط غيرقابل پيش‌بيني را به وجود آورده است به طوري که شايد همگان برسر تغيير حاکميت سياسي سوريه در آينده هستند. سوريه به دليل شرايط حساس ژئوپليتيکي و هم مرزي با رژيم صهيونيستي به کانون توجهات منطقه‌اي وفرامنطقه‌اي تبديل شده است. اجراي طرح پرواز ممنوع از سوي ترکيه عليه سوريه و اروپا نشان مي‌دهد که فشارها بر سوريه به گونه اي در حال افزايش است که دمشق خود را براي يک دوره اي گذار آماده کند بدون آنکه مداخله نظامي‌در اين کشور صورت گيرد که البته تغذيه نظامي نيروهاي مخالف از سوي کشورهايي همچون عربستان و قطر همچنين غرب نوع مداخله را تغيير داده است. البته نماينده ويژه سازمان ملل تلاش کرد که با اجراي طرح آتش بس زمينه گفتگوي سياسي بين گروه‌هاي مخالف و راه ديپلماتيک را باز کند که تاکنون نتيجه نداده است.

حال بايد ديد ادامه بحران سوريه موجب تيرگي روابط تهران - بغداد مي‌شود يا نه؟ سوريه اي که بحرانش خط کشي مشخصي بين حاميانش از جمله ايران، چين و روسيه همچنين غرب، عربستان، ترکيه و قطر ايجاد کرده است و هر طرف تلاش مي‌کند براساس رويکرد خود بر تحولات آن تاثيرگذار باشد که اگر اجماع و نقاط مشترک بين دو گروه براي بهبود شرايط در سوريه ايجاد شود مي‌توان اميد داشت که خشونت در اين کشور به حداقل برسد و مردم آسيب کمتري ببينند.




تاریخ انتشار : 8 آبان 1391, 11:49



» اخبار مرتبط:

  • واكنش تهران به بازرسي هواپيماي ايراني در عراق
  • ناتو آماده حمله به سوريه
  • رئيس‌جمهور تونس خواستار قطع حمايت‌هاي ايران از دولت سوريه شد
  • لاريجاني در استانبول چه گفت؟
  • خروج بشار اسد و خانواده‌ از کاخ رياست‌جمهوري
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟