مشروح اخبار


» ادعاي پيشنهاد نفت مجاني به اردن



به دنبال اعلام خبري از سوي سفير ايران در اردن مبني بر واگذاري 30 سال نفت مجاني از سوي ايران به اين كشور و واكنش‌هاي مقامات اردني، مصلح‌زاده انتشار چنين مصاحبه‌يي را..

 
altبه دنبال اعلام خبري از سوي سفير ايران در اردن مبني بر واگذاري 30 سال نفت مجاني از سوي ايران به اين كشور و واكنش‌هاي مقامات اردني، مصلح‌زاده انتشار چنين مصاحبه‌يي را تكذيب و متن اصلي مصاحبه را منتشر كرد.

به گزارش مهر، در روزهاي اخير خبري به نقل از مصطفي مصلح‌زاده، سفير جمهوري اسلامي ايران در امان در برخي از مطبوعات و رسانه‌هاي عربي منتشر شد مبني بر اينكه «ايران آماده است در برابر صدور مجوز تبادل تجاري و گردشگري ديني ميان دو كشور، تا 30 سال نفت مجاني در اختيار اردن قرار دهد.»

به دنبال انتشار اين خبر واكنش‌هايي از سوي برخي از مقامات اردني منتشر شد و به طور مثال «سميح معطايه»، سخنگوي دولت اردن در مصاحبه‌يي با شبكه تلويزيوني «سي‌ان‌ان» گفت: دولت موظف است تمام طرح‌هايي را كه به پايان دادن بحران سوخت كشور كمك مي‌كند، بررسي كند.

همچنين در سايت‌هاي خبري واكنش برخي چهره‌هاي مخالف دولت اردن نيز به سخنان مصلح‌زاده منتشر شد كه اين پيشنهاد را داراي اهدافي سياسي و با هدف مداخله و نفوذ در اردن ارزيابي كردند و در نهايت برخي مطبوعات منطقه از رد رسمي پيشنهاد مصلح‌زاده توسط دولت اردن خبر دادند. اما همه اين جنجال‌ها در حالي روي داد كه روز گذشته سفير جمهوري اسلامي ايران متن مصاحبه خود را با تلويزيون محلي منتشر كرد.

مصلح‌زاده اعلام كرد: محورهايي كه اينجانب در پاسخ به سوالات مجري برنامه مطرح كردم درباره فلسطين، سوريه، اردن، ايران و جهان اسلام بود.

وي افزود: درباره فلسطين مساله كمك همه‌جانبه ايران به مقاومت و لزوم حمايت كشورهاي اسلامي از غزه (با توجه به جنايت اسراييل) و همچنين طرح ايران براي رفراندوم جهت تشكيل حكومت فلسطيني مطرح شد.

سفير جمهوري اسلامي ايران در اردن با بيان اينكه درباره سوريه به تشريح پروژه‌هاي مختلف كه از طرف سلفي‌ها، امريكا و اسراييل كه در سوريه دنبال مي‌شود؛ پرداختم، اظهار داشت: حمايت سوريه و ايران از طرح كوفي عنان و عدم پايبندي گروه‌هاي معارض به آتش‌بس پيشنهادي اخضر ابراهيمي، طرح پيشنهادي ايران براي حل بحران (خشونت نه دموكراسي آري) از موضوعات ديگري بود كه مطرح شد.

وي تصريح كرد: درباره اردن لزوم سفر هيات‌هاي ايراني و اردني جهت مذاكره براي گسترش روابط تجاري، سياسي و فرهنگي مطرح شد و درباره نفت پاسخ داده شد كه مي‌تواند فروش نفت ايران به صورت مبادلات پاياپاي و تهاتر كالا صورت گيرد.

مصلح‌زاده گفت: تشريح نظام مردم‌سالاري ديني در ايران و نقش رهبر، رييس‌جمهور، مجلس و ديگر نهادها طبق قانون اساسي و نقش مردم در انتخاب مسوولان، حقوق اقليت‌هاي قومي و ديني در ايران و وجود هزاران مسجد اهل سنت و همچنين درباره جهان اسلام نيز لزوم وحدت جهان اسلام از اقوام مختلف فارس، عرب، ترك و كرد و مذاهب مختلف و احياي مجدد تمدن مسلمانان در جهت خودكفايي علمي و تكنولوژيك و لزوم بهره‌گيري از ظرفيت همه كشورهاي اسلامي در اين زمينه و لزوم مقابله با توطئه‌هاي تفرقه‌افكنانه و اخبار كذب درباره اسلام و مسلمين از نكاتي بود كه مطرح شد.

سفير جمهوري اسلامي ايران در اردن همچنين در ادامه بيان اين نكات درباره مصاحبه خود با اين شبكه تلويزيوني خطاب به مديرمسوول شبكه تلويزيوني «جوسات» نيز اصلاحيه‌يي را ارسال كرده است. در متن اين اصلاحيه اعلام شده است:

برخي سايت‌ها به نقل از «شبكه جو سات» آورده‌اند كه سفير ايران در مصاحبه با جو سات اعلام كرده است كه ايران 30سال نفت مجاني به اردن در قبال سياحت ديني خواهد داد.

در حالي كه مطلب فوق در كلام مجري برنامه بود و پاسخ سفير با استناد به نوار مصاحبه چنين بوده است:

پيشنهاد مي‌كنيم هيات‌هاي مسوول ايراني و اردني درباره گسترش روابط تجاري، سياسي و فرهنگي با هم مذاكره كنند و از جمله درباره نفت در اين مذاكرات مشخص خواهد شد كه اردن در قبال نفت چه كالايي ارائه مي‌دهد.

مطالب فوق در راستاي راهبرد كلان جمهوري اسلامي ايران مبني بر وحدت جهان اسلام و رفع نيازهاي يكديگر در جهت خودكفايي مسلمانان است.



تاریخ انتشار : 7 آذر 1391, 06:30



» اخبار مرتبط:

  • درگيري ايران و كانادا در اجلاس اتحاديه بين‌المجالس
  • سفر «مشايخي» به اسپانيا براي دلجويي از «مسي»
  • پاسخ روحانی درباره زمان دیدار با اوباما
  • رئيس‌جمهور تونس خواستار قطع حمايت‌هاي ايران از دولت سوريه شد
  • نامه به مرسي رسمي نبود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟