مشروح اخبار


» پاسخ روحانی درباره زمان دیدار با اوباما



دكتر حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران گفت: حل موضوع هسته اي مي تواند زمينه را براي تفاهم در مسايل ديگر با دولت آمريكا فراهم كند.

دكتر روحاني در مصاحبه با چارلي رز مجري معروف شبكه تلويزيوني پي بي اس اظهار كرد: ما به دنبال راه حلي هستيم كه هم ملت ايران به حقوق قانوني خود برسد و هم اگر نگراني هاي منطقي هم وجود داشته باشد، برطرف كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه همه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران زير نظر آژانس است گفت: بازرسان همواره از فعاليت هاي هسته اي ايران بازرسي مي كنند و دوربين هاي آژانس در مكان هسته اي كشور نصب است.

دكتر روحاني افزود: ايران در عضويت ان.پي. تي قرار دارد و تمامي فعاليت صلح آميز هسته اي آن مطابق با پادمان آژانس است.

رييس جمهوري بيان كرد: مسئله هسته اي امروز به نماد غرور ملي و ايستادگي ملت ايران تبديل شده است و مردم ما چيزي فراتر از حق قانوني خود براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي نمي خواهند.

وي افزود: موضوع هسته اي همچنين نماد ملت ايران در بحث توسعه و استفاده از فناوريهاي جديد است.

تحريم ها غير قانوني و غير انساني هستند

دكتر روحاني اضافه كرد: به اعتقاد ما تحريم راه حل درستي نيست و نمي تواند مشكلي را حل كند.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص كاهش تحريم ها اظهارداشت: ما تحريم ها را اساسا غير قانوني و غير انساني مي دانيم زيرا تحريم ها به مردم و بيماران فشار مي آورد و بر زندگي كودكان تاثير منفي مي گذارد.

برقراري روابط بين ايران وآمريكا به زمان بيشتري نياز دارد

رييس جمهوري در پاسخ به سوالي درباره موانع براي از سرگيري مذاكرات ميان دولت هاي ايران و آمريكا گفت: حدود ۳۵ سال است كه دو كشور با هم رابطه سياسي ندارند و به طور طبيعي نياز به يك مقدمات دارد كه هر زمان اين مقدمات انجام شد، گفت وگو بين مقام هاي دو كشور آغاز خواهد شد.

وي تاكيد كرد: شايد اگر زمان بيشتري در اختيار داشتيم مقدمات مورد نياز براي انجام گفت وگو ها انجام مي شد.

رييس جمهوري گفت: مهم اين نيست كه مقام هاي دو كشور تنها با هم گفت وگو داشته باشند، بلكه مهم اين است كه در نخستين ملاقات احتمالي به توافقاتي دست يابيم.

رييس جمهوري همچنين در پاسخ به سوالي درباره روابط ايران و سوريه و همچنين حمايت از مردم اين كشور بيان كرد: دو كشور داراي رابطه عميق و مستحكم هستند و اين رابطه به زمان جنگ ايران و عراق برمي گردد زيرا هر چند عراق يك كشور عربي بود اما سوريه در آن شرايط سخت در كنار مردم ايران بود.

وي افزود: همه بايد تلاش كنند مردم سوريه ازاين بحران نجات پيدا كنند و همه كشورهاي منطقه بايد به سمت دمكراسي حركت كنند و صندوق هاي راي و اراده مردم تعيين كننده دولت ها باشد.

دكتر روحاني درباره سوالي در خصوص استفاده از سلاح هاي شيميايي در سوريه خاطر نشان كرد: استفاده از سلاح هاي شيميايي توسط هر كس و گروهي را قويا محكوم مي كنيم اما در خصوص سلاح هاي شيميايي تحقيقات كامل گسترده و جدي صورت بگيرد تا مشخص شود چه گروهي از اين سلاح ها استفاده كرده است.

وي درباره سوالي در خصوص داستان هولوكاست گفت: ما كشتار مردم يهودي، مسيحي و مسلمانان در جريان جنگ جهاني دوم را محكوم مي كنيم و اساسا با كشتار و جنايات مخالف هستيم.

روحاني همچنين در پاسخ به پرسش ديگري هدف از اين سفر به نيويورك را رساندن صدا و خواست ملت ايران به گوش مردم و مقام هاي كشورهاي مختلف جهان از طريق حضور در سازمان ملل بيان كرد.

راي ملت ايران به گفتمان اعتدال و ميانه روي

وي در پاسخ سوالي در خصوص انتخابات و برنامه هاي انتخاباتي خود گفت: همه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري برنامه هايي داشتند كه به مردم ارايه كردند و من هم برنامه هاي خود را كه بر اساس تدبير و اميد بود، به مردم ارايه دادم.

دكتر روحاني خاطر نشان كرد: مردم به برنامه و گفتمان اعتدال و ميانه روي راي دادند و من هم بنا دارم به عهد خود براي اجراي برنامه ها وفادار بمانم.

رييس شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي درباره وظايف سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: سپاه پاسداران، پاسدار انقلاب و نظام اسلامي است و وظايف و اختياراتش بر اساس قانون مشخص است.

روحاني با اشاره به اظهارات اخير مقام معظم رهبري در خصوص عدم دخالت سپاه در مسايل سياسي گفت: همان گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند سپاه نبايد در امور سياسي دخالت كند اما بايد سياست را خوب بفهمد، بنابر اين سپاه بنا ندارد در امور سياسي مداخله كند. 




تاریخ انتشار : 4 مهر 1392, 11:40



» اخبار مرتبط:

  • نظرلاريجاني درباره ممنوع الخروجي خاتمي
  • انتصاب رييس جدید جمعيت هلال احمر
  • واکنش ايران به اظهارات خصمانه وزير دفاع انگليس در مورد پرونده هسته‌اي
  • در صورت حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران، از NPT خارج مي‌شويم
  • گفت و گوی تلفنی اوباما با حسن روحانی پیش از ترک نیویورک+عکس
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود