مشروح اخبار


» اطلاعیه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع کشاورزی



کشاورزان محترم استان کهگیلویه و بویراحمد همان‌گونه که اطلاع دارید هرسال پس‌ از پایان فصل برداشت کشت‌های پاییزه از جمله گندم و جو، تعدادی از کشاورزان به‌منظور تسریع  در عملیات آماده‌سازی زمین برای کشت و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع می‌نمایند.


اطلاعیه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع کشاورزی


به گزارش راک نیوز،کشاورزان محترم استان کهگیلویه و بویراحمد همان‌گونه که اطلاع دارید هرسال پس‌ از پایان فصل برداشت کشت‌های پاییزه از جمله گندم و جو، تعدادی از کشاورزان به‌منظور تسریع  در عملیات آماده‌سازی زمین برای کشت و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع می‌نمایند، که این عمل علاوه‌ بر ایجاد آلودگی های محیط زیستی و بیماری‌های تنفسی و اتلاف سرمایه‌های بخش کشاورزی بعضاً موجب سرایت آتش‌سوزی به عرصه‌های طبیعی و انتشار حریق در مراتع و جنگل‌های استان (که سرمایه‌هایی بی‌نظیر و دارای کارکردهای فراوان از جمله تولید آب، تولید اکسیژن و تلطیف هوا، پیشگیری از فرسایش خاک و مقابله با آلودگی هوا و ... هستند) می‌شوند.

از طرفی سوزاندن بقایا و ضایعات محصولات کشاورزی باعث از بین رفتن مواد ارزشمند خاک، افزایش شوری خاک و آلودگی آب‌وهوا و محیط‌زیست شده و سلامت ساکنان مناطق هم‌جوار اراضی کشاورزی را نیز در پی دارد.

لازم به ذکر است براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع؛ آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است درصورتی‌ که درنتیجه‌ بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک‌سال محکوم خواهد شد.


همچنین اضافه می‌گردد استفاده از کاه و کلش به‌عنوان علوفه دام، استفاده از مواد تجزیه‌کننده، دستگاه‌های خردکننده‌ی ضایعات و بقایای گیاهی و همچنین جمع‌آوری و استفاده از بقایای گیاهی به‌عنوان بستر تهیه کمپوست و نیز تولید کودهای آلی مناسب‌ترین روش حذف باقی‌مانده محصولات کشاورزی از جمله کلش از زمین‌های زراعی می‌باشد.

ضمن تشکر از مردم شریف و طبیعت دوست استان، خواهشمندیم در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی با قید فوریت با شماره‌های  ۱۳۹ و ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند.


روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد



تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1403, 17:24



» اخبار مرتبط:

  • سوزاندن بقایای کشاورزی در فارس برخورد قضایی به دنبال دارد
  • اخبار شهرستان کهگیلویه:سوزاندن بقایای مزارع در کهگیلویه ممنوع است/ باران‌های سیل آسا سرپناه و آذوقه عشایر کهگیلویه بزرگ را نابود کرد/
  • آتش سوزی مزارع کشاورزی و باغ های مرکبات در 5 روستای شهرستان کهگیلویه
  • آتشی که مزرعه گندم کشاورز قلعه‌رئیسی را خاکستر کرد
  • پویش مردمی بذرکاری در ۱۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی گچساران آغاز شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟