مشروح اخبار


» جوابیه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد به انتشار خبري با عنوان "جنگل های زاگرس گرفتار آفت و ..."



روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد به انتشار خبري با عنوان "جنگل های زاگرس گرفتار آفت و ..." در یکی از پایگاه های خبری واکنش نشان داد.


روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد به انتشار خبري با عنوان "جنگل های زاگرس گرفتار آفت و ..." در یکی از پایگاه های خبری واکنش نشان داد.



به گزارش راک نیوز،متن این جوابیه به شرح زیر می باشد :


اقدامات مربوط به مقابله با آفت جوانه خوار و برگخوار بلوط توسط منابع طبیعی و آبخیزداری استان

اقدامات در سال 1402

_تشکیل کار گروه گیاه پزشکی استان 

_تدوین اجرای طرح پژوهشی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و تصویب به عنوان اولویت پژوهشی استان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان 

_انجام فراخوان ارسال پروپوزال توسط مراکز تحقیقاتی

_تایید طرح تحقیقاتی ارائه شده توسط دانشگاه یاسوج و همکاری مرکز تحقیقات (بعد از فراخوان و داوری) و انعقاد قرارداد به مبلغ 7.5 میلیارد ریال (از محل سر جمع اعتبار پژوهشی استان، که همانگونه که ذکر شد در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به عنوان اولویت پژوهشی تصویب شد)

که این طرح با مدیریت جناب آقای دکتر صدارتیان، عضو هیات علمی دانشگاه در حال انجام بوده و به نتایج خوبی نیز دست یافته است.

_پایش کل جنگلهای استان در سطح 874 هزار هکتار از طریق بخش خصوصی به مبلغ ۲.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

_محلول پاشی علیه افت برگخوار بلوط به مساحت حدود ۲۰۰۰ هکتار در کانون های بحرانی سطح استان از محل مسئولیت های اجتماعی نفت با اعتبار حدود ۲۵ میلیارد ریال

_خرید بی تی به مقدار ۱/۲ تن به مبلغ حدود ۱۰ میلیارد ریال


اقدامات در سال 1403

_انعقاد قرار داد برای پایش جنگل های بلوط و نظارت بر عملیات محلول پاشی در سطح 350 هزار هکتار به مبلغ 2.600.000.000 ریال

_برگزاری مناقصه برای محلول پاشی در سطح 2000 هکتار، شامل 1000 هکتار جوانه خوار و 1000 هکتار برگخوار 

_محلول پاشی علیه آفت جوانه خوار در سطح 630 هکتار با مبلغ بیش از ده میلیارد ریال.


لازم به ذکر است با توجه به عملیات کنترلی صورت گرفته در سنوات گذشته و شرایط آب و هوایی و بارندگی طی مدت یکی دو سال اخیر، آفت پروانه سفید برگخوار به طور چشمگیری کاهش یافته و آفت مذکور با پایش های مستمر تحت کنترل بوده و در صورت طغیان آفت و نیاز به عملیات محلول پاشی، در زمان مناسب، اقدامات لازم صورت می گیرد.

همچنین اضافه می گردد دکتر صدارتیان مدیر طرح تحقیقاتی پروانه برگ خوار بلوط، در مصاحبه ای که در تاریخ 10 اردیبهشت 1403 از طریق خبرگزاری ایرنا (عنوان خبر: دشمن آفت برگخوار بلوط در یاسوج شناسایی شد) منتشر شد، علاوه بر تاکید همکاری خوب و مستمر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان داشته است:

"این طرح مطالعاتی ۳۰ ماهه به صورت مشترک توسط دانشگاه یاسوج به عنوان مجری مسئول و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به عنوان مجری و به صورت تیمی و با عضویت حدود ۱۰ نفر از استادان خبره استان و خارج از کشور از سال ۱۴۰۱ آغاز شد که سازمان منابع طبیعی استان حمایتگر این طرح است.

به گفته وی طرح پژوهشی آفت برگ خوار جزو معدود طرح هایی است که به صورت هم افزایی و همکاری موثر دانشگاه، مرکز تحقیقات، بنیاد ملی نخبگان، سازمان منابع طبیعی و دیگر سازمان های مرتبط در استان آغاز شد و در خلال بررسی‌های صورت گرفته ، برای نخستین بار دشمن طبیعی پروانه "برگ خوار" بلوط را شناسایی کردیم".

در مورد آفت جوانه خوار نیز شایان ذکر است که همانگونه که بیان شد محلول پاشی علیه این آفت در سطح 630 هکتار از جنگل های استان که میزان آلودگی بالاتری داشت انجام شد و مضافا این که این آفت به صورت تک نسلی بوده و با توجه به شرایط زیستی و شرایط آب هوایی (وقوع بارندگی هایی مکرر) در شرایط فعلی امکان محلول پاشی وجود ندارد.

یاد آوری می گردد آن پایگاه خبری در خبر خود حرف از اعتبار ۶۰۰ میلیون ریال و تخصیص اعتبار ۳۰ میلیون ریال به میان آورده که انتساب چینین ارقام و اعتباری کاملا نادرست و متعلق به منابع طبیعی نبوده است! لذا ضمن تشکر از همه اصحاب رسانه، شایسته است اخبار و اطلاعات مندرج در سایت ها و رسانه ها مستند و دارای مرجع بیان کننده مشخص باشد.



تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1403, 17:27



» اخبار مرتبط:

  • معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد
  • مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • دیدار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه وبویراحمد
  • رئیس جدید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران معارفه شد
  • “طرح جنگل‌کاری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های منابع طبیعی”
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟