مشروح اخبار


» مداحي براساس آهنگ‌هاي برنامه عروسکي



حاتم عسگري فراهاني رديفدان موسيقي آوازي ايران گفت: چگونه است در پيش چشم مسئولان موسيقي کشور، براي نوحه خواني عاشورا به جاي استفاده از موسيقي و شعرهاي ملي ايراني از موسيقي برنامه عروسکي « خونه مادربزرگه » استفاده مي‌شود آن هم در شرايطي که ما در ايران موسيقي غني چندين هزار ساله براي عزاداري داشته و داريم‌. موسيقي ايراني ما رو به ويراني است و کسي هم پاسخگوي آن نيست‌.

اين رديفدان موسيقي ايراني در گفت وگو با پايگاه خبري فريادگر با بيان اين مطلب افزود: تنها موردي که انتها نمي‌شناسد هنر است. هنر غذاي روح و روان است. چرا ما براي غذاي جسم خود بسيار خوش سليقه رفتار مي‌کنيم ولي به غذاي روح خود بي‌توجهيم؟ آن هم غذاي روح به اين مهمي که مداحي نام گرفته و ريشه در گذشته‌هاي دور ايرانيان دارد . وي افزود: چندي پيش از من دعوت شده بود که براي يک نشست در مورد ارتقاي سطح مداحي بروم و من آنجا گفتم که بيشتر مداحي‌ها سم است. آهنگ‌هاي بي‌کيفيت را مي‌خوانند! اما برخي از مداحان و مسوولاني که در آن جمع بودند به جاي توجه به عمق مشکل به وجود آمده‌، از حرف من ناراحت شدند . اين محقق با سم خواندن برخي مداحي‌هاي رايج در ايران گفت‌: شنيدم مداحي که اتفاقا بسيار هم معروف است آهنگ برنامه عروسکي«خونه مادربزرگه» را به مداحي تبديل کرده بود و مي‌خواند که عباس رفته آب بياره زينب در انتظاره و ... عسگري افزود: اين نه تنها توهين به مقام ائمه اطهار است بلکه سبب مي‌شود همه چيز به استهزا کشيده شود و موسيقي و مداحي ملي و مذهبي ما آرام آرام فراموش شده و جاي خود را به چيزهايي بدهد که حتي نزديک به موسيقي ما نيز نيست‌. اين رديفدان موسيقي ادامه داد: يک مداح بر اساس آهنگي از خواننده لس‌آنجلسي مي‌خواند: «آخ که چقدر تنگه دلم برات» يا يکي ديگر مي‌خواند:«منو تنها نذار رو قلبم پا نذار» و ادعا مي‌کند که اين حرف‌ها از زبان حضرت زينب براي امام حسين‌ (ع) است. کجاي اين اشعار و موسيقي متعلق به موسيقي ملي ماست؟ وي ادامه داد: موسيقي ما پيشينه چندهزار ساله و رديف دستگاهي دارد و موسيقي مذهبي ما هم به همان شکل قوام يافته است و با ساختار موسيقايي و شعري به مخاطب منتقل مي‌شود و مداحان نيز بايد بر اساس همين موسيقي غني مذهبي کار کنند. عسگري اظهار اميدواري کرد: مسوولان هرچه زودتر و پيش از اين که ديگر براي هر اقدامي دير شود به جاي حرف زدن‌، عمل کرده و در اقدامي ملي مذهبي، موسيقي عزاداري و نوحه‌ها و مرثيه‌هاي اصيل ايراني را جايگزين اين موسيقي‌هاي نامربوط کنند.




تاریخ انتشار : 8 آذر 1391 11:29



» اخبار مرتبط:

  • كي، كجا كنسرت داره
  • محدوديت‌هاي موسيقي در ايران با هيچ‌جا قابل مقايسه نيست
  • مسئولان با تمام توان با موسيقي محلي مخالفند
  • دلايل لغو ناگهاني جشن خانه موسيقي
  • شجريان به تلويزيون مي‌آيد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler