مشروح اخبار


» روند کند ساخت سد چم شیر !!



درحالی که بخشی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مردم شهرستان گچساران و استان های جنوبی از جمله بوشهر و خوزستان چشم انتظار روند سریع احداث سد چمشیر هستند اما طرح احداث سد چم شیر در گچساران نیمه فعال است و باحداقل ظرفیت پیش می رود .

طرح احداث سد چم شیر در گچساران که یکی از راهکارهای توسعه کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود، به کندی پیش می رود .
استان کهگیلویه و بویراحمد استانی با بافت جغرافیایی کوهستانی است که دو سوم مردم آن به شغل های کشاورزی و دامداری مشغول هستند.
کارشناسان معتقدند، یکی از راههای کاهش آمار بیکاری و افزایش صادرات غیرنفتی توسعه کشاورزی در این منطقه است از این رو مطالعه 22 سد کوچک و بزرگ در دستور کار دولت در این استان قرار گرفت که یکی از آنها سد چم شیر در شهرستان گچساران است .
درحالی که بخشی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مردم شهرستان گچساران و استان های جنوبی از جمله بوشهر و خوزستان چشم انتظار روند سریع احداث سد چمشیر هستند اما طرح احداث سد چم شیر در گچساران نیمه فعال است و باحداقل ظرفیت پیش می رود .
آغاز مطالعات احداث سد چم شیر در منطقه چم شیر در 25 کیلومتری شهرستان گچساران به بیش از 16 سال می رسد و مطالعات احداث آن که از سال 73 آغاز شد،پنج سال به طول انجامید .
این سد با ارتفاع 155متر ، طول تاج 580 متر و مخزنی به ظرفیت یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بر روی رودخانه زهره در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است .
با احداث سد چم شیر علاوه بر تولید سالانه بیش از 200 مگاوات برق و تامین آب آشامیدنی بخشی از استانهای جنوبی، بیش از 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استانهای فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد آبیاری می‌شود.
ایجاد امکانات تفریحی، گردشگری ، تولید برق ، کنترل سیلاب ها ، صدور آب آشامیدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس ، تامین آب شهرک های صنعتی و آب آشامیدنی برخی مناطق مسکونی جنوب کشور از جمله فواید احداث سد چم شیر در استان است .
ضرورت احداث این سد موجب شد تا دولت در 2 سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر به مردم این استانها، روند سریع احداث این سد و حل مشکل اشتغال برخی جوانان این مناطق را وعده داد .
مدیرعامل پیشین آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد می گوید : این طرح برای حدود 3 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد .
آقای مصلح اعتبار اولیه این طرح را 950 میلیارد تومان عنوان می کند و می افزاید : 85 درصد این اعتبار از طریق سرمایه گذار خارجی و 15 درصد نیز از اعتبارات داخلی تامین خواهد شد.
براین اساس کشاورزان دشتِ 45 هزار هکتاری لیراوی بندر دیلَم ( از توابع بوشهر ) همچنان منتظرند که زمین های حاصلخیز اما بی آب خود را زیر کشت ببرند و جوانان گچسارانی هم که طبق آمار 15هزار نفر از آنها جویای کار هستند، برای اشتغال در اجرای این سد لحظه شماری می کنند.
فرماندار شهرستان گچساران می گوید : اجرای این سد نزدیک به 11 ماه است که آغاز شده و یک تونل آن تمام شده است اما روند اجرای آن رضایت بخش نیست .
آقای علیزاده می افزاید : سدی که الان باید با 2 هزار نیرو کار کند با 200 نفر مشغول به کار است .
اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: سد چم ‌شیر از طرح های فعال و باکیفیت استان است که آینده خوبی را برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد رقم می‌زند.
آقای صابری اضافه می کند : سد چم‌ شیر از طرح های فعال و راهبردی و باکیفیت این استان است که عملیات حفاری، سرریز، تونل آبگیر، تکیه‌گاه‌های سد، تونل انحراف آب و جاده دسترسی و دائمی با کیفیت مطلوبی در حال اجراست.
وی می گوید : این طرح با اعتبار اولیه 287 میلیارد و 600 میلیون تومان معادل با 229 میلیارد و 800 میلیون یورو و مشارکت یک شرکت چینی در حال اجراست.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مزایای این سد که قادر است هزار و 800 میلیون متر مکعب آب را ذخیره کند، می افزاید : علاوه بر ذخیره‌سازی آب، 175 مگاوات برق هم دراین سد تولید می‌شود و عملیات گسترده و متنوع آن کارگاه عملی خوبی برای دانشجویان رشته عمران استان است .
وی اشتغالزایی این طرح را خوب توصیف می کند و معتقد است از چنین طرح های عظیم و آینده‌داری باید به خوبی حمایت کرد چراکه روند توسعه استان در گرو تکمیل این طرح‌های عظیم عمرانی است .
مجری این طرح می گوید : طبق برآورد اولیه طرح بند انحرافی، تونل انتقال، نیروگاه برق آبی، شبکه آبیاری و زهشکی اراضی آبخور سد چم شیر در چهار مرحله در مدت 54 ماه اجرا می شود.
آقای آذری با بیان اینکه قرارداد جاده دسترسی به محل بند و خروجی تونل انتقال منعقد شده و پیمانکار در مرحله تجهیز کارگاه است، می افزاید : بند انحرافی تنظیمی چم شیر در 70 کیلومتری پایین دست سد چم شیر و روی رودخانه زهره و بالاتر از محل تلاقی رودخانه‌های زهره و خیرآباد قرار دارد .
با این حال جنوبی ها و به خصوص مردم شهرستان گچساران که به رغم تولید یک چهارم نفت و گاز کشور همچنان دارای بیشترین نرخ بیکاری در استان هستند، در انتظارند تا با تسریع در اجرای این طرح و بهره برداری از آن، مرهمی بر زخم های خود نهند و این همت و تدبیر بیش از پیش مسئولان را می طلبد .
اکنون مردم این استان ها به خصوص مردم گچساران و بنادر دیلم و گناوه بی صبرانه منتظر همت مسئولان برای سرعت بخشیدن به روند اجرایی این طرح هستند تا این سد هم همانند سد کوثر که پیش از این در شهرستان گچساران به بهره برداری رسید و بخش وسیعی از مشکلات مردم این منطقه و استان های جنوبی را مرتفع کرد، شاهد شکوفا شدن بخشی دیگر از خدمات دولت در این منطقه باشند .
واحدمرکزی خبر



تاریخ انتشار : 9 آذر 1391, 00:15



» اخبار مرتبط:

  • احتمال مشارکت 280 میلیون یورویی چین در ساخت نیروگاه برق آبی "چم شیر"،
  • اختصاص پنج میلیارد ریال اعتبار برای سد سرپری کهگیلویه
  • خسارت 25 میلیارد تومانی سد چم‌شیر به عرصه‌های طبیعی گچساران
  • مطالعات تکمیلی سد مارون دو تاپایان سال 91انجام میپذیرد
  • افتتاح و کلنگ‌زنی 115 پروژه عمرانی کهگیلویه و بویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟