مشروح اخبار


» ابلاغ طرح الگوی کشت در کهگیلویه و بویراحمد/ برنامه جهاد کشاورزی برای افزایش کشت کلزا



رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از ابلاغ طرح الگوی کشت در استان خبر داد و گفت: در این طرح سطح زیر کشت برخی محصولات افزایش و برخی دیگر کاهش می‌یابد.

به گزارش راک نیوز،سید علی معتمدی از ابلاغ دستور اجرای طرح الگوی کشت خبر داد و گفت: طرح الگوی کشت در کهگیلویه و بویراحمد براساس ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و وضعیت موجود سطح زیر کشت انجام می‌شود که براساس این ظرفیت‌ها سطح زیر کشت برخی محصولات افزایش یا کاهش خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که سطح زیر کشت کدام محصول افزایش و کدام محصول کاهش می‌یابد، افزود: کاهش و افزایش سطح زیر کشت براساس سیاست‌های کشوری و الگوی استان است، در طرحی که ابلاغ شده سطح زیر کشت ۲۳ محصول در کشت آبی و ۱۱ محصول در کشت دیم افزایش یا کاهش می‌یابد.
معتمدی در ادامه با اشاره به مشوق برای کشت برخی محصولات گفت: برای کشت چهار محصول اساسی از جمله کلزا و گندم، مشوق‌هایی در دستور کار قرار گرفته و حمایت‌هایی صورت می گیرد که سطح زیر کشت این محصولات افزایش پیدا کند.
وی عنوان کرد: سال گذشته به دلیل ایرادی که در توزیع بذر کلزا وجود داشت ۲۵۰ هکتار از اراضی سطح کشت این محصول در استان با مشکل مواجه شد و باعث کاهش انگیزه کلزاکاران شد اما امسال مشکل سبزی بذر کلزا رفع و در بهترین زمان ممکن بذر جهانی کلزا وارد استان شد و کشت با این بذر آغاز شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه مشکل بذر کلزا که در سال گذشته وجود داشت رفع شده گفت: سال گذشته دو هزار هکتار اراضی به کشت کلزا اختصاص پیدا کرد اما سهمیه امسال ما با توجه به بذر با کیفیت بین‌المللی که وارد کردیم بیشتر از این خواهد بود.
این مسئول با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو کلزا ۸۵۰۰ تومان افزایش داشته، گفت: تسهیلات ارزان قیمت، افزایش قیمت بالاتر، خرد تضمینی و کشت قرار دادی مشوق‌هایی است که برای کلزاکاران در نظر گرفته شده است.



تاریخ انتشار : 1 آذر 1401, 15:46



» اخبار مرتبط:

  • کشت کلزا در شهرستان گچساران آغاز شد
  • خرید66 تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان گچساران
  • قیمت خرید تضمینی کلزا اعلام شد
  • نرخ برداشت غلات توسط کمباین در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • ۱۴ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان زیر کشت رفته اند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟