مشروح اخبار


» آلودگی آب دهدشت و بی‌تفاوتی فرماندار!



با بیان خطرات جدی که از شکستگی لوله‌های آب سلامتی انسان را تهدید می‌کند، می‌گوید بیماری‌هایی نظیر انگل ژیاردیا، آسکاریس و کرمک و وبا از جمله شایع‌ترین نوع بیماری‌ها هستند که می‌توانند باعث بروز خطرات جدی برای انسان شوند.

 به دنبال شکایات مردمی از وجود برخی مواد ریز و میکروسکوپی در آب آشامیدنی و نیز افت شدید فشار آب به مدیر آب و فاضلاب شهری دهدشت مراجعه کردیم.

در این مراجعه و با توجه به خواست مردمی مسئولان را متوجه وجود معضل بهداشتی در آب شهر دهدشت کردیم و به عنوان رسانه متذکر شدیم که اگر چاره‌ای اساسی برای این معضل اندیشیده نشود باید منتظر یک معضل بزرگ بهداشتی برای شهروندان دهدشتی باشیم.

البته چیزی که مؤید این مطلب است شکستگی‌های مکرر لوله‌های انتقال آب در سطح شهر دهدشت است که در اکثر مواقع با گذشت چندین هفته و  حتی ماه‌ها بعد از شکستگی قابل تشخیص نیستند.

کارشناس ارشد بهداشت شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در این موضوع با ما هم عقیده است و با بیان خطرات جدی که از شکستگی لوله‌های آب سلامتی انسان را تهدید می‌کند، می‌گوید بیماری‌هایی نظیر انگل ژیاردیا، آسکاریس و کرمک و وبا از جمله شایع‌ترین نوع بیماری‌ها هستند که می‌توانند باعث بروز خطرات جدی برای انسان شوند.

این کارشناس بهداشت محیط افزود: در مجموع سه گروه بیماری‌های روده‌ای، انگلی و پوستی از طریق آلودگی‌های ناشی از آب آشامیدنی می‌توانند باعث بروز بیماری شوند.

یزدانفر شکستن لوله‌ها در زیر سطح زمین را بسیار خطرناک دانست و تأکید کرد: در چنین مواردی به علت مکشی که لوله ایجاد می‌کند انواع آلودگی به درون آب نفوذ می‌کند.

این کارشناس سلامت آب تصریح کرد: در موارد زیادی این بیماری‌ها پس از مدت طولانی اثر خود را نشان می‌دهند ولی در مورد بیماری‌هایی همچون حصبه و وبا بیمار در کمتر از 24 ساعت از بین خواهد رفت.

وی از مسئولان و متولیان امر خواست تا با توجه به شرایطی که برای لوله‌های آب دهدشت به وجود آمده به فکر چاره‌ای اساسی برای این معضل بهداشتی باشند.

 

نادر صفاری مدیر آب و فاضلاب شهری دهدشت نیز با تأیید این مطلب علت بروز چنین معضلی را فرسودگی لوله‌های آب شرب سطح شهر دهدشت می‌داند و می‌گوید: با شرایطی که اعتبارات دارند در حال حاضر باید با این شرایط بسازیم.

وی با بیان این‌که بیش از 50 درصد لوله‌های انتقال آب سطح شهر دهدشت پوسیده‌اند، تصریح کرد: تنها راه رفع این مشکل حذف لوله‌های فولادی است که با اعتبارات کنونی فعلا انجام این کار ممکن نیست.

مدیر آب و فاضلاب شهری علت کاهش فشار آب را نیز معلول فرسودگی لوله‌های آب شرب دهدشت دانست و افزود: این لوله‌ها به دلیل فرسودگی توان تحمل فشار آب را ندارند.

وی تصریح کرد: در اکثر مواقع به خصوص فصول سرد سال شکستگی لوله‌های آب شهر دهدشت افزایش می‌یابند.

فرماندار کهگیلویه نیز با بیان این‌که مشکل فرسودگی شبکه‌های آب در اکثر شهرهای کشور وجود دارد، بیان داشت: شبکه لوله‌کشی دهدشت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: تعمیرات شبکه آب شرب دهدشت نیاز به اعتبارات دارد که سعی خواهیم کرد این مسئله را با تخصیص اعتبارت فیصله دهیم.

به هر حال در این میان کاملا مشخص است که آب شهر دهدشت با توجه به شواهد و قرائن سلامت لازم را ندارد که امید می‌رود مسئولان به فکر چاره‌ای عاجل برای رفع این نقیصه بزرگ و مخل بهداشت عمومی باشند.

البته چیزی که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که مدیران شهرستان کهگیلویه از این معضل به راحتی نگذرند چرا که سلامتی مردم و آن هم وقتی پای آب آشامیدنی در میان باشد شوخی‌بردار نیست.

در این میان خبرگزاری فارس بر اساس رسالتی که بر عهده داشت بر خود دید که این مشکل را به اطلاع مسئولان، متولیان امر و شهروندان دهدشتی برساند، باشد که این هشدار کارگشا باشد و گوش شنوایی برای شنیدن این مهم پیدا شود، کما این‌که اگر مشکلی در این زمینه موجب ضرر شود تمام کسانی که در این ارتباط کم‌کاری و اهمال کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

-------------------------------



تاریخ انتشار : 30 دی 1391, 00:30



» اخبار مرتبط:

  • علت مسمومیت گسترده مردم شهر پردیس
  • تعویض و ترمیم خط انتقال آب 40 روستای لنده
  • قرائتی ابرازداشت:کمبود اعتبار و فرسودگی لوله ها دومشکل اصلی آب و فاضلاب روستایی شهرستان کهگیلویه
  • رهاسازی شبانه زباله‌های عفونی در دهدشت!
  • خط لوله گاز بهبهان به شیراز ترکید
  • » اشتراک گزاری خبر

    • دهدشتی ها

    • 30 دی 1391 13:19
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    از جعفری معلومه دلش برا کهگیلویه و دهدشت نمیسزه
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟