مشروح اخبار


» تحقیر مردم با 300هزار تومان



بالاخره دولت و مجلس به تفاهمی هرچند اندک و لغزنده دست یافتند و آن هم فقط برای یک نوبت کمک نقدی به مردم در آستانه سال نو بود، اینکه رقم این کمک چقدر است، فعلاً صحبت درحد 80هزار تومان برای هر نفر یا میانگین 320هزار تومان برای هر خانوار است.

واقع امر اینکه بنده حقیر نه می دانم و نه می توانم قضاوت کنم که نمایندگان مجلس یا دولتمردان چگونه ودر چه وضعیتی زندگی می کنند؟ درآمدشان چقدر است؟ و چگونه خانواده خود را اداره می کنند؟ اما اینرا به خوبی می دانم که این روزها اقشار فرو دست جامعه روزگار سختی را سپری می کنند، از کارمند گرفته تا کارگر، آنها که درآمدی ثابت درحد آب باریکه( به معنای واقعی این روزها) دارند، حال شما محاسبه کنید آنهایی که این آب باریکه ثابت را هم ندارند، چه روزگار سختی دارند.
اینکه در آستانه سال نو، کمکی در حد 300 هزارتومان به یک خانواده 4 نفره بکنیم، اگرچه خوب است، اما نمی دانم این مسؤولان اعم از مجلس و دولت، با خودشان چه فکر کرده اند که این رقم را با شادی و شعف و کلی منت برسر مردم بیان می کنند.
یعنی آنها واقعاً گمان می کنند مشکلات معیشتی، تأکید می کنم فقط معیشتی مردم با این رقم ها قابل حل است، حال کار نداریم که سایر مسایل مردم چطور حل می شود ، مسایلی از قبیل خرید لباس برای کودکانی که معنی دعوای دولت و مجلس را نمیفهمند یا نمیدانند تحریم یعنی چه و درکی از سیاسی بازیهای این روزهای مسوولان نظام ندارند ,مسایلی مانند خرج دانشگاه , مسایلی مانند اجاره خانه که همگام با گرانی ها افزایش میابد , مسایلی مانند بهداشت وسلامت , مسایلی مانند توجه به مسایل فرهنگی خانواده مانند خرید کتاب وامثال ان, مسایلی مانند فراهم کردن امکان تفریح سالم و....، اما با این رقم شاید آنها فقط بتوانند مایحتاج شب عیدشان را درحد خوردن، میوه و یا شیرینی شب عید تهیه کنند.
به اعتقاد نگارنده، این گونه کمک ها نه تنها جای شادی و شعف ندارد که علاوه بر جنبه تحقیرآمیز بودن آن که حالتی شبیه به پرداخت صدقه در حق نیازمندان جامعه پیدا کرده است ، باید به حال مسؤولانی که پذیرفته اند مردم کشورشان نیازمند 300 هزارتومان پول برای گذراندن زندگی خود هستند، تأسف خورد.
قبل از این باید بگویم که بنده به طور قاطع بر ضرورت تداوم هدفمندی یارانه ها و افزایش یارانه نقدی دهکهای پایین جامعه اعتقاد راسخ داشته و تأکید دارم و حاضرم با عدد ورقم اثبات کنم که تداوم هدفمندی به نفع قشر نیامند است، و کسانی که این روزها بر طبل تاثیر هدفمندی در گرانی های اخیر میکوبند , خود بخوبی به این نکته واقف هستند که دلیل گرانیها افزایش قیمت دلار تا سه برابر است و اگر هم هدفمندی سهمی داشته بسیار اندک ودر حدی نیست که حتی قابل مقایسه با افزایش قیمت دلار باشد .
در عین حال خود همانهایی که این روزها در ردیف مخالفان جدی هدفمندی قرار گرفته اند بهتر از بنده و شمامردم میدانند که پشت ماجرا کمتر توجیه اقتصادی قانع کننده ای وجود دارد که حتی منافع کشور نیز فدا شده تا اهداف سیاسی انها براورده شود. 
اما یکی از نشانه های ضرورت تداوم هدفمندی همین تصمیم نمایندگان مجلس ودولتمردان درجلسه مشترکشان است , اکنون که آنها پذیرفته اند، مردم نیازمند کمک نقدی هستند؛ بر این نکته تأکید می کنم که مردم کشور، به ویژه حدود 70 درصد مردم حقوق بگیر و کارگر، نه تنها برای یک ماه که برای بهره مندی از یک زندگی حداقلی، نیازمند این کمک ها به صورت مستمر هستند که می تواند در قالب هدفمندی یارانه ها صورت گیرد، حال اگر نمایندگان مجلس انگونه که ادعا میکنند مرد میدان هستند و انگونه که مدعی هستند برای مردم تلاش میکنند ، راهی بیابند که این کمک با کمترین هزینه برای آنها، کمترین افزایش قیمت در حاملهای انرژی و سایر کالاها اتفاق بیافتد.
اینکه فقط و فقط به دلیل اینکه ممکن است دولت فعلی بخواهد از این جریان استفاده تبلیغاتی برای انتخابات بکند، بطور قطع توجیه خوبی برای مردمی که محتاج نان شبشان هستند، نخواهند بود و مطمئن باشید نمایندگانی راکه با سیاسی کاری موجب این وضع شده اند را نخواهند بخشید.
درعین حال به این نکته هم اشاره کنم که منکر استفاده تبلیغاتی دولت از این رهگذر برای انتخابات پیش رو نمی شوم، اما آن را به حساب کُند ذهنی نمایندگی می گذارم که از ابتدای سال و درحالی که می دانستند تحریم ها چه بر سر دلار و قیمتها می آورد، مانع از اجرای مرحله دوم هدفمندی در زمان قانون آن یعنی ابتدای سال 91 شدند.
یادمان نرفته که دولت درسال قبل که دلار اندک اندک شروع به افزایش قیمت کرده بود , پیشنهاد داد مرحله دوم هدفمندی اجرا شود, چه بسا که اگر انزمان این اتفاق افتاده بود , اکنون دولت نیز اوضاع معیشتی ناگوار مردم را دستاویز قرار نمیداد تا بهانه مجلس نشینان برای مقابله با ان شود.
درعین حال باید این نکته را برای چندمین با متذکر شوم که درشرایط فعلی نه تنها مانند زمان قبل از اجرای هدفمندی به اقشار مرفه یارانه داده میشود که با توجه به افزایش قیمت ارز , این پرداخت به ثروتمندان چندین برابر هم شده و درمقابل این نیازمندان هستند که باید جور گرانی ها را بکشند .
هدف از نوشتن این مقاله این است که به دست اندرکاران از دولت و مجلس این نکته را متذکر شوم که مردم ایران همانگونه که انها وسایر مسوولان بارها وبارها تاکید کرده اند , از ثروتمند ترین مردم جهان هستند ,چرا که بر روی دریایی از نفت وگاز وسایر منابع خدادای زندگی میکنند , این مردم شایسته این نیستندکه مانند صدقه پولی در جیبیشان بگذاریم , بیاید با حفظ حیثیت خانواده های ایرانی حق انها را قانونی به انها برگردانیم و به گونه ای عمل نکنیم که نسل بعدی شما را متهم به جانبداری از ثروتمندان در مقابل ضعیفان کنند.




تاریخ انتشار : 12 بهمن 1391, 00:48



» اخبار مرتبط:

  • پیشنهاد تاجگردون حذف ۵ دهک از دریافت یارانه در فاز دوم
  • چند درصداز نمایندگان یارانه می‌گیرند؟
  • نان امسال یارانه نمی‌گیرد/پس از روغن یوی گرانی به نان رسید
  • حداکثر قیمت بنزین در سال 91 اعلام شد
  • عقب نشینی مجلس پس از هشدار رییس جمهور
  • » اشتراک گزاری خبر

    • سیاوش

    • 12 بهمن 1391 10:48
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    با سلام و خسته نباشید خدمت مهندس درخش واقعا متن جالبی بودالحق دست مریضاد دارید . چیزی جز واقعیت در این مطلب من ندیده م
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟