مشروح اخبار


» چند درصداز نمایندگان یارانه می‌گیرند؟



 طی روزهای اخیر نمایندگان مجلس موضوع حذف یارانه نقدی 3 دهک از افراد پردرآمد جامعه را مطرح کرده اند و مسئولان دولتی در نخستین گام با این موضوع مخالفت کرده و اعلام کرده اند که 4 کارگروه برای شناسایی افراد پردرآمد جامعه تشکیل شده و برای این موضوع باید با دقت عمل کرد.

همچنین محمد نهاوندیان اعلام کرده است که اگر قرار بود یارانه به همه پرداخت شود هدفمندی نیست و هدفمندی این است که اقشار هدف را شناسایی کرد و آسیب ها را برطرف کنیم و یارانه را به جای این که در مصرف کور برود به سمت تولید هدایت کنیم.

وی معتقد است این که از یک طرف قیمت ها را افزایش دهیم و پول نقد را به همه پرداخت کنیم هدفمندی نیست. با اجماع ملی می توانیم به معنای واقعی هدفمندی نزدیک شویم. البته جزئیات مطلب باید در مجلس بررسی شود و باید به سمت هدایت یارانه به سمت تولید حرکت کرد اما باید از افراد آسیب پذیر حمایت شود و پیشنهادهای خوبی در این زمینه مطرح شده است اما این که عزم بر اصلاح شیوه اجرای قانون وجود دارد مورد اتفاق دولت و مجلس است.

در همین رابطه ابراهیم نکو عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با نامه با بیان این که دولت می تواند یارانه نقدی 7 دهک را حذف کند، گفت: کمک های نقدی که به مردم ارائه شده نه تنها نتواسته  قدرت خرید مردم را افزایش دهد بلکه موجب تضعیف قدرت خرید شده است و از سوی دیگر مدام شاهد گرانی و تورم هستیم و این نقدینگی تورم و گرانی را به همراه داشته است.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز به جای این که ماهیانه حدود 3500 میلیارد تومان به مردم پرداخت کنیم باید به سمت تقویت قدرت خرید مردم حرکت کنیم و این کار با حمایت از تولید، بازار کسب و کار محقق می شود.

وی با بیان این که فکر می کنم تنها 3 دهک پایین جامعه باید بیشتر تقویت شوند و مورد حمایت قرار بگیرند، تصریح کرد: اما دهک های 4 و 5 و 6 به گونه های دیگر و با ورود به بازار اشتغال مورد حمایت قرار بگیرند.

نکو ادامه داد: این موضوع ضروری است که دولت تا پایان سال یارانه نقدی 5 دهک را حذف کند تا آنها را بیشتر به سمت تولید هدایت کند و به دنبال توسعه کسب و کار باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که هم اکنون بسیاری از نمایندگان و کارمندان عالی رتبه یارانه نقدی می گیرند، گفت: خود دریافت کنندگان هم از این شرایط راضی نیستند و نگران افزایش قیمت ها هستند و باید به جای پرداخت یارانه نقدی به دنبال برقراری ثبات در اقتصاد باشیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون یارانه نقدی به تمام افراد پرداخت می شود و بیش از 70 درصد نمایندگان یارانه نقدی دریافت می کنند.

نکو با بیان این که دو روش برای اصلاح پرداخت یارانه ها وجود دارد، گفت: یکی این است که تشویق چنان باشد که مردم متوجه باشند که دریافت به نفع خود و کشور نیست و یک روش هم این است که دولت افراد پردرآمد را شناسایی کند اما اگر روند کنونی ادامه پیدا کند هر روز تورم افزایش می یابد.



تاریخ انتشار : 17 مهر 1392, 15:11



» اخبار مرتبط:

  • پیشنهاد تاجگردون حذف ۵ دهک از دریافت یارانه در فاز دوم
  • کارت اعتباری به جای یارانه نقدی
  • عقب نشینی مجلس پس از هشدار رییس جمهور
  • زمان واریز یارانه مهرماه
  • حذف 12 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟