مشروح اخبار


» حذف 12 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی




آرمان نوشت: طبق اعلام چند عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، 12 میلیون نفر از اقشار پردرآمد از لیست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف و از سوی دیگر 15 میلیون خانوار از سبد حمایتی دولت بهره‌مند می‌شوند. قرار بود در هفته جاری جمع‌بندی نهایی جلسات مشترک دو قوه و اخبار مرتبط با آن اعلام شود و این خبر اکنون نخستین خبر نخستین روز هفته جاری است. آنچه از ابتدای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون از سوی منتقدان اصلی این طرح مطرح شده بود پرداخت یارانه‌های نقدی به تمام اقشار درآمدی بود. اگرچه گوش دولت در‌ آن زمان بدهکار چنین سخنانی نبود اما اکنون قرار شده است 12 میلیون نفر از این میزان کسر شوند. البته شاید بتوان این حذف را نخستین گام به عقب دولت دانست. گامی که سبب شود مجوز اجرای فاز دوم این قانون از سوی نمایندگان صادر شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم رسیدن به چنین راهکاری در این جلسات را نزدیکی دیدگاه‌های دولت و مجلس دانست و گفت: دیدگاه‌های دولت و مجلس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در حال نزدیک شدن به یکدیگر است و احتمال نتیجه‌گیری اجرای فاز دوم با شیب ملایم به گونه‌ای که فشار به اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد نشود، وجود دارد. محمد قسیم عثمانی در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه باید اقشار کم‌درآمد و با درآمد ثابت به جای نقدینگی از کمک‌های کالایی برخوردار شوند، گفت: با توجه به شناسایی افراد پردرآمد، قابلیت حذف ۱۲ میلیون نفر از دریافت یارانه و افزایش کمک به سایر مردم وجود دارد. دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم خبر پرداخت سبد حمایتی به هفت دهک درآمدی و 15 میلیون خانوار کشور را اعلام کرد. اسماعیل جلیلی با بیان اینکه در پیشنهاد مطرح شده، اختصاص سبد کالایی با ارزش 6 هزار میلیارد تومان به 7 دهک درآمدی معادل 15 میلیون خانوار مدنظر است، گفت: با توجه به گرانی‌های اتفاق افتاده و کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه، پیشنهاد حذف 3 دهک بالا به نفع دهک‌های پایین کشور مطرح است و ترکیب کالاهایی که قرار است به‌صورت سبد کالا به خانوارها اختصاص یابد، توسط وزارت صنعت و تجارت تعیین خواهد شد. پیش از این اخبار جلسات مشترک حاکی از ارائه سبد حمایتی به دو دهک اول درآمدی مطرح بود. همچنین وی از پیش‌بینی درآمد 100 هزار میلیارد تومانی دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: رقم 100 هزار میلیارد تومانی حاصل از مابه‌التفاوت افزایش نرخ حامل‌های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مدنظر دولت است، در حالی که مجلس معتقد است این افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی باید بین 5 تا 10 درصد بالاتر از نرخ تورم منتهی به اسفند‌ماه باشد.

جلسات دو قوه همچنان ادامه می‌یابد؟

اگرچه اخبار رسیده از جلسات شبانه دولت و مجلس حاکی از آن است که آخرین جلسه سران دو قوه دیشب در پاستور برگزار شد و قرار است نتایج این جلسات تا آخر هفته اعلام شود اما رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرده این جلسات تا زمانی که دو قوه بر سر مسائل مطرح شده به نتیجه مورد قبول برسند، ادامه خواهد یافت. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از قول حسن موسوی نوشته است: امیدواریم این جلسات در هفته جاری به جمع‌بندی نهایی برسد. وی درباره حضور احمدی‌نژاد در جلسات مشترک دولت و مجلس خاطر نشان کرد: رئیس‌جمهوری اهمیت ویژه‌ای برای این جلسات و موضوعات مورد بحث در آن قائل هستند و تاکنون نیز تلاش کرده‌ که در تمام این نشست‌ها حضور داشته باشند و انشاءا... در جلسات هفته جاری نیز شرکت خواهند داشت. این جلسات به استثنای پنجشنبه و جمعه هفته پیش، از روز چهارشنبه 27 دی ماه تاکنون هر شب بعد از نماز در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شده است و در تمام این جلسات به غیر از سه جلسه‌ای که علی لاریجانی در سودان بود، رؤسای قوه مقننه و مجریه در این جلسات حضور داشته‌اند.

موافقان و مخالفان فاز دوم

اگرچه دولت محوریت جلسات مشترک را با طرح حمایت از اقشار کم‌درآمد و ارائه کارت اعتباری آغاز کرد اما کم کم موضوع این جلسات به سمت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها هدایت شد. تا آنجا که برخی از نمایندگان و حاضران در این نشست‌های مشترک اعلام کردند دولت در این جلسات قصد دارد نظر خود را به جمع تحمیل کند. تا آنجا که دیروز ساعاتی قبل از آغاز آخرین جلسه مشترک دولت و مجلس که جلسه‌ جمع‌بندی بود 4 نفر از نمایندگان مجلس از شرکت در این جلسه خودداری کردند. اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توضیح این موضوع گفت: روند جلسات طوری بود که دولت تلاش می‌کرد نظر ایده‌آل خود را به جمع تحمیل کند و با توجه به اینکه نگاه جهش قیمتی تند از طرف دولت مطرح بود، برخی نمایندگان با این موضوع مخالفت و از حضور در ادامه جلسات خودداری کرده‌اند. با وجود انصراف برخی از حضور در این جلسات اما جمع‌بندی اظهارات حاضران نشان می‌دهد دولت در جذب توافق برخی از حاضران موفق بوده است. حذف 12 میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران نقدی یک گام به عقب دولت است که سبب بروز نرمشی در نظرات نمایندگان مخالف شده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از جمله کسانی است که به نظر می‌رسد بعد از حضور در این جلسات نظر دیگری در خصوص قانون هدفمندی یارانه‌ها دارد. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با مهر گفت: در ابتدا اجرای مرحله دوم هدفمندی، تورم افزایش می‌یابد اما پس از مدتی با اجرای کامل مرحله دوم به دلیل کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، میزان تورم کاهش می‌یابد. وی ادامه داد: باید با تعامل و ارتباط دو سویه میان دولت و مجلس قیمت حامل‌های انرژی بعد از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به یکباره با افزایش قیمت‌ها مواجه نشود که در این راستا جلسات متعددی بین دولت و مجلس برگزار شده است. مصباحی مقدم تصریح کرد: باید در اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها 30 درصد منابع به بخش تولید داده شود و از طرفی یارانه بیشتری به گروه‌های آسیب‌پذیر پرداخت کرد.




تاریخ انتشار : 8 بهمن 1391, 09:32



» اخبار مرتبط:

  • دولت میخواهدقیمت ها را 4.5 برابر افزایش دهد/اقتصاددانان جلسه را ترک کردند
  • پیشنهاد تاجگردون حذف ۵ دهک از دریافت یارانه در فاز دوم
  • چند درصداز نمایندگان یارانه می‌گیرند؟
  • جزئیاتی از جلسه شبانه مجلس و دولت؛ هدفمندی و
  • اصراردولت به تورم بیشتر دامن می زند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟