مشروح اخبار


» کارت اعتباری به جای یارانه نقدی



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید ارائه کارت اعتباری و بن را جایگزین پرداخت نقدی کند، گفت: باحذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی کسری بودجه دولت جبران خواهد کرد.

عوض حیدر‌پور‌شهررضایی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه طبق قانون در پایان زمان 5 ساله قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دیگر نباید پرداخت نقدی صورت بگیرد، گفت: دولت باید با قطع به موقع پرداخت یارانه نقدی‌ در فضای تأمین اجتماعی سهم رفاه افراد را مدنظر قرار دهد.

نماینده مردم شهررضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که در آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها قرار بود دولت سهمی را برای تولید، سهمی برای خود و مقداری را نیز برای مردم در نظر بگیرد، ‌تصریح کرد: متأسفانه دولت دهم قانون هدفمندی را به خوبی اجرا نکرد و بیش از مبلغ مقرر و به تمامی افراد جامعه از مرفه گرفته تا قشر آسیب‌پذیر یارانه را به صورت نقد پرداخت کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید ارائه کارت اعتباری و بن را جایگزین پرداخت نقدی کند، گفت: حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی کسری بودجه دولت جبران خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه نباید پول نقد به مردم پرداخت شود، افزود: پرداخت یارانه نقدی به همه افراد جامعه خلافی بود که از سوی دولت دهم انجام شد و دیگر نباید ادامه پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، عنوان کرد: باید کسانی که در دهک‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم و دهم جامعه قرار دارند را از پرداخت نقدی حذف کنیم و به چهار دهک پایین جامعه پرداخت‌ها را انجام دهیم.

حیدرپورشهررضایی عنوان کرد: در سراسر دنیا عرف این است که پرداخت نقدی صورت نگیرد، حتی به اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین جامعه نیز کارتی به عنوان کارت اعتباری داده می‌شود که آنها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های معینی مایحتاج اساسی خود را مرتفع کنند.

پرداخت نقدی مورد تایید مجلس نیست

نماینده مردم شهررضا و دهاقان در مجلس، با بیان اینکه پرداخت پول نقد به افراد مورد تأیید نمایندگان مجلس نیز نیست، گفت:دولت باید با در اختیار قرار دادن کارت‌های اعتباری به افراد دهک‌های پایین جامعه را برای پرداخت هزینه آب، برق، گاز و برخی مایحتاج اساسی حمایت کند.

 این نماینده مردم در مجلس نهم، با بر شمردن مزایای استفاده از کارت اعتباری و بن به جای پرداخت نقدی یارانه به مردم، تصریح کرد: با ارائه کارت اعتباری به دهک‌های کم‌درآمد به هیچ وجه تورم در جامعه افسارگسیخته نمی‌شد چرا که با دادن بن به هیچ وجه پای نقدینگی به میدان کشیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در کنار پرداخت‌های غیرنقدی به مردم باید سازمان و نظام تامین اجتماعی گسترش یابد تا به این ترتیب رفاه اجتماعی برای مردم افزایش یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ عنوان کرد: در حال حاضر رییس جمهور با کابینه خود باید کارگروهی را مشخص کنند که نقطه نظرات دقیق مردم را داشته باشد و به سمت و سوی آن حرکت کنند.

وی ادامه داد: به همه دهک‌ها لازم نیست یارانه نقدی پرداخت شود و حداکثر 4 دهک در جامعه نیازمند هستند که آن 4 دهک هم باید به صورت کارت اعتباری از یارانه برخوردار شوند.

کنترل تورم با حذف پرداخت یارانه نقدی

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: در صورت حذف پرداختی‌های نقدی در قالب یارانه تورم در جامعه وجود دارد به سرعت کنترل می‌شود.

حیدرپور‌شهررضایی افزود: کسانی که تحت پوشش دریافت یارانه قرار می‌گیرد یعنی 4 دهک کم درآمد تحت پوشش تامین اجتماعی نیز قرار خواهند گرفت و مستمری‌بگیر می‌شوندو به این ترتیب رفاه اجتماعی هم مانند تامین اجتماعی گسترش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سؤال که در پرداخت یارانه نقدی در فاز اول تغییراتی رخ خواهد داد، گفت:  آنچه که قانون مشخص کرده در باقی مانده سال تغییری در فاز اول رخ نخواهد داد اما باید فاز دوم هرچه سریع‌تر اجرایی شده و دولت باید سیاستگذاری‌های خود را در لایحه بودجه 93 کل کشور نیز لحاظ کند.

نماینده مردم شهررضا و دهاقان در مجلس، تصریح کرد: بهترین کار این است که ما قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را دقیقا مطابق با آنچه که در قانون آمده اجرا کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که حذف دهک‌های پردرآمد مطابق با عدالت اجتماعی است، عنوان کرد: عدالت اجتماعی معنایش این است که وضع هر چیزی در جای واقعی خود صورت بگیرد یعنی وضع مقررات در جایگاه واقعی خود و این اقدام یعنی حذف برخی دهک‌های پردرآمد یعنی رعایت اصل عدالت اجتماعی.

حیدرپورشهررضایی با اشاره به تصمیم دولت یازدهم برای اصلاح قانون بودجه، گفت:  مرادی که مدیر برنامه‌ریزی دولت دهم بود به مطرح کردن حرف‌هایی دور از واقعیت پرداخته مبنی بر اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها 70 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد!

وی ادامه داد: لایحه بودجه‌ای که اول سال جاری دولت به مجلس تقدیم کرد 206 هزار میلیارد تومان بود که از سوی مجلس به 210 هزار تومان افزایش یافت یعنی کمتر از 2 درصد از کل آن ولی رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها معتقدند که 70 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد که این تناقض در گفتار را به خوبی نشان می‌دهد.

دولت اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را ندارد

این نماینده مردم در مجلس نهم با انتقاد از صحبت‌های بی‌پایه و اساس مرادی، تصریح کرد: لایحه‌ای که از سوی دولت دهم به مجلس تقدیم شده نباید با آمار و ارقام آنان در خصوص کسری بودجه همراه باشد.

وی ادامه داد: مجلس اکنون آمادگی دارد که بررسی و تصویب اصلاحیه‌ بودجه را به صورت جدی پیگیری کند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس، با یادآوری هدف دولت از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، گفت: دولت دهم خواهان کسب 70 هزار میلیارد از محل هدفمندی یارانه‌ها بود که الان که فاز دوم شروع نشده این درآمد محقق شدنی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که دولت یازدهم در صورت مواجه شدن با کسری بودجه مجاز به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است، یادآور شد: دولت مجوز دست زدن به صندوق توسعه ملی را برای پرداخت یارانه نقدی ندارد چرا که برداشت از این صندوق برای مصارف سرمایه‌گذاری و تولید مجاز است. /

پایان پیام




تاریخ انتشار : 6 شهریور 1392, 00:36



» اخبار مرتبط:

  • پیشنهاد تاجگردون حذف ۵ دهک از دریافت یارانه در فاز دوم
  • چند درصداز نمایندگان یارانه می‌گیرند؟
  • میزان یارانه نقدی مرحله دوم چقدر است؟
  • زمان واریز یارانه مهرماه
  • عقب نشینی مجلس پس از هشدار رییس جمهور
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟