مشروح اخبار


» سفره هایی که با نان نسیه پر نمی شوند / گرانی قوت اصلی مردم چه پیامدهایی دارد؟



با صدایی آهسته و باخجالت می گوید که نان نصفه می خواهد. معلوم است که توان خرید یک قرص کامل نان را ندارد. در نانوایی دیگری، مشتری نان نسیه طلب می کند. این یکی شاید حتی توان خرید همان نان نصفه را هم ندارد.

اینجا منطقه ای فقیرنشین است که ساکنان آن به سختی روزگار می گذرانند؛ مناطقی از این دست که اهالی آن برای تهیه نان و غذا هر روز جنگ نابرابری با غول فقر دارند. حالا چند روزی است که گرانی نان بر چالش ها و مشکلات دهک های کم درآمد جامعه، اضافه کرده است. موضوعی که مسئولان به عنوان متناسب سازی و نه به عنوان گران شدن، از آن یاد می کنند.   

از مدت ها پیش زمزمه های گران شدن نان به گوش می رسید. زمزمه هایی که تا همین چند روز پیش از سوی مسئولان، انکار و تکذیب می شد. یازدهم مردادماه وزیر کشور گرانی نان را تکذیب کرد، اما یک روز بعد یعنی دوازدهم مرداد، اخبار رسمی استان‌ها از افزایش دولتی قیمت نان حکایت داشت. آنطور که خبرگزاری فارس هم عنوان کرد، گران شدن نان از استان خراسان رضوی شروع و به تدریج در سایر استان‌ها این گرانی اعمال شد.

اما در شرایطی گرانی ۳۰ تا ۴۰ درصدی نان در حدود 13 استان اتفاق افتاده که این گرانی، قوت اصلی مردم و به ویژه کم درآمدها را تحت تاثیر قرار داده؛ حالا کار به جایی رسیده که برخی گزارش ها حاکی از خرید نان نصفه و حتی نان نسیه در برخی مناطق است. گرانی نان که کالای کلیدی و مهم سفره ایرانی ها و به خصوص دهک های پایین جامعه است، مانند یک موج می‌تواند بر سایر اقلام خوراکی و سبد هزینه‌های خانوار تاثیر بگذارد. از سوی دیگر در سال های اخیر گرانی برنج، گوشت و مرغ موجب شده که نان سهم بیشتری در سفره‌های فقرا پیدا کند.



تاریخ انتشار : 21 مرداد 1402, 06:58



» اخبار مرتبط:

  • دغدغه مردم، مبنای نگرانی مراجع از گرانی ها است
  • شایعه ممنوع التصویری علیخانی به خاطر کنایه‌اش به رئیس جمهور
  • گرانی دو سال اخیر بیشتر از اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بر گرده مردم فشار آورد
  • اعترافات رئیس/گرانی در بازار وجود دارد
  • به جای مدیریت جهان، مرغ را مدیریت کنید!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟