مشروح اخبار


» هشدار یک سینماگر به دخالت‌ها در چینش اکران نوروزی



رئیس اسبق شورای صنفی نمایش نسبت به دخالت سازمان سینمایی در چینش اکران نوروزی هشدار داد.

 

مهدی کرم‌پور در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به اینکه آئین‌نامه شورای صنفی نمایش هنوز به تصویب نرسیده‌، ثبت قرارداد فیلم‌هایی که بخواهند در نوروز 92 اکران شوند در حال حاضر امکان‌پذیر نیست اما توافق و قرارداد پخش کننده و سینما دار بلامانع است.

 

وی افزود:اساسا با توجه به اینکه از اولین آئین‌نامه شورای صنفی نمایش تا کنون عبارت «اکران در سینماهای کشور آزاد است» در مقدمه آن درج گردیده است‌، هر فیلمی که دارای پروانه نمایش از سازمان سینمایی باشد باید بتواند طبق توافق پخش کننده و سینما دار و حسب آئین‌نامه شورا قراردادش را به ثبت برساند و هیچ کس نمی‌تواند جلوی ثبت این قرار داد را بگیرد.

 

کرم‌پور ادامه داد: من به مسئولین سازمان سینمایی و شخص آقای عظیمی میرآبادی هشدار می‌دهم و مشفقانه نصیحت می‌کنم که در اکران آزاد سینما و گردش آزاد اقتصاد بخش خصوصی دخالت نکنند چون دخالت در اکران نوروزی فتح بابی است که می‌تواند این دیوار تا ثریا کج برود.

 

کارگردان «پل چوبی» که فیلمش قرار است در اکران نوروزی به نمایش درآید، تاکید کرد: امیدوارم سازمان سینمایی نخواهد با تصمیمی غلط چون حوزه هنری در سال گذشته بخش خصوصی را هدف بگیرد و سینمای اجتماعی را به سمت سقوط سوق دهد. عوارض آن اشتباه حوزه، امروز دامنگیر همه سینمای ایران شده است و فکر می کنم بهتر است همه از تاریخ درس بگیریم.

 

وی یادآور شد: 2 بار سابقه اینگونه دخالت‌ها را داشتیم یکی زمان اکران «سنتوری» که فیلم علی رغم داشتن پروانه نمایش قراردادش ثبت نشد و برای همیشه در توقیف ماند و نسخه قاچاق بیرون آمد و در نهایت تهیه کننده‌اش سکته کرد و از دنیا رفت. بار دیگر زمان «درباره الی» که خودم رئیس شورای صنفی بودم و با اینکه پروانه نمایش آن فیلم را مدیر کل اداره نظارت وقت صادر کرده و آن را مقابل تهیه کننده‌اش پاره کرده بود‌ من با کپی‌ که دست تهیه کننده بود‌ علی رغم مخالفت معاونت سینمایی قراردادش را در شورا ثبت کردم.

 

کرم‌پور گفت: نباید بگذاریم گردش آزاد اقتصادی در بخش خصوصی مختل شود و باید اجازه دهیم فیلم‌های خوب برای مردم به نمایش درآید. چون در غیر این صورت مردم هرجور که شده این فیلم‌ها را خواهند دید.

 

وی با اشاره به اکران نوروز 92 اظهار کرد: در صورت هرگونه دخالت ارشاد در اکران نوروزی باعث می‌شود، شورای صنفی دیگر کارکردی نداشته باشد بنابراین بهتر است اگر قرار بر دخالت است ابتدا شورای صنفی منحل شود. مانند دهه 60 که خود ارشاد فیلم‌ها را گروه‌ بندی می‌کرد.در این صورت هزینه زیادی برای سازمان سینمایی خواهد داشت.

 

رئیس اسبق شورای صنفی نمایش در پایان دوباره تاکید کرد: با توجه به سابقه تاریخی، اگر سازمان سینمایی در اکران نوروزی دخالت کند هزینه زیادی را باید بپردازد که فکر نمی‌کنم با توجه به این مدت باقی مانده تمایل به چنین کاری داشته باشد.




تاریخ انتشار : 30 بهمن 1391, 19:07



» اخبار مرتبط:

  • پله اخر در آزادی
  • پای "گشت ارشاد "به خانه ها هم باز شد
  • «آقای الف» دیده شد!
  • "تلفن همراه رئیس جمهور" توقیف شد
  • انتقادهدایت خواه از اکران نوروزی دو فیلم/البه هنوز این دوفیلم را ندیده ام
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟