مشروح اخبار


» جایگاه خاص کمیسیون اصل نود به دلیل بررسی پرونده های کلان



عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد کمیسیون متبوعش در سال گذشته، گفت: حضور در صحنه‌های مختلف اجرایی، اقتصادی، اجتماعی،

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد کمیسیون متبوعش در سال گذشته، گفت: حضور در صحنه‌های مختلف اجرایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بررسی پرونده‌های کلان و ارائه گزارش‌های به موقع باعث شد تا این کمیسیون از جایگاه مناسبی برخوردار باشد.

غلامرضا اسدالهی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه کمیسیون اصل نود نه تنها در سال گذشته، بلکه در سایر سال های  مجلس هشتم جزء کمیسیون‌های فعال مجلس بود، گفت: کمیسیون اصل نود در سال گذشته به دلیل بررسی پرونده‌های خاص و حساسی که از اهمیت ملی برخوردار بود بین سایر کمیسیون‌های مجلس از برجستگی خاصی برخوردار بود.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به پرونده تخلف مالی ۳ هزار میلیارد تومانی را از مهمترین پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون اصل نود عنوان کرد و ادامه داد: بعد از کار فشرده برای رسیدگی به پرونده تخلف مالی اخیر نه تنها گزارش آن در صحن علنی قرائت شد بلکه نتایج کار کارشناسی در کمیسیون اصل نود به قوه قضائیه ارائه و آقای اژه‌ای به عنوان ناظر عالی پرونده از اقدام مجلس و به ویژه کمیسیون اصل نود در این زمینه تشکر کرد.

وی رسیدگی به گزارش های مرتبط با کهریزک را از دیگر پرونده‌های مطرح شده در کمیسیون اصل نود برشمرد و گفت: علاوه بر این پرونده که وقت زیادی از کمیسیون گرفته و گزارش آن در صحن علنی مجلس قرائت شد، موضوعاتی همچون معوقات بانکی، زمین‌خواری، بررسی شکایت بعضی از نمایندگان از هیئت رئیسه و رئیس‌جمهوری از دیگر پرونده‌های مطرح شده در این کمیسیون بود. موضوع اعزام هیاتی برای بررسی وضعیت امام موسی صدر به لیبی نیز از دیگر اقدامات کمیسیون اصل نود در سال گذشته بود.

اسدالهی با تاکید بر اینکه به اذعان بسیاری از افراد خارج از کمیسیون، کمیسیون اصل نود حضور موثری در صحنه‌های مختلف اجرایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته، یادآور شد: کمیسیون اصل نود نه تنها در رسیدگی به پرونده‌ها بلکه در تعامل با رسانه‌ها و حضور در رسانه ملی و مطبوعات حضور بسیار پررنگی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس هشتم،‌ با بیان اینکه کمیسیون اصل نود جایگاه نظارتی مجلس است، ادامه داد: اگرچه کمیسیون طی فعالیت خود در سال گذشته اقدامات موثری داشت اما از آنجا که کمیسیون اصل نود جایگاه نظارتی مجلس است باید در سال آینده به صورت فعال‌تری برای انجام وظیفه نظارتی وارد عمل شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود در مجلس هشتم، از نقاط قوت کمیسیون اصل نود در سال گذشته به حضور موثر این کمیسیون در پرونده‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ارائه گزارشات برجسته راجع به موضوعات ملی مانند مفاسد اقتصادی و وارد شدن به پرونده‌های سیاسی مانند فتنه بعد از انتخابات ۸۸ و کهریزک از دیگر نقاط قوت کمیسیون بود.

اسدالهی نبود ساز وکار و کارشناسان لازم برای حضور در همه عرصه‌ها را از نقاط ضعف کمیسیون اصل نود در سال ۹۰  خواند و گفت: از آنجا که کمیسیون اصل نود بعد نظارتی مجلس بوده و از مجلس توقع زیادی در انجام وظیفه نظارتی می‌رود بنابراین می‌طلبد که به موازات قانون‌گذاری، بحث نظارتی مجلس هم فعال‌تر شود، در این زمینه باید ابزار لازم همچون کارشناسان و مشاوران مربوطه و زبده در اختیار کمیسیون قرار گیرد تا بتواند عملکرد موثرتری داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: برای ارتقاء سطح عملکرد کمیسیون اصل نود در سال آینده ضرورت دارد هیئت رئیسه مجلس توجه ویژه‌ا‌ی به تامین ابزار مورد نیاز کمیسیون اصل نود داشته باشد



تاریخ انتشار : 8 فروردین 1391, 08:41



» اخبار مرتبط:

  • پرونده شکایت از مشایی به وزارت اطلاعات ارسال شد
  • نماینده ارومیه از احمدی‌نژاد به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرد
  • دادگاه احمدی‌نژاد آذرماه برگزار می‌شود
  • تاجگردون خبرداد/دو فوریت طرح اصلاح قانون بودجه رد شد
  • تاجگردون عضو کمیسیون بودجه مجلس شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟