مشروح اخبار


» هیچ خیانتی بالاتر از خیانت به صندوق امانت ملی نیست



رییس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتخابات در صورتی پرشور می‌شود که مسئولان نظام به همه مردم اطمینان دهند که به هر کسی رای دهند، آن رای محترم است.
روحاني: هیچ خیانتی بالاتر از خیانت به صندوق امانت ملی نیست
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی با حضور در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در برنامه‌ای که از سوی انجمن اسلامی این دانشکده برگزار شد، اظهار کرد: بی‌تردید برای بقای یک نظام و پیشرفت کشور هیچ رکنی بالاتر از رکن مشروعیت آن نظام نیست. ممکن است مشروعیت نظام در جامعه‌ای به مفهوم مشروعیت دینی یا مشروعیت حقوقی و قانونی یا مشروعیت سیاسی و اجتماعی باشد، اما نکته مهم آن است که مشروعیت یک اصل ثابت نیست و در شرایطی تقویت و در شرایطی تضعیف می‌شود. روحانی با بیان اینکه "ممکن است نظام حکومتی در آغاز مشروع و مورد پذیرش آن جامعه باشد اما در ادامه راه و مسیر از مشروعیت آن کاسته شود"، گفت: این امکان هم وجود دارد که نظام حکومتی در آغاز دارای مشروعیت ضعیفی باشد و در ادامه راه مشروعیت آن تقویت شود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار کرد: ممکن است حکومتی با رای مردم دارای مشروعیت و مقبولیت مردمی باشد و آن حکومت در چارچوب قوانین و موازین اسلامی و مشروعیت دینی قرار گرفته باشد، اما بعد از گذشت چند سال هر دوی این مشروعیت‌ها مورد تردید قرار نگیرند و عده‌ای بگویند روند حرکت با نظام اسلامی و موازینی دینی سازگار نیست و گروه دیگر هم بگویند این مشروعیت با افکار و خواست عمومی توأم نیست و بنابراین مشروعیت آن تضعیف شده باشد. وی با بیان اینکه "یک عامل برای تضعیف یا تقویت مشروعیت، کارآمدی نظام و به طور اخص کارآمدی دولت است"، اظهار کرد: دولت کارآمد می‌تواند مشروعیت را تقویت و دولت ناکارآمد هم می‌تواند مشروعیت نظام را تضعیف کند و زمانی که نظام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامع کارآمدی لازم را نداشته باشد، می‌تواند با ادامه ناکارآمدی مشروعیت را نیز زیر علامت سوال قرار دهد و این سوال را مطرح کند که آیا چنین نظامی می‌تواند خواست عمومی مردم را برآورده سازد یا خیر؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "جمله‌ای را می‌خواهم مطرح کنم که این جمله اگرچه زیبا نیست اما نشان از یک حقیقت دارد"، افزود: اگر خدای نکرده به روزی برسیم که عده‌ای فکر کنند در بالا بی‌عرضگی و در پایین نارضایتی وجود دارد، آنگاه دیگر مشروعیت مفهومی ندارد. در واقع اگر مردم در کارآمدی مسئولان نظام و بویژه دولت دچار تردید شوند، رضایت عمومی کاسته خواهد شد و به گفته امیرالمومنین علی(ع) آن نظامی مشروع است که رضایت عمومی مردم را به همراه داشته باشد. روحانی در ادامه سخنان خود، انتخابات را یک عامل بسیار مهم در جهت تقویت یا تضعیف مشروعیت خواند و خاطرنشان کرد: شما می‌دانید که برای هیچ نظامی بحرانی بالاتر از بحران مشروعیت وجود ندارد و هیچ دستاوردی‌ هم بالاتر از دستاورد تقویت مشروعیت برای یک نظام نیست و انتخابات به مفهوم تقویت مشروعیت نظام و یا بالاتر اصل مشروعیت نظام است.

وی اضافه کرد: بحث در مورد اینکه چند درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، نیست. ممکن است در جامعه‌ای مردم از حکومتی کاملا راضی باشند و دل را به آن حکومت سپرده باشند و کاملا آن حکومت را قانونی بدانند و در انتخابات هم ۳۰ درصد واجدین شرایط شرکت کنند؛ البته هرچه تعداد شرکت کننده بیشتر باشد بهتر است اما مشکل اساسی آن زمانی رخ می‌دهد که مردم نسبت به اصل انتخابات سوالات یا تعریض‌هایی داشته باشند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "اگر مردم احساس اطمینان داشته باشند نسبت به اینکه در انتخابات به هر کاندیدایی رای بدهند، این موضوع تفاوتی ندارد با اینکه به کاندیدای دیگری رای بدهند، این موضوع، موضوع حائز اهمیتی است"، اظهار کرد: چرا بعد از انتخابات از افراد می‌پرسیم که به چه کسی رای داده است و در این موضوع تفتیش انجام می‌دهیم و بعد از این هم که فهمیدیم به چه کسی رای داده است او را مورد تنبیه قرار می‌دهیم و چنین شخصی از ارتقاء مقام باز می‌ماند و به او فشارهایی وارد می‌شود؟ انتخابات در صورتی پرشور می‌شود که مسئولان نظام به همه مردم این اطمینان خاطر را بدهند که رای شما به هر کسی باشد محترم است؛ حال اگر این صدای رسا به گوش مردم نرسد تردید‌هایی شنیده می‌شود. اصلا طرح این سوال که "تو فکر می‌کنی رای‌ها خوانده می‌شود؟"، خود برای یک حکومت قانونی فاجعه است.

روحانی با طرح این پرسش که "امروز چگونه باید این تردید‌ها رفع شود؟" افزود: بنده به عنوان یک کاندیدا اگر اعلام کنم که آرای مردم از لحاظ اثربخشی و تشویق در این حکومت یکسان است، ممکن است از من نشنوند اما اگر همه مسئولان این نظام با صراحت و شفافیت بگویند و اعلام کنند که اگر بعد از این انتخابات مامور اطلاعاتی و امنیتی و حراستی بپرسد که فردی به چه کسی رای داده، باید مورد تنبیه و مواخذه قرار بگیرد، آنگاه اگر این چنین شد در واقع آزادی به معنای واقعی کلمه وجود دارد. وی با بیان اینکه "هیچ جوان و هیچ ایرانی در این کشور وجود ندارد که نسبت به سرنوشت آینده کشور خود بی‌تفاوت باشد"، تصریح کرد: همه لمس کرده‌اند که در این هشت سال به آنها چه گذشته است. دعوا بر سر این نیست که من یا او عذرخواهی کنیم. همین‌که به اینجا رسیدیم که یک عذرخواهی بدهکار این ملتیم، بحثی است. ما باید تلاش کنیم که چهار سال بعد همه بگویند یک تشکر بدهکاریم و در واقع اگر به این نقطه رسیدیم، کشور را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار داده‌ایم. باید در این انتخابات کاری کنیم که همه مردم به صندوق امانت اطمینان پیدا کنند و بدانیم هیچ خیانتی در کشور بالاتر از خیانت به صندوق امانت ملی نیست. اگر همه احساس کردند که انتخابات سالم است، آن وقت صندوق‌ها پررونق خواهد شد.

وی همچنین گفت: چه اشکالی دارد که در محل شعبه‌های اخذ رای دوربینی وجود داشته باشد و ما مانیتوری را هم بیرون آن بگذاریم و همه آنچه که در شعبه‌ها اتفاق می‌افتد همچنین حرفهایی را که زده می‌شود، ببینند و بشنود و یک نسخه از لیستی که در آخر تهیه می‌شود نیز به تابلوی اعلانات آن شعبه زده شود؟ چرا لیست کنار صندوق‌ها محرمانه تلقی می‌شود؟ محرمانه‌ای وجود ندارد. آرا، آرای مردم است و مردم باید به خوبی از آرای خود مطلع باشند. ضمن اینکه لازم است تا این روند در سایت وزارت کشور و شورای نگهبان بالافاصله منعکس شود و نباید منتظر باشیم تا آرای صندوق‌ها به ستاد انتخابات برود و آنجا جمع زده شود.

روحانی در ادامه با بیان اینکه "اگر می‌خواهیم انتخابات شکوهمند داشته باشیم باید بگذاریم دانشگاه نشاطش را بازیابد"، افزود: حتما اینجا دانشگاه تهران است و قطعا پادگان نیست. مگر دانشجو چه می‌کند و اگر فضا آزاد باشد دانشجو چه خواهد کرد؟ مگر دانشجوی عزیز ما سرمایه ملی ما نیست؟ مگر او مدیر فردا نیست؟ بگذاریم نقد کند. این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ابراز عقیده کرد: اینکه امروز اقتصاد در حال مرگ و سیاست خارجی مرده است، به این دلیل است که دانشگاه نشاط ندارد. در حالی که اگر دانشجو از وضع اقتصادی، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل فرهنگی و اجتماعی صحبت کند و به نقد بپردازد و مقاله بنویسد و در کلاس با استاد بحث کند، مشکلات ما حتما کمتر از این بود.

وی با بیان اینکه "مسیر کجِ هیچ نظامی جز با نقد سازنده نسل پرشور جوان آن جامعه تصحیح نمی‌شود"، گفت: بنا بود کرسی‌های آزاد اندیشی تشکیل شود. مگر بنا نبود دانشگاه مرکز نشاط سیاسی باشد؟ صحبت از مشارکت می‌کنند، حال چطور است که وقتی آفتاب مشارکت به دانشگاهها می‌رسد به زودی غروب می‌کند؟ چرا اساتید ما نباید حق داشته باشند در انتخاب رئیس خود نقش ایفا کنند؟ روحانی با بیان اینکه "انتخابات و کلمه انتخابات مبارک است پس بگذارید این انتخابات وارد فضای دانشگاه شود و انتصابات به انتخابات تبدیل شود"، افزود: نباید در اتاق در بسته برای دانشجویان تصمیم بگیریم و باید نظر آنها را هم بخواهیم.



تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1392, 17:59



» اخبار مرتبط:

  • حسن روحانی: کاندیدای مستقل انتخابات خواهم بود
  • جبهه پایداری کاندید خود را اعلام کرد/وحدت در پایداری
  • توهین جدید رضا پهلوی به ملت ایران
  • نمایندگان مجلس، نماینده اقلیتی از مردم هستند
  • مردم به کسانیکه درفعل وقول مخالف ولایت بودند رای نمی دهند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟