مشروح اخبار


» غرضی: فکر نمی کردم تایید صلاحیت بشوم



مثلث در گفت و گو با سیدمحمد غرضی نوشت:
فکر می‌کردید تایید صلاحیت شوید؟
خیر، خیلی‌ها هم به من گفتند شورای نگهبان هنگام بررسی صلاحیت نامزد‌ها قطعاً تو را رد می‌کند.
جواب شما به این افراد چه بود؟
به آنها می‌گفتم که تایید نشوم چه اتفاقی می‌افتد؟ اصلاً من چه کسی هستم که تایید صلاحیت شدنم یا تایید صلاحیت نشدنم برای انقلاب مهم باشد؟ پس وقتی این مساله اهمیتی ندارد، در صورت تایید نشدن، دنیا به آخر نمی‌رسد و امور ادامه پیدا می‌کند. واقع قضیه فکر نمی‌کردم که تایید صلاحیت شوم چون 16 سال بود که در دولت حضور نداشتم، ولی در متن انقلاب بودم و حالاهم تایید صلاحیتم کردند.
ارزش دلار را روی 3500 تومان حفظ می‌کنید؟
خدا نکند، من ترمز را می‌کشم تا قطار تورم بایستد. من معتقدم ملت حمایت کند شرایط خوب می‌شود، اما چون باید در صحنه عمل این ایده را اجرایی کرد. بنابراین تشرحی چگونگی محقق کردن مهار تورم را به بعد از رای آوردن موکول می‌کنم تا به طور عملی وارد کار شوم معتقدم هزار و دویست میلیارد دلار کلاهبرداری از ملت ایران شده و این مساله اقتدار سیاسی انقلاب را تنزل داده است.
شما تا آخر در عرصه انتخابات ریاست جمهوری می مانید یا به نفع آقایان محمد‌رضا عارف یا حسن روحانی کنار می‌روید.
جایی به من گفتند که آقای حسین شریعتمداری نوشته: «عده‌ای سعی دارند که غرضی به نفع نامزد مطلوب آنها کنار برود»، بنابراین یک نامه به شورای نگهبان نوشتم و اعلام کردم به نفع هیچ‌کس و گروهی کنار نمی‌روم.
خودتان را کجای عرصه سیاسی کشور می‌بینید؛ اصولگرا، اصلاح‌طلب یا تکنوکرات هستید؟
من از متن انقلابم، اصولگرا و اصلاح‌طلب را حاشیه می‌دانم. علت آن است که اینها به حکومت رسیدند، کشور در اختیارشان بود ولی قدرت اداره امور را از دست دادند بنابراین انقلاب به دو جناح اصولگرا یا اصلاح‌طلب تقسیم نمی‌شود، انقلاب یک متن دارد و من هم در آن متن هستم.
شما اعلام می‌کنید که در متن انقلاب هستید، چقدر از رفقای قدیمی و افرادی که مثل شما در متن انقلاب هستند حاضرند با محمد غرضی در پیمودن این راه همراهی کنند؟
من سخنگو ندارم و ستاد انتخاباتی هم تشکیل ندادم، برای تبلیغات هم هزینه نمی‌کنم چون هزینه بابت این کارها را حرام می‌دانم.
چرا دوستان قدیمی و انقلابی شما در دولت‌های گذشته حاضر نشدند نه برای پول بلکه به دلیل رفاقت با شما همکاری کنند؟
همانطور که گفتم هزینه کردن برای تبلیغات انتخاباتی را حرام می‌دانم، چون این کار به تورم موجود کشور اضافه می‌کند. اینکه از چه نیرویی استفاده می‌کنم؟ جوابم آن است که من امتحانم را پس دادم، اوایل انقلاب به خوزستان رفتم آنجا را اداره کردم، در دولت شهید باهنر و دولت اول موسوی وزیر نفت بودم، بعد از آن تا آخر دولت هاشمی وزارت پست و تلگراف و تلفن را برعهده داشتم. بعد سازمان وسیع نظام مهندسی ساختمان را با 500 هزار عضو تاسیس کردم و برای این کار با رایزنی من در دولت لایحه تدوین شد و بعد مجلس آن را تصویب کرد، سپس در مجمع عمومی نامزد ریاست این سازمان شدم و تاکنون پنج دوره رئیس آن بودم. معتقدم کسانی که کار‌های ساختمانی کردند و پروژه‌های مهم و عظیم را در این عرصه به نتیجه رساندند با نظارت من این کار‌ها را کردند، بنابراین اینها از متن هستند؛ در کل من حزب و تشکیلات ندارم. اسمم با پیوند یا پیشنوند اصلاح یا اصول عجین نیست. به اینها توجهی نکردم. حتی سه دفعه از ناحیه امام خمینی (ره) به عنوان نخست‌وزیر معرفی شدم که یکی، دو مرتبه آن در خاطرات آقای هاشمی آمده است.
چه سال‌هایی به عنوان نخست‌وزیر از طرف امام (ره) معرفی شدید؟
سال‌های 59 و 60، همان اوایل انقلاب این اتفاق افتاد، یعنی قبل از نخست‌وزیری آقای موسوی، باهنر و رجایی نام من برای این مسئولیت برده شد.
نظر بنی‌صدر چه بود؟
او که مخالف بود؛ اعضای حزب جمهوری اسلامی به امام (ره) گفتند: «چه کسی را نخست‌وزیر بگذاریم» و ایشان فرمودند: «غرضی بد نیست»، اما آنها رفتند یک کار دیگر کردند.
شما گفتید تا آخر در انتخابات می‌مانید. سن شما 72 سال است. با این فرض که انتخابات 24 خرداد برگزار شود و شما رای بیاورید،‌چهار سال بعد برای تایید صلاحیت شدن با مشکل کبر سنی همچون آقای هاشمی مواجه نمی‌شوید؟
هر کسی روزی خودش را دارد، خداوند تقدیر می‌کند من حالا ثبت‌نام کردم و وارد میدان شدم، اگر خدایی نکرده در دوره بعد معلوم شد ناتوانم شورای نگهبان است که تصمیم می‌گیرد، بنابراین آن را به تقدیر می‌سپارم اما تقدیرم امروز این است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستم.



تاریخ انتشار : 13 خرداد 1392, 11:03



» اخبار مرتبط:

  • نه با اصلاح طلبانم نه کارگزاران
  • هرکس 60 تا 70 درصد رای جمع کند استاندارش می کنم
  • سید محمد خاتمی: کار درستی کردم نیامدم
  • فیلم غرضی اشتباهی پخش شد!
  • تایید صلاحیت وزیر نفت میرحسین موسوی برای ریاست جمهوری
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟