مشروح اخبار


» برای آقای غرضی!



مهدی یاراحمدی خراسانی،-یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از کش وقوس های فراوان بالاخره به سرمنزل مقصود رسید و دولت تدبیر و امید کلیددار پاستور گردید. خدا را شکر حضور حداکثری مردم و ظرفیت بالای سیاسی کاندیدهای شکست خورده در انتخابات و تبریک گفتن آن ها به رئیس جمهور منتخب مردم در این دوره از رقابت های سیاسی کمی خاطرات تلخ فتنه 88 و تصمیم گیری های احساسی بعضی از افراد در آن سال را از ذهن مردم زدود.

 اما در این میان یک نکته قابل توجه به چشم می آید. در کشور ما زمانی که یک فرد پیروز می شود همه در اطراف او جمع می شوند و با او همراه می گردند و کمتر رسانه ها و افراد با سایر رقبا که در خلق آن رقابت و هیجان نقش داشته اند کاری دارند و انگار نه انگار که آن ها هم تا دیروز در صدر اخبار رسانه ها بوده اند. که البته بخشی از آن کاملاً طبیعی است. اما به هر حال همیشه همراهی فرد پیروز لذت بیشتری دارد!

علی رغم برخی بی اخلاقی هایی که در جریان انتخابات بعضاً در کشور انجام می شود(که خوشبختانه در این دوره بسیار کمتر از گذشته بود) ولی شکر خدا هنوز هم فرهنگ دموکراسی و سیاسی ما تا حدود زیادی به نسبت کشورهای غربی و اروپایی به ارزش های اخلاقی پایبند است. به معنای دیگر رقابت های سیاسی در کشور ما همانند برخی از موارد مشابه آن در کشورهای غربی مانند قمار نیست که کاندیدا در صورت شکست یک بازنده صرف بوده که کلی از نظر مالی هم زیان کرده است. بلکه فرهنگ تلاش، مسئولیت و خدمت به مردم هنوز در میان مبانی واژگان ادبیات سیاسی ما خریدار دارد که این مسأله معنای شکست در انتخابات ما را کمی با سایر کشورها متمایز می کند.

الغرض! هر چند دوران مسئولیت و وزارت آقای مهندس غرضی را به خاطر دارم ولی سن و سال بنده کفاف نمی دهد که بخواهم عملکرد وی را در آن دوران تحلیل کرده یا مدح و ذم ایشان را بگویم. و همچنین نسبت به روش و منش ایشان شناخت کافی ندارم اما به عنوان یک شهروند جمهوری اسلامی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با ایشان به عنوان یکی از کاندیداها نکاتی برایم جالب آمد که بد ندیدم مطرح کنم: 

اول: آقای مهندس غرضی زمانی که ثبت نام کرد گفت: بنده پولی برای تبلیغات ندارم، ستاد تبلیغاتی هم در هیچ جای کشور ندارم، به جریان و حزبی هم وابسته نیستم، کاملاً مستقلم و جملاتی از این دست که همه ما شنیده ایم. با خود فکر می کردم چقدر خوب است که هنوز هم افراد می توانند در این کشور بدون پول تبلیغات کنند و خود را در معرض رأی مردم قرار دهند.

دوم: به نظر بنده آقای غرضی یکی از افراد پیروز در جریان این انتخابات بود. به هر صورت در حالی که صلاحیت برخی چهره های بزرگ سیاسی کشور برای کاندیداتوری احراز نگردیده بود صلاحیت ایشان بعد از سال ها بازگشت به عرصه سیاست از طرف شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت که این امر می تواند آغازی دوباره بر فعالیت های سیاسی وی در سطح کلان کشور باشد.

سوم: آقای مهندس غرضی چقدر منطقی، کوتاه، بی تکلف و ساده با مردم سخن می گفت به بیان دیگر مختصر و مفید. چقدر خوب است سایر مسئولان هم با مردم به همین سادگی و صمیمیت صحبت کنند.

چهارم: در بخشی از فیلم انتخاباتی ایشان هزینه های تبلیغات با جزییات بیان گردید. این هم از آن اتفاقات ویژه و منحصر به فرد بود. شفاف سازی امور نوعی ادای احترام به مردم و حق آن هاست. که در کشور ما آن طور که بایسته است مورد توجه قرار نمی گیرد.

پنجم: برخی از نظرات و برنامه های ایشان (همانند سایر کاندیداهای رقیب رئیس جمهورِ منتخب) می تواند برای دولت آینده مفید باشد. چه خوب است که توسط دست اندرکاران و مسئولان دولت آقای دکتر روحانی مورد توجه قرار گیرد. خصوصاً آنجایی که ایشان به عرصه فرهنگ و عدم دخالت دولت در امور فرهنگی اشاره می نماید. 

نکته پایانی اینکه اکنون که دولت تدبیر و امید با شعار اعتدال گرایی و پرهیز از افراط و تفریط بر مسند امور قرار می گیرد چقدر خوب است که از تجارب تمامی گروه های سیاسی کشور برای اعتلای جمهوری اسلامی و پیشبرد اهداف اجرایی خود بهره گیرد. زمانی که هدف خدمت باشد و جایگاه های قدرت با عنوان مسئولیت تعبیر گردد همه پیروز انتخابات هستیم و شکست در بین ما معنایی ندارد!



تاریخ انتشار : 27 خرداد 1392, 15:59



» اخبار مرتبط:

  • خاتمی بیاید، فضا مانند دوم خرداد می‌شود
  • كانديداتوري خاتمی باعث "حماسه سیاسی" است
  • هاشمی رفسنجانی گزینه‌ای برای تمامی اصلاح‌طلبان
  • نظرات کیهان کمک به روحانی است
  • تایید صلاحیت وزیر نفت میرحسین موسوی برای ریاست جمهوری
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟