مشروح اخبار


» 64 سال است کارگران میراث فرهنگی مشغول تعمیر مدرسه خان هستند



 آيت‌الله سيد شرف‌الدين ملك‌حسينی در جمع خبرنگاران به پيشينيه تاريخی اين مدرسه اشاره كرد .

 آيت‌الله سيد شرف‌الدين ملك‌حسينی در جمع خبرنگاران به پيشينيه تاريخی اين مدرسه اشاره كرد و اظهار داشت: مدرسه خان بعد از اينكه در دوره صفويه ساخته شد، نزديك به 200 سال مرمت جدی نشد و در دوره قاجار و در اوائل دوره ناصرالدين شاه مرمتی اتفاق می‌افتد که حدود 10 الی 12 سال زمان صرف شد و بسياری از فرسودگی‌های و ساختار قديم مدرسه احيا شد.وی ادامه داد: از سال 1328 تاكنون كارگران ميراث فرهنگی مشغول تعمير اين مدرسه هستند و متأسفانه روند تعمير اين بنای تاريخی بسيار كند پيش می‌رود و هزينه كمی در اين زمينه اختصاص داده شده و در كار پيمانكاران آن جديتی دنبال نمی‌شود، در صورتی كه مدرسه علميه يكی از بناهای تاريخی عظيم شيراز است كه پيوسته در سبد گردشگری گردشگران خارجی و داخلی بوده است به نحوی كه روزانه حداقل 80 نفر از گردشگران از اين مدرسه ديدن می‌كنند. 
وی بيان كرد:‌ متأسفانه در اين مدرسه مشكلات متعددی از قبيل مشكل آب و برق وجود دارد و تاكنون به خوبی به اين مدرسه رسيدگی نشده است. گرچه آيت‌الله ايمانی به اين مدرسه اهتمام ويژه‌ای دارند اما اميدواريم روزی برسد كه هم سازمان ميراث فرهنگی و هم اوقاف به‌خوبی به وظايف خود در قبال اين مدرسه عمل كنند.ملك‌حسينی، اظهار كرد: برطبق اظهارات اخیر مديركل اوقاف فارس مقرر شد كه توجه ويژه‌ای به اين مدرسه شود و فضاهای مدرسه، قرائت‌خانه، كتابخانه، فضای بهداشتی و آشپزخانه در پشت مدرسه طراحی و ساخته شود تا این مدرسه بتواند پذیرای 250 طلبه باشد و تبديل به يك مدرسه پر رونق شود. وی با اشاره به برنامه‌های سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، بنیانگذار مذهب تشيع، گفت:‌ زمانی‌كه از امام جعفر صادق(ع) به‌عنوان رئيس مذهب و دانشگاه تشيع ياد می‌كنيم، معتقديم آن امام همام بنيانگذار حوزه‌های علميه شيعی هستند. بی‌شك رسالت حوزه‌های علميه نسبت به اين امام بزرگ، برگزاری مراسم‌های سوگواری در خور شان آن حضرت است.
ملك‌حسينی با بيان اينكه همه ساله برنامه‌های متنوعی در جهت سوگواری آن امام همام در حوزه‌های علميه برگزار می‌شود، اظهار داشت: بزرگ‌ترين و اصلی‌ترين برنامه عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در شهر مقدس شيراز در مدرسه علميه خان برگزار می‌شود.
رئيس مدرسه علميه خان شيراز، ادامه داد: مدرسه خان شيراز يك نگين زيبايی در متن حوزه‌های علميه و در متن آثار باستانی فارس بوده است و پيوسته در طول تاريخ، بزرگان به اين مدرسه اهتمام ويژه‌ای داشته‌اند.
وی گفت: در اين 50 ساله اخير كه مرحوم آيت‌الله‌العظمی‌ ملك حسينی در اين مدرسه تدريس می كردند، تصميم گرفته شد كه اين مدرسه، به‌عنوان كانون و نگين حوزه‌های علميه فارس رسالت و وظيفه خود را نسبت به امام صادق(ع) ايفا كند و در سالروز شهادت امام صادق(ع) همه ساله جلسه و همايشی عظيم برگزار شود.
ملك‌حسينی، تصريح كرد: امسال برنامه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) با تجمع هيئات مذهبی در روز دوشنبه، 11 شهريورماه از ساعت 9 صبح در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) آغاز می‌شود و در آن مکان، هيئت‌های مذهبی به عزاداری پرداخته و از مسير معين شده به سمت مدرسه علميه خان حركت می‌كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: مراسم عزاداری از ساعت 10 الی 12 در مدرسه علميه خان با برنامه‌هايی نظير قرائت قرآن، مداحی و سخنرانی ادامه می‌يابد.
وی با تصريح اينكه اين برنامه با همكاری سازمان‌های مختلفی چون سازمان تبليغات اسلامی، شهرداری، شورای هماهنگی تبليغات اسلامی فارس برگزار می‌شود، گفت: طبق تأكيدات آيت‌الله ايمانی،‌ نماينده ولی فقيه در استان فارس ان شاالله اين برنامه با شكوه هر چه تمام‌تر برگزار خواهد شد.



تاریخ انتشار : 10 شهریور 1392, 18:32



» اخبار مرتبط:

  • نماینده ولی فقیه استان میزبان عزاداران شیرازی
  • مشارکت 1140 هيئت مذهبي بوشهر در عزاداري شهادت امام محمد باقر (ع)
  • شکایت از مدیر حوزه علمیه بوشهر به دلیل ادعای تجاوز به عنف
  • اعتراض طلاب بوشهر به یک كنسرت
  • هديه رهبري به دانش آموزان كهگيلويه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟