مشروح اخبار


» حال و هوای گناوه در محرم + تصاویر



در شهر گناوه از قدیم الایام حسینیه معتمدی قلب سینه زنی سنتی به شمار می رفته است و در این سال ها نیز با طرح های توسعه ای که در آن اجرا شده، این حسینیه تبدیل به بزرگترین حسینیه استان بوشهر در زمینه سینه زنی سنتی شده است.

در شهر گناوه از قدیم الایام حسینیه معتمدی قلب سینه زنی سنتی به شمار می رفته است و در این سال ها نیز با طرح های توسعه ای که در آن اجرا شده، این حسینیه تبدیل به بزرگترین حسینیه استان بوشهر در زمینه سینه زنی سنتی شده است.

کم کم با فرا رسیدن روزهای تاسوعا و عاشورا همه هیئت‌های مذهبی گناوه را شور عجیبی در ماتم سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) فرا گرفته و هر هیئتی می کوشد تا مراسم های هیئت خود را به بهترین شکل ممکن برگزار کند.

 

 

به گزارش راک نیوز ؛ در یک نقطه از شهر گناوه صدای زنجیرزنی و نوحه خوانان زنجیر زن به گوش می رسد و در نقطه‌ای دیگر صدای سنج و دمام فرا رسیدن موعد سینه زنی سنتی در آن نقطه را به عزاداران حسینی گوشزد می‌کند.

 

 

در نقطه ای دیگر از شهر گناوه نیز گروه های تعزیه بر تعداد اجراهای تعزیه خود افزوده اند و دیگر صبح، ظهر و شب نمی شناسند و در تمام این اوقات مشغول اجرای تعزیه در نقاط مختلف شهر گناوه هستند.

 

 

alt


 

در این میان یکی از پرشورترین مراسم‌های عزاداری حسینی در شهر گناوه مراسم سینه زنی سنتی است که حضور جوانان سینه زن در کنار میان سالان و بزرگسالان فضایی وصف ناشدنی را در هیئت هایی که سینه زنی سنتی در آنها برگزار می شود، ایجاد کرده است.

 

 

وقتی انسان سینه زنان جوانی را می بیند که در وقت خواندن نوحه واحد نوحه خوان با چشم هایی اشکبار بر سر و سینه خود می زنند متوجه عمق تاثیر گذاری فرهنگ عاشورا بر روح و روان این جوانان در زندگی پیچیده امروز که جوانان با شبیخون گسترده فرهنگی دشمنان مواجه هستند، می شود.

 

 

در شهر گناوه از قدیم الایام حسینیه معتمدی قلب سینه زنی سنتی به شمار می رفته است و در این سال ها نیز با طرح های توسعه ای که در آن اجرا شده، این حسینیه تبدیل به بزرگترین حسینیه استان بوشهر در زمینه سینه زنی سنتی شده است.

 

 

alt


 

استفاده از خطبا و سخنرانان برجسته کشوری و مداحان و نوحه سرایان سنتی

 

مسئول هیئت خدام الحسین (ع) حسینیه معتمدی گناوه با اشاره به برنامه‌های این هیئت در ماه محرم اظهار داشت: هیئت امنای حسینیه معتمدی مثل سنوات گذشته با دعوت از خطبا و سخنرانان برجسته کشوری و مداحان و نوحه سرایان سنتی مراسم ایام سوگواری سالار شهیدان را با شور و نشاط وصف نشدنی برگزار می کند.

 

 

حاج احمد برازجانی گفت: هیئت عزاداری حسینیه معتمدی از قدیمی ترین هیئت های شهرستان گناوه می باشد که در پیش از انقلاب کانون حرکت ها و اعتراض های مردمی بر علیه حکومت طاغوت بود.

 

 

برازجانی ادامه داد: در اوایل انقلاب با برگزاری مراسم های مذهبی و انقلابی نقش به سزا و تاثیرگذاری در ایجاد و بالا بردن روحیه انقلابی و مذهبی مردم خونگرم و دریادل بندرگناوه داشته است.

 

 

alt


 

وی اضافه کرد: امسال نیز حسینیه معتمدی با دعوت از نوحه سرایان برجسته استان مانندآقایان گراشی، میرشکاری، محمدی باغملایی و نوحه سرای معروف و برجسته گناوه حسن توزی نوای دلنشین یا حسین رساتر از سال های گذشته در شهر گناوه طنین انداز شده است.

 

 

برازجانی بیان داشت: همچنین پیش از اجرای مراسم سنج و دمام آقای منصور سلمان پور مسئول هیئت سنج و دمام این حسینیه که قدیمی ترین و پیشکسوت در این عرصه با ۵۰ سال سابقه در این زمینه می باشد مراسم آغازین با قرائت زیارت عاشورا توسط مداح کمالی برگزار می شود.

 

 

وی تصریح کرد: در ادامه خطیب برجسته جناب آقای حجت الاسلام صنیعی از تهران سخنرانی و روضه خوانی می کنند و بعد از آن مراسم سنج و دمام و چاوشی خوانی آغاز شده و سپس اجرای سینه زنی سنتی و در پایان مراسم هیا مولا یا یزله برگزار می شود.

 

 

برازجانی تاکید کرد: در شبهای تاسوعا و عاشورا،حجله قاسم، سیاه پوش کردن حسینیه معتمدی یکی از بهترین نمونه های بسیار بی نظیر می باشد.

 

 

alt


 

مسئول هیئت خدام الحسین (ع) حسینیه معتمدی گناوه در پایان گفت: در روز تاسوعا و عاشورا نیز همه عزاداران حسینی مهمان سفره اباعبدالله الحسین بعد از برگزاری صلات ظهر تاسوعا و عاشورا می باشند.

 

 

اطعام ۱۰ هزار نفر در روز عاشورا و تاسوعا

 

مسئول فرهنگی هیئت خدام الحسین (ع) حسینیه معتمدی گناوه نیز اظهار داشت: حاج احمد برازجانی از قدیمی ترین خادمین اهل بیت (ع)  در گناوه است که بیش از ۴۰ سال افتخار خادمی امام حسین (ع) را دارد و از دوران طفولیت در این حسینیه مشغول خدمت به عزاداران حسینی بوده است.

 

 

alt


 

روح الله ملک زاده گفت: وی از اویل دهه ۵۰ مسئولیت هیئت امنای حسینیه معتمدی را برعهده گرفته است و از آن زمان تا کنون تمام زندگی خود را وقف این حسینیه کرده است.

 

 

وی متذکر شد: پیش از آقای برازجانی آقایان حاج حمدالله دهدشتی که پدر خانم ایشان می باشد و مرحوم حاج مهدی عبودی مسئولیت هیئت امنای حسینیه معتمدی را برعهده داشتند.

 

 

ملک زاده بیان داشت: در آن زمان حسینیه کوچک بود و ایشان با خریداری زمین های اطراف حسینیه که یا مغازه و یا منزل مسکونی بودند حسینیه را توسعه داده و امروز مساحت حسینیه ۲۵۰۰ متر مربع است.

 

 

وی ادامه داد: در حال حاضر این حسینیه شامل شبستان بانوان و شبستان مردان و یک سوئیت مجهز برای اسکان خطیب، سخنران و مدعوین همراه با دمام خانه، آشپزخانه و ... است.

 

 

alt

 

 

مسئول فرهنگی هیئت خدام الحسین (ع) حسینیه معتمدی گناوه در پایان گفت: در روز عاشورا و تاسوعا در مجموع ۱۰ هزار نفر طعام داده می‌شود.

 

گزارش: حسین غلامی



تاریخ انتشار : 22 آبان 1392, 22:15



» اخبار مرتبط:

  • برگزاری آیین تعزیه خوانی سنتی سوق در شهر دهدشت
  • رقابت کاذب در هیئات مذهبی شناخت واقعه عاشورا را به تاخیر می‌اندازد
  • استقبال عزاداران دهستان راک از تور عاشورا+عکس
  • کارفرهنگی میراث فرهنگی/ اولین تورعاشورایی در استان
  • مراسم رحلت پیامر (ص) باشکوه‌تر از هرسال برگزار می‌شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    • زهرا

    • 22 آذر 1393 11:11
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    ممنون ولی اگه میشه موارد بیشتری در اختیار ما بذارید
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟