مشروح اخبار


» شاعر پیشکسوت جنوبی ولرزبان درگذشت



مجید فروتن شاعر پیشکسوت جنوبی و از شاعران مدرن دهه 40 بامداد روز یکشنبه 27 آبان‌ در فارسان استان چهارمحال و بختیاری درگذشت.   فردین کوراوند، شاعر و داستان‌نویس با اعلام این خبر گفت: «مجید فروتن در کنار شاعرانی چون هوشنگ چالنگی از جمله شاعران نوگرای دهه 40 بود که سیرش در آفاق مدرن شعر فارسی او را به گروه‌ها و نحله‌های آوانگارد شعر آن روزگار پیوند زد. شاعری که بنا به گفته‌ها و نوشته‌های بسیاری از منتقدان در روند فکری شاعران «موج ناب» تأثیر گسترده داشت و شاعران موج ناب برخی از ویژگی‌های شعری خود را از شعر او وام گرفته بودند.»

او یادآوری کرد: «فروتن متولد سال 1325 بود و همواره از شاعران نوگرای خطه جنوب محسوب شده است. چاپ آثار فروتن در نشریات معتبر دهه‌های 40 و 50 و حضور وی در کانون پرتپش شعر جنوب همواره نقش مؤثری بر شاعران جوان و شعر جوان جنوب داشته است.»

کوراوند خاطرنشان کرد: «هر چند مجید فروتن همچون دیگر شاعر درخشان شعر جنوب، هوشنگ چالنگی، تا مدت‌ها از انتشار کتاب سر باز زد، اما منتقدان همواره به نقش حضور آن‌ها و نیز آموزه‌های تئوریک آن‌ها واقف و معترف بوده‌اند.»

این شاعر افزود: «مجید فروتن خود نیز در مصاحبه‌ای به چگونگی این حضور و نحوه انتقال این آموزه‌ها به کانون‌های شعری جنوب اشاره دارد و معتقد بود که خانه‌تکانی در شعر امروز و حرکت‌های غیر نیمایی با شعر آنان آغاز شده است.»

به گفته کوراوند، از مجید فروتن مجموعه شعری به همت انتشارات مرید در سال 1379 منتشر شد. مجموعه شعر «صدای دیگر» هم گزیده‌ای از آثار منتشرشده او در دهه‌های 40 و 50 بود.



تاریخ انتشار : 28 آبان 1392, 01:43



» اخبار مرتبط:

  • شیرکو بی‌کس درگذشت
  • فر اخوان پنجمین جشنواره ملی شعر زاگرس
  • حذف‌ شعر‌ جنجالی‌ از کتاب ابتدایی+ عکس
  • برگزاری جشنواره شعر با عنوان هفته شعر زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد
  • شاعر کهگیلویه و بویراحمدی مسئول دفتر شعر و ادب وزارت ارشاد شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟