مشروح اخبار


» واکنش رسانه های خارجی به شهادت خلبان ایرانی در عراق



رسانه های فارسی زبان بیگانه روز (14 تیرماه) خبر شهادت یک خلبان سپاه در عراق را مخابره کردند. "بی بی سی" در بخش خبر ساعت 17 گفت: خبرگزاری‌های ایران می‌گویند که یک سرهنگ خلبان ایرانی به نام ..


 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، رسانه های فارسی زبان بیگانه امروز (14 تیرماه) خبر شهادت و تشییع پیکر مدافع حریم اهل بیت (علیهم السلام)، سرهنگ شهید "شجاعت علمداری مورجانی" را مخابره کردند.

 


شبکه "بی بی سی فارسی" (BBCPersian) در بخش خبر ساعت 17 گفت: «خبرگزاری‌های ایران می‌گویند که یک سرهنگ خلبان ایرانی به نام شجاعت علمداری مورجانی در عراق کشته شده است.


شجاعت علمداری مورجانی دیروز (جمعه) در حرم شاهچراغ شیراز تشییع جنازه و در روستای زادگاه خود به خاک سپرده شد.


مشخص نیست که خلبان علمداری مورجانی در چه شرایطی کشته شده است.»

 

 


بی بی سی ادامه داد: «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن هفته گذشته اعلام کرد شواهد قوی وجود دارد که ایران به عراق جت‌های سوخوی ۲۵ تحویل داده است.


جت‌های سوخوی ۲۵ ایران در اختیار سپاه پاسداران است و سرهنگ علمداری مورجانی خلبان سپاه پاسداران بوده است.»

 

 

 

Flash version 9,0 or greater is required

You have no flash plugin installed

Click here to download latest version

 

ویدیو/ خبر بی بی سی

 



وب سایت شبکه "العربیه" (Alarabiya) نوشت: خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن یک خلبان نیروی هوافضای سپاه در عراق و تشییع و تدفین او روز گذشته در زادگاهش در نزدیکی شیراز خبر دادند.
 

خبرگزاری ایرنا طی خبری کوتاه گزارش داده: "نمازگزاران شیراز پس از اقامه نماز جمعه این شهر پیکر مطهر شهید شجاعت علمداری مورجانی مدافع حرم مطهر اهل بیت را در شیراز تشییع کردند."»

 

العربیه افزود: «رسانه های ایران پیشتر نیز عناصر نظامی این کشور را که در جنگ سوریه کشته شده اند به عنوان "شهدای مدافع از حرم حضرت زینب" توصیف کرده اند.




ایرنا در ادامه افزوده است است که "شجاعت علمداری مورجانی در سامرا و به هنگام دفاع از حریم اهل بیت به شهادت رسید و پیکر مطهر این خلبان شهید با مشایعت امت خداجو در روستای خانه خمیس منطقه سیاخ دارنگون شیراز به خاک سپرده شد."»
 

 


"رادیو بین المللی فرانسه" (RFI) نیز در این باره گفت: «کشته شدن یک خلبان ایرانی در عراق، برای ناظران خارجی نخستین نشانۀ علنی حضور نیروهای جمهوری اسلامی در عراق است. منابع ایرانی، خلبان کشته شده را مدافع اماکن مقدس شیعی معرفی می‌کنند. همچنین حداقل سه تن از نیروهای ایرانی که در سوریه می‌جمگیده‌اند، به تازگی در مشهد دفن شدند.
 


خبرگزاری های رسمی ایران  از کشته شدن یک خلبان نیروی هوافضای سپاه در سامرای عراق و سپس برگزاری مراسم خاکسپاری او در شیراز خبرداده‌اند.


دیروز جمعه، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که این خلبان، موسوم به شجاعت علمداری مورجانی در سامرا و به هنگام دفاع از حریم اهل بیت به شهادت رسید.»

 


از نظر خبرگزاری‌ فرانسه، «این "نخستین تلفات نظامی شناخته‌شدۀ" ایران در عراق است. منابع غربی تأکید می‌کنند که جمهوری اسلامی همواره اعزام نیرو به عراق را تکذیب کرده است.

سامرا یکی از نقاطی است که با جنگ و خشونت شدید مواجه است.»

 

 


"رادیو فردا" (RadioFarda) وابسته به دولت امریکا در این باره گفت: «خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، از کشته شدن یک خلبان ایرانی در جریان جنگ داخلی عراق خبر داد.


این گزارش بیان می‌کند که خلبان شجاعت علمداری مورجانی «در سامرا و به هنگام دفاع از حریم اهل بیت» کشته شده است.

 


ایرنا اما توضیح بیشتری درباره چگونگی این رخداد نمی‌دهد و مشخص نمی‌کند که آیا آقای علمداری در هنگام هدایت هلی‌کوپتر یا هواپیمای جنگی هدف قرار گرفته است یا نه.


ایران در جنگ داخلی عراق جانب حکومت این کشور علیه نیروهای داعش را گرفته است. مهم‌ترین مرجع تقلید شیعیان در عراق، آیت‌الله سیستانی، نیز فتوای جهاد علیه داعش را داده است.


با این حال مقامات ایران تاکید کرده‌اند که برنامه‌ای برای اعزام نیرو به عراق ندارند اما اگر بغداد درخواست کند، تهران حاضر است که اسلحه به آن کشور ارسال کند.


هفته گذشته بود که وزیر دفاع عراق گفت ارتش این کشور پنج فروند هواپیمای نظامی سوخوی سو-۲۴ خریداری کرده است.»
 

 

شهید علمداری

 

شهید علمداری

 

شهید علمداری

 

شهید علمداری

 



تاریخ انتشار : 15 تیر 1393, 01:39



» اخبار مرتبط:

  • آتش گرفتن سیلندر گاز در شیراز 5 نفر را مجروح کرد
  • خواب رزمنده در خیبر+عکس
  • یک انتصاب جدید در دولت +عکس
  • حضور بازیگر زن ایرانی در سریال مشهور آمریکایی + عکس
  • درخواست مسی از سرمربی آرژانتین برای بازی ایران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود