مشروح اخبار


» بیماریهای قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در کهگیلویه وبویراحمد



 آداب نادرست غذایی، مصرف زیاد گوشت قرمز، چربیهای حیوانی، کره و روغن محلی را ازدلایل بالا بودن بیماریهای قلبی در این استان عنوان کرد و گفت: زندگی ماشینی، عدم تحرک افراد، مصرف غذاهای آماده، مصرف دخانیات و استرس از دیگر عوامل ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در کهگیلویه و بویراحمد است..

راک نیوز: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیماریهای قلبی و عروقی بیشترین عامل مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد هستند که این مسئله تا حدود زیادی ناشی از برخی عادات غذایی نادرست است.     

اورنگ ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: درگذشته بیماریهای عفونی و واگیر عامل عمده مرگ و میرهای بشر بودند، اما امروزه بیماریهای غیرواگیر تبدیل به عوامل خطرناکتری شده اند.

وی بیماریهای قلبی و عروقی را یکی از این بیماریها عنوان کرد و بیان داشت: عوارض ناشی از بیماریهای قلبی عروقی ماندگارتر، پرهزینه تر و ناتوان کننده تر هستند.

ایلامی مهمترین علت پیدایش بیماریهای قلبی وعروقی را تصلب شرایین عنوان کرد و افزود: این مسئله سبب می شود سرخرگ های گوناگونی که به سمت های مختلف بدن خون می‏رسانند، به تدریج سخت و تنگ گردند و توانایی آنها برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بدن کاهش یابد.

وی عنوان کرد: عوامل خطرزا برای بیماریهای قلب و عروق، سن بالا، جنس مذکر، سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس، فشار خون بالا، افزایش چربی خون به ویژه کلسترول، دیابت قندی، سیگار کشیدن، چاقی و کم تحرکی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بر اساس آخرین آمارها و بررسیهای سال گذشته، 44 درصد از مرگ و میرها در استان در اثر بیماریهای قلبی و عروقی بوده است.

ایلامی اظهار داشت: این آمار، بر اساس گزارشهای ثبت شده از بیمارستانها و مراکز بهداشتی، درمانی شهرستانها به دست آمده است.

وی بیان کرد: پس از بیماری های قلبی، عروقی، مرگ و میرهای ناشی از حوادث غیرعمدی و تصادفات، 17 درصد و انواع سرطانها نیز عامل 12 درصد انواع مرگ و میرها در سال گذشته بوده است.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از 14 هزار بیمار قلبی و عروقی در این استان وجود دارد که برخی از بیماران قلبی و عروقی هم از بیماری خود اطلاعی ندارند.

این پزشک متخصص داخلی، آداب نادرست غذایی، مصرف زیاد گوشت قرمز، چربیهای حیوانی، کره و روغن محلی را ازدلایل بالا بودن بیماریهای قلبی در این استان عنوان کرد و گفت: زندگی ماشینی، عدم تحرک افراد، مصرف غذاهای آماده، مصرف دخانیات و استرس از دیگر عوامل ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در کهگیلویه و بویراحمد است.

ایلامی بیان داشت: لازم است رسانه ها در اطلاع رسانی و نهادینه کردن فرهنگ و آداب درست غذایی و سلامت تلاش بیشتری کنند.

وی همچنین تاکید کرد: باید افراد بالای 30 سال سالی یکبار و بالای 40 سال هر شش ماه یکبار قند، چربی و فشار خون خود را کنترل و اندازه گیری کنند.

ایلامی همچنین بر مصرف بیشتر میوه و سبزیجات در وعده های غذایی، ورزش و تحرک، پرهیز از مصرف غذاهای چرب، دوری از مصرف دخانیات، متعادل نگه داشتن وزن و مصرف نکردن نوشیدنی های الکلی برای کاهش بیماریهای قلبی، عروقی تاکید کرد.



تاریخ انتشار : 27 خرداد 1391, 18:57



» اخبار مرتبط:

  • آشنایی با خواص درمانی خربزه
  • 10 تن گوشت قرمز غیر بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد معدوم شد
  • خطرلخته‌شدن خون درافرادی که صبحانه نمیخورند
  • سرطان معده سومین عامل مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد
  • افزایش مبتلایان به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟