مشروح اخبار


» دریاچه كوه گل، گلستان زیبایی های بدیع خلقت



برخی مسافران با احساس خستگی از آب گرم و شور دریا اینجا سراسیمه برای لحظاتی خود را به آب گوارای چشمه ساران دنا می زنند تا از خنكای این مایه ی حیات به بهترین وجه ممكن لذت برده باشند.

عبور از چشمه میشی و گذر از جاده باریك واقع در میان حصار باغ های تاك ، درختان زالزلك و بنه در میان تنگه ای در پایین دست دنا حس و حال و تنوع خاصی را هدیه گردشگران این مسیر می كند.


كمی از سی سخت كه می گذری جاده باریك و مخاطره آمیز و درعین حال پر تردد را برای رفتن به كوه گل در پیش می گیری .

دریاچه كوه گل اگر چه در دامنه یكی از اتفاعات كوه دنا آرام و مفرح، بخشی از زیبایی خالق خلقت را به حیات خاك عرضه كرده است اما چه بسیار گردشگرانی كه هر ساله برای آمدن به این مكان و لذت از زیبایی این جادوی بدیع ناآرام و بی قرارند.

به فاصله كمی از شهر در دل یك شیب تند فوران آب زلال 'چشمه میشی' از دل سنگریزه ها منظره ی چشم نوازی برای هر تازه واردی است كه به این جلوه بدیع و مفرح آب و صخره خیره می شود.

تماشای آب زلال و گوارا شادی و نشاط را در جام وجود هر مسافر خسته ای بویژه مسافران دیار گرمسیری و بنادر جنوب كشور سرازیر می كند.

برخی مسافران با احساس خستگی از آب گرم و شور دریا اینجا سراسیمه برای لحظاتی خود را به آب گوارای چشمه ساران دنا می زنند تا از خنكای این مایه ی حیات به بهترین وجه ممكن لذت برده باشند.

عبور از چشمه میشی و گذر از جاده باریك واقع در میان حصار باغ های تاك ، درختان زالزلك و بنه در میان تنگه ای در پایین دست دنا حس و حال و تنوع خاصی را هدیه گردشگران این مسیر می كند.

اگر چه كوه گل اینك نام آشنایی برای بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط كشور است و تنوع پلاك خودروهای پرشمار در این مسیر نیز موید این مطلب است، اما جاده خاكی و باریك این مسیر متناسب با موقعیت و تردد خیره كننده این سیاحتگاه فرح بخش نیست.

استقبال چشمگیر مسافران،بستن موقتی این مسیر عبور در برخی ایام بیانگر اهمیت گردشگری سیاحتگاه كوه گل، كمبود امكانات و لزوم توجه بیش از پیش به آن از طریق جذب اعتبارات ملی است.

حاشیه دره،سایه سار درختان زبان گنجشگ، پاركینگ كوه گل این روزها مالامال از شور و نشاط و ذوق مسافران بویژه كودكان لمیده بر خنكای آب و سایه سارهای این مسیر است .

زلال جاری آب برف انبارهای دنا ،طبیعت زیبا و پوشیده از گل و گیاه بویژه درفصل بهار باعث شده كه شمار زیادی از مسافران در ایام گرم سال برای رهایی از فضای خسته و ماشینی شهرها برای چند روزی در كنار آن آرام و با نشاط اتراق كنند.

درآخرین نقطه مسیر كوه گل توقف گاه خودرو ها و فروشگاه محصولات گیاهی و غذایی بومی با عرضه انواع داروهای گیاهی دنا و انواع ترشی جات از محصولات باغی، جنگلی توجه جمعیت زیادی از گردشگران را به خود جلب كرده است.

خوردن 'برف و شیره ' به جای 'بستنی ' شاید به یادماندنی ترین خاطره مسافران و كودكان محسوب شود.

درگوشه ی سمت راست پاركینگ كوه گل خط و سیر كوره راه باریكی توجه هر مسافری را به خود جلب می كند كه شمار زیادی در حال رفتن به طرف ارتفاعات بالا دست و تعداد دیگری نیز شاداب و مفرح در حال بازگشت این مسیر كه مقصد دریاچه كوه گل است، هستند.

حدود دو كیلومتر پیاده روی در مسیر دریاچه كوه گل و عبور از میان بوته ها و انواع گیاهان و گلها صدای قهقهه ی مستانه ی كبك گوش نواز؛ زلال جاری چشمه ساران و لبخند برف دنا و مواهب طبیعی روح نواز، فرح بخش ترین خاطره ی فراموش نشدنی خواهد بود.

وقتی به كنار دریاچه كوه گل می رسی، چشم انداز آبی احاطه از انواع گلهای زرد ، بنفش و سبز چون تابلویی بدیع از زیباترین مناظر مفرح چشم هر گردشگری را به خود می كند.

مناظر چشم نواز كوه پوشیده از پشته های برف ،انواع گل و گیاه ، بوته و سر سبزی درختان ' ارس 'در دل صخره ها و آسمان آبی تزیین شده از تكه های ابر سفید زیباترین و به یاد ماندنی ترین خاطره برای هر مسافر كوه گلی است.

بسیاری ازمسافران معتقدند: مسیر كوه گل به لحاظ شادابی سیاحت و تفریح در كنار جلوه سبز و بدیع آن و پیاده روی برای رسیدن به دریاچه كوه گل لذت سفر به این گردشگاه را دو چندان می كند.

'صفر احمدی ' كه از بوشهر به این مكان آمده است، می گوید: دراوج شرجی هوای سوزان بوشهر همواره به كوه گل و لذت خنكای آب آن می اندیشم.

وی گفت: غروب دریا لذت بخش است اما خنكای آب و چشم انداز بدیع و آب هوای مطلوب تابستان كوه گل و دنا خاطره فراموش نشدنی مسافران جنوبی خسته از گرما و شرجی است.

زیبایی این منطقه توصیف برانگیز نیست، زلال جاری چشمه ساران ،هوای خنك و مطبوع و مردم میهمان نواز،دركنار همه ی این زیبایی ها، برخی كمبود امكانات و نامناسب بودن راه باید برطرف شود.

'الهام كریمی' یك زن خوزستانی كه درحال برگشت از مسیر دریاچه كوه گل است ،بابیان این مطالب می گوید: همه ساله سفر به كوه گل جزو برنامه تفریح تابستانی بسیاری از خانوارهای جنوبی است.

وی گفت: توسعه خدمات رفاهی دركنار توقفگاه كوه گل برای رفاه حال مسافران یكی از انتظارات مسافران است، اگر چه باید بافت این منطقه طبیعی باقی بماند.

مدیركل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد از سی سخت به عنوان منطقه نمونه گردشگری یاد كرد و می گوید: كوه گل به عنوان یكی از مهمترین مسیرهای گردشگری و توریستی شهرستان دنا و این استان محسوب می شود.

'علیرضا ایزدی ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، توسعه امكانات رفاهی كمپینگ 'كوه گل ' اصلی ترین مسیر گردشگری حاشیه شهر 'سی سخت ' و ایجاد امكانات رفاهی آن در برنامه ی این اداره كل است .

وی از ساخت سه باب سوئیت،شماری آلاچیق و سرویس بهداشتی در این مسیر اشاره كرد و گفت: توسعه امكانات رفاهی در این كانون گردشگری از برنامه های اولویت دار بخش گردشگری شهرستان دنا است.



تاریخ انتشار : 3 تیر 1391, 12:17



» اخبار مرتبط:

  • كوه هماگ( بخان) در حاجی آباد هرمزگان سفید پوش شد
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گردشگری زاگرس
  • مطالعه بزرگراه بندر گناوه –گچساران در دستور كار اداره راه قرار گرفت
  • موضوع شكار یك راس گوزن زرد درحال پیگیری است
  • آبشار یاسوج نگینی در دل پایتخت طبیعت ایران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟