مشروح اخبار


» توهم توطئه‌ در گرانی‌ها هیچ‌گونه موضوعیتی ندارد



عضو کمیسیون بودجه مجلس با بیان این‌که باید ریشه گرانی را با دلایل علمی تجزیه و تحلیل کرد، گفت: این که بگوییم تنها دلیل گرانی‌ها در کشور توطئه است، توهمی بیش نیست.
این عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که در هر برهه‌ای با پیش آمدن کوچکترین مشکل بحث توطئه و جنگ را در پیش می‌کشند، تصریح کرد: ما به این گونه اظهارات اعتقادی نداریم چرا که معتقدیم حساب اقتصاد دو دو تا چهار تا بوده و حساب پول و قیمت است.

 راک نیوز :عضو کمیسیون بودجه مجلس با بیان این‌که باید ریشه گرانی را با دلایل علمی تجزیه و تحلیل کرد، گفت: این که بگوییم تنها دلیل گرانی‌ها در کشور توطئه است، توهمی بیش نیست.

 
 غلامرضا تاجگردون امروز در گفت‌وگو با فارس در یاسوج اظهار کرد: همواره کارشناسان دلسوز و افراد متخصص و منصفی وجود دارند که وضعیت اقتصادی کشور را رصد کرده و مشکلات را متذکر می‌شوند.

 
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مشکلات اقتصاد کشور که امروز در گرانی‌ها ظهور و بروز پیدا کرده به دو جنبه ساختاری و روزمره برمی‌گردد.

 
تاجگردون ادامه داد: مشکلات ساختاری که جای خود را دارد و بحث کردن در زمینه آن‌ها مجالی بیشتر می‌طلبد ولی اکنون آن چه که بیش از همه مورد توجه ما قرار دارد مربوط به همین مشکلات روزمره است.

 
نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: افزایش قیمت این روزهای اجناس ناشی از دو فاکتور بوده که یکی از این دو، عدم تأمین و حمایت‌های مالی لازم از تولیدکنندگان به خصوص در بخش تولیدات غذایی کشور است.

 
تاجگردون اضافه کرد: عدم تأمین یارانه برای این قشر تولید کننده از دلایل اثرگذاری است که به نظر می‌رسد سهم عمده یارانه توزیع شده به جانب مصرف رفته و یا اگر به بخش تولید توجه شده با یک تأخیر غیر قابل توجیه همراه بوده است.

 
وی تصریح کرد: این تأخیر بین تأمین نیاز تولید و تأمین نیاز مصرف موجب شده حجم تقاضا افزایش پیدا کند و تولید نیز متناسب با این تقاضا رشد نکند و همین تفاوت موجب افزایش فاحش قیمت‌ها شده است.

 
نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این وضعیت هم دولت و هم مجلس باید تلاش بیشتری داشته باشند هر چند که وظیفه اصلی در این میان برعهده دولت است.

 
وی به تلاش‌های مجلس در این زمینه اشاره کرد و گفت: رئیس مجلس جلساتی را تشکیل داد و از کمیسیون‌های مربوطه خواست برای کمک به دولت وارد این موضوع شوند تا اجازه داده نشود کار به جاهای دیگری کشیده شود.

 
تاجگردون به آمادگی مجلس در این ارتباط برای کمک به دولت اشاره کرد و گفت: ما در مجلس آمادگی برای تأمین و جابجایی منابع و تنظیم پاره‌ای از مقرارت را داریم.

 
این عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که در هر برهه‌ای با پیش آمدن کوچکترین مشکل بحث توطئه و جنگ را در پیش می‌کشند، تصریح کرد: ما به این گونه اظهارات اعتقادی نداریم چرا که معتقدیم حساب اقتصاد دو دو تا چهار تا بوده و حساب پول و قیمت است.

 
وی متذکر شد: اگر به هم پیوسته نگاه نکنیم این اتفاقات رخ می‌دهد و امروز ما انتظار داریم مرغدار و کشاورز و باغدار مواد اولیه خود را گران تأمین کنند و خروجی آن را ارزان در اختیار ما قرار دهند که چنین چیزی در هیچ کجا وجود ندارد.

 
مدیریت‌های ضعیف خودمان را با توهم جنگ و توطئه توجیه نکنیم

 تاجگردون به موضوع یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون یارانه در دست مردم قرار دارد و از مردم می‌خواهیم که شیر و ماست و پنیر و مرغ بخرند در حالی که تولید کننده 10 برابر میانگین یارانه‌ها باید نهاده‌های خود را تأمین کند و ما همواره از او انتظار داریم وقتی یک مرغ را کیلویی A تومان تهیه می‌کند آن را A منهای 2 عرضه کند.

 
وی با بیان این‌که در چنین حالتی نه کسی توطئه کرده و نه از جنگ خبری هست، افزود: همه این‌ها به آن‌جا برمی‌گردد که یک عدم هماهنگی در توزیع منابع و عدم یکسان‌نگری مسئولان در موضوعات اقتصادی است که موجب بروز یک چنین مشکلاتی شده است.

 
معاون سابق سازمان منحله مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به این‌که نظارت‌ها و اهرم‌های نظارتی تا چه اندازه در افزایش قیمت‌ها می‌توانند با کارکرد خود اثربخش باشند، تأکید کرد: اهرم‌های نظارتی متعددی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، بازرگانی، بازرسی و حتی شهرداری در حال کنترل اوضاع هستند ولی جلسات این روزهای دولت نشان داده که موضوع گرانی‌ها به نظارت و کنترل و نوع آن برنمی‌گردد.

 
تاجگردون با ابراز این مطلب که در گذشته در شش ماه گرم سال با مازاد تولید شیر در کشور مواجه بودیم ولی اکنون وضعیت فرق کرده، خاطرنشان کرد: اکنون گاودار ما پول گران در دست دارد چون نهاده‌ها را گران می‌خرد و به همین خاطر شیر را گران عرضه می‌کند که این موضوع دیگر ربطی به توطئه و جنگ ندارد.



تاریخ انتشار : 9 تیر 1391, 20:57



» اخبار مرتبط:

  • زمان واریز یارانه مهرماه
  • چند درصداز نمایندگان یارانه می‌گیرند؟
  • دولت به‌جای کارهای انتخاباتی بار گرانی را از دوش مردم بردارد
  • مخالف با هرگونه نامه‌نگاری هستم
  • گرانی دو سال اخیر بیشتر از اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بر گرده مردم فشار آورد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟