مشروح اخبار


» استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و ..../غلبه نقش ملی برنقش محلی



طرح مذکور به امضای 169نماینده مجلس رسیده و کلیات و فوریت آن مصوب شده است. در صورت تصویب نهایی وتایید آن توسط شورای نگهبان نمایندگان را ملزم به پرداختن وظایف قانونی واساسی خود می‌کند. عضو شورای شهر دهدشت در ادامه جلوگیری از اتلافوقت نمایندگان برای امور جزئی و رسیدن به امور ملی را از دیگر ویژگی‌هایطرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی برشمرد و گفت:...


معاون حقوقی و پارلمانی شورایعالی استان‌های کشور اجرای طرح استانی شدن حوزه‌هایانتخابیه مجلس شورای اسلامی را ضامن افزایش کارایی مجلس شورای اسلامی ازطریق ایجاد امکان انتخاب داوطلبان شاخص‌تر، مجرب‌تر و با سوابق بیشتر دانستو اظهار کرد: طرح استانی در عمل نقش و تاثیر تعلقات قومی و قبیله‌ای کهآفت انتخابات به ویژه در کهگیلویه و بویراحمد است را کم‌رنگ می‌کند. معاونحقوقی و پارلمانی شورایعالی استان‌های کشور در جلسه بررسی و تنفحص طرحاستانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامیکه با حضور کولیوند،مفتح،خجسته ورضایی از نمایندگان مجلس برگزار شده بود اظهار کرد: طرح استانی شدن در صورتتغییر و اصلاح جزئی آن یکی از طرح‌های خوبی است که در راستای قانون اساسیتقدیم شده است.

 

خوش‌آیین خاطرنشان کرد: طرح مذکور به امضای 169نماینده مجلس رسیده و کلیات و فوریت آن مصوب شده است. در صورت تصویب نهایی وتایید آن توسط شورای نگهبان نمایندگان را ملزم به پرداختن وظایف قانونی واساسی خود می‌کند. عضو شورای شهر دهدشت در ادامه جلوگیری از اتلافوقت نمایندگان برای امور جزئی و رسیدن به امور ملی را از دیگر ویژگی‌هایطرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی برشمرد و گفت: ویژگی محلی و ملیمسئولیت نمایندگان و توجه به برنامه محوری با اجرای این طرح احیا خواهدشد.

خوش‌آیین نقطه عطف این طرح را غلبه نقش ملی نمایندگان بر نقشمحلی آنان عنوان و با بیان این‌که اصلی‌ترین سمت نمایندگی ملی بودن آن استحذف رقابت شدید و اختلاف‌برانگیز قویم و قبیله‌ای و تقویت همبستگی را ازدیگر مزایای طرح مذکور عنوان کرد. به گفته خوش‌آیین نظام با اجرای طرح استانی انتخابات مجلس انتخابات عادلانه و فرصت‌ برای آحاد افراد ملت ایجاد خواهد شد. ویبا بیان این‌که طرح به صورت مفصل و مجدانه در کمیسیون‌های مجلس در حالبررسی است شرایط طرح را متذکر شد و گفت: هر استان به عنوان حوزه انتخابیهاصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود تابعه استان به عنوان حوزه‌های انتخابیهفرعی محسوب می‌‌شوند.

معاون شورایعالی استان‌های کشور اضافه کرد: طبق ماده 3 این طرح هر داوطلب نمایندگی باید بومی محدوده جغرافیایی یاسابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی از آن حوزه انتخابیه فرعی باشد.

خوش‌آیینداشتن سابقه حداقل پنج سال سکونت در حوزه انتخابیه را از دیگر شرایط کاندیدا شدن عنوان و تصریح کرد: تصویب نهایی این طرح اهداف شگرفی را در پیخواهد داشت.

وی از ارتقای سطح کیفی مجلس شورای اسلامی، افزایش میزانمشارکت عمومی و آحاد مردم در انتخابات و جلوگیری از وقوع برخی تخلفاتانتخابی همچون خرید رای به نمونه‌هایی از شگرفی اجرای طرح نام برد و بااستناد به بیانات رهبر انقلاب در هشتم خرداد سال 83 پیرامون اهمیت انتخابات و همین‌طور اصل 84 قانون اساسی مبنی بر این‌که «هر نماینده در برابر تمامملت مسئول است» طرح استانی را باعث افزایش کارایی مجلس از طریق ایجاد امکانانتخاب داوطلبان شاخص‌تر، مجرب‌تر و با سوابق‌بیشتر دانست و افزود: اینطرح در عمل نقش و تاثیر تعلقات قومی و قبیله‌ای را کم‌رنگ می‌کند و باعثتضارب افکار و اندیشه‌های متفاوت و پویایی جامعه مدنی در احزاب مدنی می‌شود

----

گزارش :طیبه سعادتی نیک

 



تاریخ انتشار : 12 اسفند 1393, 08:45



» اخبار مرتبط:

  • طرح دوفوریتی نمایندگان برای استانی شدن انتخابات مجلس
  • «استانی‌شدن انتخابات مجلس»؛ فراموشی مناطق محروم یا تقویت نظام حزبی
  • انتخابات مجلس درکشاکش دو طرح /شرط قبولی کسب اکثریت مطلق(50درصد + یک رای) خواهد بود.
  • درصورت تصویب این طرح،اکثر کاندیداهای انتخابات درکهگیلویه وبویراحمد انصراف میدهند
  • اعلام اسامی ۱۷۰ نماینده‌ای که از رحیمی پول گرفته‌اند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟