مشروح اخبار


» قصه متفاوت انتخابات درممسنی/ازطایفه گرایی تا تخریب زودتر از تبلیغ !



ممسنی و رستم دارای پیشینه‌ی تاریخی است و کل افتخار ما به هویت و تاریخ ماست، به اینکه 7500 سال سابقه‌ی انسان‌زیستی و تمدن داریم، به اینکه ملت متمدنی هستیم، به اینکه اساتید، دانشجویان، کارمندان و عزیزان ما در سطح کشور افتخارآفرینی می‌کنند ولی چرا موقعی که به نقطه‌ی انتخابات می‌رسیم نمره‌ی منفی می‌گیریم.

وقتی بحث استانی شدن انتخابات مطرح شد بعنوان یک شهروند ممسنی و..


ممسنی و رستم دارای پیشینه‌ی تاریخی است و کل افتخار ما به هویت و تاریخ ماست، به اینکه 7500 سال سابقه‌ی انسان‌زیستی و تمدن داریم، به اینکه ملت متمدنی هستیم،به اینکه کامل ترین دین وکتاب را برگزیدیم، به اینکه اساتید، دانشجویان، کارمندان و عزیزان ما در سطح کشور افتخارآفرینی می‌کنند ولی چرا موقعی که به نقطه‌ی انتخابات می‌رسیم نمره‌ی منفی می‌گیریم.

وقتی بحث استانی شدن انتخابات مطرح شد بعنوان یک شهروند ممسنی و عضوی از جامعه جوان که آینده این خطئه به سرنوشت من ونسل من گره خورده است  بسیار خوشحال شدم .

اگرچه شاید بسیاری ازکارشناسان ،تحلیلگران  و صاحب نظران با نظر نگارنده مخالف باشند

مخالفین استانی شدن انتخابات معتقدند که این شیوه باعث میگردد تا چهره های نخبه شهرستانی توانایی معرفی خود در سطح وسیع استانی مانند فارس را نداشته باشند و احتمال اینکه از شهرستانی مانند ممسنی یا بطورمثال سپیدان و... نماینده ای به مجلس راهی شود سخت باشد، امابایدپذیرفت  با توجه به پتانسیل های بالقوه وبالفعلی که ممسنی دارد اتفاقا این یک فرصت استثنایی است تا درصورت برنامه ریزی ومدیریت، ممسنی و رستم نه یک نفر بلکه بیشتر از دونفر درمجلس نماینده داشته باشد.

شهرستان ممسنی فرزندانی را در این خاک پرورش داده که بحمدالله چهره هایی نه تنها فرامنطقه ای واستانی بلکه درسطح ملی حرفی برای گفتن دارند.

فرض را براین بگیریم فردی مانند دکتر امینی از فیلتر شورای نگهبان عبور کند آیا دراستان فارس با آرای بالایی قبول نمیشود ؟

و یا افرادی چون علی احمدی،مرادی وبسیاری دیگر سرمایه انسانی  شهرمان از توان کسب آرادر سطح استان فارس برخوردارنیستند؟

البته علاوه برحمایت های حزبی وتشکیلاتی آمار ممسنی های مقیم شیراز عددی هست که درصورت رسیدن به یک وحدت جمعی درپیروزی هرکاندیدی میتواند تاثیر گذارباشد.

شاید مهم ترین دلیل خوشحالی نگارنده از استانی شدن انتخابات در شهرستانی چون ممسنی بخاطرغلبه بر فرهنگ طایفه گرایانه در انتخابات خواهد بود، نوع نگاهی که  اگرچه چند دوره هست به نظام انتخاباتی ما حاکم شده امامتاسفانه توانست در انتخابات دورنهم جایگاه فرهنگ اصیل این خطئه را متزلزل نشان دهد.

مستولی شدن چنین فرهنگی باعث گردید تا حتی سیاسیون وفرهنگیان ما هم نتوانند از سیطره آن سر برآورند و با این سیل ویرانگر خواسته یا ناخواسته همسو گردند.

تخریب چهره ها که متاسفانه گاها منجر به تایید حداقلی کاندیداها شده است باعث گردید تا نقش پدیده طایفه گرایی پر رنگ و مطالبات از کاندیداها به حداقل تنزل یافته وآنها نیز به شعار هایی باب میل طایفه بسنده کرده و نیاز های نسل من ودهه های بعدی به فراموشی سپرده شود.

نگارنده منکر توجه به جایگاه طایفه وطایفه گرایی نیست همچنانکه قران کریم میفرماید: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ" اگر این سخن حق را نقشه راه قرار دهند گرفتار رفتارهای خشونت آمیز نمی شوند.

در آیه اشاره می‌کند که ای مردم ما شمارا از یک مرد و زن خلق کردیم و شما را قبیله و گروه قرار دادیم برای شناسایی و شناخت از یکدیگر (لتعارفوا).  همانگونه که یک شخص باید اقامتگاه و مشخصات سجلی داشته‌باشد تا شناخته شود، قبیله و گروه هم به همین خاطر و برای شناسایی است. در قانون اساسی ما هم در اصول متعدد این امور مورد توجه قرار گرفته است .در اصول 12، 13 و 14 قانون اساسی به بحث اقلیت‌های دینی و قومی اشاره گردیده است یا در بحث شورا قانون اساسی به مردم حق می‌دهد که برای روستا و شهر نماینده انتخاب کنند و این توجه قانون اساسی به بحث قومیت است و قرآن هم قومیت را قبول دارد و به رسمیت می‌شناسد. پس ما نمی‌توانیم بحث قومیت را ردکنیم، باید آن را بپذیریم امّا صدالبته بایدبه آموزه‌های دینی و اخلاقی  نیز توجه کنیم.

فراتر از آن درحالیکه هنوز سرنوشت نحوه برگزاری انتخابات مشخص نگردید که به روال گذشته برگزارمیگردد یا به شیوه استانی ،اما می بینیم دراین حوزه انتخابیه دگر زنی در رسانه های مجازی غوغامیکند.

شاید دربارزترین نمونه آن می توان به مصاحبه علی احمدی با روزنامه شرق درمورد ورودپول های کثیف به انتخابات اشاره نمود که پس از آن عبدالرضا مرادی  مخاطب احمدی خود را دانست و چه بسیارمهربانانه !جواب وی را دادند ونمونه دیگر  اظهار نظرهایی برعلیه جلال یوسفی(گزینه احتمالی درانتخابات مجلس دهم) دریک وبلاگ محلی بود وانگار آنگونه انصاف درنقد فراموش شده تا جاییکه  جلال یوسفی که خود را نزدیک به رسانه ها میداند وتجربه نوشتن نقدهای عملکردی دارد مدعی است دران وبلاگ به او تهمت زده شده وآستانه تحملش به نقطه جوش رسیده و شکایت به دادگاه را راه کاری برای دفاع از حیثیت خود میداند

 تبلیغات زودرس میتواند توجه مردم ومسئولان رابجای پیگیری مشکلات وکاستی ها شهرستان به مسائل حاشیه معطوف کند اما شایسته است کاندیداهای احتمالی بجای تخریب ودگر زنی همدیگر راهکار های استاندارد برای برون رفت شهرستان از وضعیت فعلی درمطالب و برنامه های خودداشته باشند.

البته این روزها آنگونه که ازمحافل غیر رسمی شنیده میشود چیزی نزدیک به یک اتوبوس کاندید برای انتخابات دهم مطرح هستند، که این تعدادکاندید نمی تواند نشانی از یک رقابت خوب واستاندارد را در همه پرسی پیش رو نوید بدهد، چراکه افراد برای کسب آرا مجبورا وعده هایی بدهند که  حتی درصورت پیروزی از عهده آن برنخواهند آمد و این خلف وعده میتواند در دلسرد نمودن نسل جوان تاثیر داشته باشد.

ختم کلام اینکه اگر واقعا هدف از نمایندگی مجلس خدمت به مردم است پس چرا برای پذیرفتن این وظیفه خطیر بجای تبلیغ خودتافراهم شدن یک بسترمناسب رقابتی ،باتخریب همدیگر انسانیت واخلاق دراین وادی به مسلخ گاه میروند واینگونه لگد مال میگردد واگر هدف منافع دنیوی است مگر ابن منصب چقدر ارزش دارد درحالیکه در نظر مولی موحدین زمامداری حکومت پست و بی ارزش تلقی می شود تا جایی که حتی از لنگه کفش کهنه ای نیز بی مقدارتر می گردد،برخی به اصطلاح نخبگان دیار کهن من بکجا چنین شتابان.

گزارش:سحرکشمیری-خبرنگار راک نیوز(ممسنی)

 



تاریخ انتشار : 25 اردیبهشت 1394, 02:09



» اخبار مرتبط:

  • نماینده مردم ممسنی:استانی شدن انتخابات سبب رسیدگی بهتر به حوزه‌های انتخابی می‌شود
  • انتخابات مجلس درکشاکش دو طرح /شرط قبولی کسب اکثریت مطلق(50درصد + یک رای) خواهد بود.
  • «استانی‌شدن انتخابات مجلس»؛ فراموشی مناطق محروم یا تقویت نظام حزبی
  • بازگشت مجدد یکی از کاندیداهای ممسنی به عرصه انتخابات
  • درصورت تصویب این طرح،اکثر کاندیداهای انتخابات درکهگیلویه وبویراحمد انصراف میدهند
  • » اشتراک گزاری خبر

    • اقایی از دهدشت

    • 7 تیر 1394 19:56
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    باسلام وعرض ادب واحترام
    درود بر ایل وتبار کرایی ها در مرز وبوم ایران

    من هم کرایی هستم از عسلویه
    aghaierahim@yahoo.com
    • م.یوسفی

    • 31 تیر 1394 12:26
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    با سلام بر خانم کشمیری
    من نزدیک ترین فرد به دکتر یوسفی هستم. ایشان را می شناسم حتی از خودم بیشتر. در آن وبلاگ که می فرمایید دکتر ساعت ها با مدیر وبلاگ صحبت کردند. اما او خود را به راه دیگر زدند. تشکیکی که آن وبلاگ وارد کرده بود اصلاً به دکتر جلال یوسفی تناسبی نداشت. رزمنده، جانباز، برادر شهید، پاسدار، پدر پاسدار، کتک خورده انقلاب، فرمانده عالی در نهاد انقلابی، بازرسی پاک که هنوز خانه ندارد ، به او تهمت کمک به بیگانه زده شد. بعد که آن متن توسط من تهیه و ارسال شد، نیز دکتر از دست من عصبانی شدند و گفتند نمی خواهم یک جوان فدای بازی های سیاسی یک عده گردد و با آن آقا تلفنی صحبت کرد و سپس مشخص شد دستی پشت این جریان است و آن آقا هم فریب خورده است. بنابراین نقطه جوشی وجود ندارد.
    یوسفی جانباز اعصاب و روان هست اما نقطه جوشش سردرد های مرگ بار است. او یک انسان به تمام معنا دوست داشتنی است. تا الان هم حاضر به پذیرش نامزدی نشده است. یوسفی در مدت کمتر از 5 سال از بازنشسته شدن، علاوه بر اتمام دکتری تخصصی خود، شش کتاب علمی دانشگاهی و ده ها مقاله علمی پژوهشی به جامعه علمی تحویل داد. او یک انسان آکادمیک است. نقطه جوش جگر مرا سوزاند هرچند او با خواندن این جملات فقط می خندد.
    برای شما آرزوی سلامتی و شادمانی و موفقیت در زندگی را دارم
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟