مشروح اخبار


» آيا هر شهرداري رييس‌جمهور مي‌شود؟



انتخابات رياست جمهوري يازدهم در پيش‌ است و همزمان گروه‌ها و چهره‌هاي سياسي خود را براي اين آزمون بزرگ سياسي آماده مي‌كنند، برخي از آنها به شيوه‌هاي نوين در جذب آراي مردم روي مي‌آورند و برخي ديگر همچنان به شيوه‌هايي نظر دارند كه روساي جمهور قبلي با استفاده از آن سكان قوه مجريه را در اختيارگرفتند، اما رفتار ‌هاي انتخاباتي مردم ايران در مقاطع مختلف اين را ثابت كرده كه هيچ ‌گاه آنها در انتخاب خود قابل پيش‌بيني نيستند و از يك روش دو بار استفاده نمي‌كنند.

 

 

 يك سال تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم باقي مانده و مانند هر دوره در آستانه اين انتخابات مهم و تاثيرگذار، نام برخي از سياستمداران بعضا از سوي رسانه‌ها يا افراد نزديك به آنها جهت نامزد شدن در اين انتخابات، مطرح مي‌شود، اما عكس‌العمل اين سياستمداران در برابر اين اخبار به چند دسته تقسيم مي‌شود.

 

برخي به طور كامل اين موضوع را رد مي‌كنند و اعلام مي‌كنند كه برنامه‌اي براي اين موضوع ندارند و در انتخابات نيز كانديدا نمي‌شوند.

برخي نيز در اين زمينه مصداق اين ضرب‌المثل ايراني هستند كه با دست پس مي‌زنند و با پا پيش مي‌كشند و معمولا در جواب خبرنگاران در ارتباط با اين پرسش مي‌گويند كه اظهارنظر در اين زمينه زود است و پاسخ به اين پرسش را به آينده موكول مي‌كنند.

 

 

اما برخي از سياستمداران نيز هستند كه در ابتدا اين موضوع را رد مي‌كنند، اما در ميانه راه با به كار بردن عبارات و الفاظي چون «براساس وظيفه وارد ميدان شدم»، يا «احساس وظيفه كردم» وارد اين رقابت مي‌شوند.

 

 

محمد باقر قاليباف را شايد بتوان از اين دست سياستمداران دانست، اخيرا محمدنبي رودكي از نزديكان شهردار تهران اعلام كرده كه كانديداتوري محمدباقر قاليباف براي انتخابات يازدهم قطعي است و در كنار اين موضوع نيز اذعان كرده كه وي در جلسه خصوصي در سال 87 اعلام كرده كه نامزد انتخابات رياست‌جمهوري مي‌شود، ولي بعدا از اين موضوع انصراف داده است.

 

 

در پي اين موضوع نيز برخي از سايت‌ها اعلام كردند كه احتمالا قاليباف در دهه فجر حضور خود در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري يازدهم را به صورت رسمي اعلام مي‌كند.

 

 

البته اين سخنان و اخبار با واكنش روابط عمومي شهرداري تهران مواجه شد و شهرداري تهران اين سخنان را نظرات و علاقه‌مندي‌هاي شخصي دانست و اعلام كرد كه اين گمانه ‌زني‌ها ارتباطي با ديدگاه‌هاي شهردار تهران ندارد.

 

 

اگر تاملي در تكذيبيه شهرداري تهران داشته باشيم، مشاهده مي‌كنيم كه شهرداري تهران سخنان رودكي را تكذيب كرده، اما در هيچ كجاي اين بيانيه، اين برداشت حاصل نمي‌شود كه اصلا قاليباف قصد ندارد، براي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم كانديدا شود.

 

 

در بين سياستمداران ايران، براي برخي از آنها كانديدا شدن براي انتخابات رياست‌جمهوري گويي يك شغل است و شايد بتوان قاليباف را نيز جزو اين افراد دانست.

 

 

محمدباقر قاليباف سياستمداري است، 51 ساله و داراي مدرك دكترا در رشته جغرافياي سياسي از دانشگاه تربيت‌مدرس و فرمانده سابق نيروي انتظامي جمهوري اسلامي است.

 

 

قاليباف كه بعضا خلباني نيز مي‌كند، در سال 84 علي‌رغم عملكرد موفقي كه در فرماندهي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران داشت، بعد از انجام مشورت‌هايي در حالي كه پنج سال بود كه سابقه مديريت نيروي انتظامي جمهوري اسلامي را برعهده داشت، تصميم گرفت كه براي انتخابات رياست جمهوري نهم كانديدا شود. گرچه در هنگام حضور وي در انتخابات، برخي به نظامي بودن وي ايراد وارد كردند . او كه از سوي برخي اصولگرايان تحول‌خواه حمايت شد، در برخي از نظرسنجي‌ها، داراي شانس بالايي براي پيروزي بود، اما در عمل نتوانست آراي كافي را به دست آورد و حتي به مرحله دوم انتخابات نيز راه پيدا نكرد.

 

 

وي در شهريور همان سال، از سوي شوراي شهر تهران و شايد به واسطه نقش پررنگ اعضاي ائتلاف آبادگران كه عضو شوراي شهر تهران بودند، به شهرداري تهران انتخاب شد و ازآن زمان تاكنون به ايفاي اين نقش پرداخته است.

 

 

قاليباف كه همواره در چندين سال اخير در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري از او به عنوان يكي از كانديداهاي بالقوه ياد مي‌شود، در مدتي كه در شهرداري تهران مشغول به انجام وظيفه بوده، در كنار برخي از نقايص و عيب‌ها اقدامات مثبتي نيز انجام داده، از جمله توسعه متروي تهران و راه‌اندازي خط بي‌آرتي، تلاش براي به سرانجام رساندن برج ميلاد، گرچه از برخي از اقدامات وي از سوي منتقدانش به عنوان اقدامات تبليغاتي جهت انتخابات رياست‌جمهوري ياد شده است و حتي تجمعاتي نيز عليه وي نيز در اين راستا شاهد بوديم، از جمله تجمعي كه بعد از نمازجمعه تهران در سال گذشته صورت گرفت و تجمع‌كنندگان به ساختار و فرم ميدان انقلاب اعتراض داشتند و آن را شبيه نقشه‌هاي فراماسونري مي‌دانستند.

 

 

قاليباف كه در سابقه‌اش در سال 83 با حكم سيد محمد خاتمي رييس و نماينده رييس‌جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز شد، داراي رابطه خوبي با برخي از اصلاح‌طلبان ميانه‌رو است و برخي تحليل مي‌كنند كه اگر قاليباف كانديداي رياست جمهوري يازدهم شود، احتمال اينكه از سوي برخي اصلاح‌طلبان مورد حمايت قرار بگيرد، وجود دارد.گرچه وي جزو كساني محسوب مي‌شود كه در زمان رياست‌جمهوري سيدمحمد خاتمي در انتقاد از وي به همراه تعدادي از فرماندهان سپاه، بعد از وقايع تير 78 نامه‌اي نوشت.

 

 

برخي از اخبار مويد اين است كه ستادهاي انتخاباتي قاليباف به صورت غيررسمي چند وقتي است كه فعاليت‌هاي خود را براي انتخابات آغاز كرده‌اند و تمركز اين فعاليت‌ها در دو شهر تهران و مشهد كه زادگاه وي محسوب مي‌شود، قرار دارد.

 

 

قاليباف از نظر رسانه‌اي نيز فعاليت گسترده‌اي داردو اكنون از برخي روزنامه‌ها و همچنين سايت‌ها در بين فعالان سياسي به عنوان رسانه‌هاي حامي قاليباف ياد مي‌شود و در چند وقت اخير نيز شاهد انتقاد‌هاي تند اين رسانه‌ها عليه عملكرد دولت نهم و دهم بوده‌ايم.استراتژي‌اي كه در آستانه هر انتخاباتي از سوي رسانه‌هاي وابسته به كانديداها در مورد دولت مستقر صورت مي‌گيرد.
گزارش از اكرم احقاقي




تاریخ انتشار : 27 تیر 1391, 00:46



» اخبار مرتبط:

  • كانديداتوري "قاليباف" تكذيب شد
  • تکذيب چندباره کانديداتوري سيد حسن خميني
  • «1+2» جمع است يا تفريق؟
  • (خبر ويژه) کیهان:خط و نشان افراطيون براي نامزدهاي اصلاح طلب
  • احساس وظيفه نمي‌کنم
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟