مشروح اخبار


» " کمبود محیط بان در استان کهگیلویه و بویراحمد /مشاهده ی حیات وحش در منطقه ی خائیز / خائیز یکی از مناطق بسیار امن ایران/ هم مرزی نیمه ی شمالی خائیز با استان کهگیلویه و بویراحمد"



فرمانده ی یگان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرحله ی دوم بازشماری(سرشماری) حیات وحش منطقه ی حفاظت شده خائیز انجام شد. علی افشار فرمانده ی یگان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این منطقه طبق آخرین آمار که طی چند روز اخیر صورت گرفته 2540 راس کل بز که اکثریت آنها ماده هستند مشاهده گردیده است. …


" کمبود محیط بان در استان کهگیلویه و بویراحمد /مشاهده ی حیات وحش در منطقه ی خائیز / خائیز یکی از مناطق بسیار امن ایران/ هم مرزی نیمه ی شمالی خائیز با استان کهگیلویه و بویراحمد"

فرمانده ی یگان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرحله ی دوم بازشماری(سرشماری) حیات وحش منطقه ی حفاظت شده خائیز انجام شد.

علی افشار فرمانده ی یگان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این منطقه طبق آخرین آمار که طی چند روز اخیر صورت گرفته 2540 راس کل بز که اکثریت آنها ماده هستند مشاهده گردیده است. …

به گزارش راک نیوز علی افشار بیان کرد: در ماههای آذر و آبان جفت گیری حیات وحش (کل بز) شروع شده که دوران بارداری آن 150 روز زمان می برد و دوره ی زایمان آنها اواخر برج 1 تا میانی برج 2 صورت می گیرد.

علی افشار تصریح کرد: منطقه ی حفاظت شده ی خائیز 26هزار و 860 هکتار مساحت دارد که با استانهای خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد هم مرز می باشد.

افشار گفت: تقریبا نیمه ی شمالی منطقه ی حفاظت شده ی خائیز هم مرز با استان کهگیلویه و بویراحمد و نیمه ی جنوبی آن هم مرز با استان خوزستان است که امر حفاظت این منطقه به عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد.

وی این نکته را یادآور شد: دو گروه شکارچی وجود دارد که یک گروه به صورت تفریحی و گروه دیگر جهت فروش دست به این کار می زنند.

افشار اعلام کرد: آلات کشف شده از شکارچیان غیرمجاز به مراجع قضایی ارسال و تا صدور رای نهایی به صورت امانی در انبار دادسرا نکهداری می شود.

وی همچنین گفت: اکثر شکارچیانی که اسلحه ی غیر مجاز به همراه دارند با نیروی های محیط بان درگیری ایجاد می کنند.

وی عنوان کرد: در منطقه ی حفاظت شده خائیز به جزء کل بز گونه های مختلف دیگری از حیات وحش امثال شغال، روباه، گرگ و کاراکال زیست می کنند.

افشار گفت: در منطقه ی خائیز پوشش های گیاهی مانند بن، بلوط، کلخنگ، بادم،انجیر کوهی و زالزالک وجود دارد.

فرمانده ی یگان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: منطقه ی حفاظت شده ی خائیز یکی از مناطق بسیار امن ایران است به گونه ای که میتوان حیات وحش را در آن به راحتی مشاهده کرد. وی گفت: طبق سرشماری در سال گذشته یک هزار و 777راس کل بز در این منطقه سرشماری شده ولی در سال 94 این تعداد به 2540 راس کل بز افزایش یافته است.

افشار بیان کرد: معمولا" گله های کل بز زیر هفتاد راس هستند و سرتوال گله ها را ماده ها بر عهده دارند و عمده دلیل آن هوشیار بودن جنس ماده می باشد.

افشار همچنین این نکته را یاد آور شد که طبق استاندارد جهانی به ازای هر هزار هکتار منطقه ی حفاظت شده حداقل باید 1 محیط بان کار امنیت آن را به عهده بگیرد اما با توجه به تیوگرافی منطقه (کوهستانی-بیابانی) این تعداد متفاوت است.

وی در ادامه گفت: در استان کهگیلویه و بویر احمد به ازای هر شش هزار هکتار یک محیط بان کار حفاظت و امنیت را بر عهده دارد که عمده دلیل آن کمبود نیروی انسانی(محیط بان) می باشد.

افشار اعلام کرد: در حال حاضر تعداد8 محیط بان کار امنیت منطقه ی خائیز را بر عهده دارند.

وی در ادامه تشریح کرد: دو پاسگاه محیط بانی در منطقه ی خائیز یکی پاسگاه علی آباد که در ضلع شمالی و دیگری پاسگاه خائیز در ضلع جنوبی استقرار دارند.

افشار از احداث پاسگاه تنگ تکاب که در طی 2ماه آینده شروع به کار می کند خبر داد و گفت: با این کار مسلما" امنیت بیشتری در این منطقه برقرار میگردد.

افشار گفت: نزدیکترین پاسگاه محیط بانی در 5 کیلومتری خائیز مستقر است.

وی در پایان این نکته را یادآور شد: تعدادی از مردم استانهای کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به عنوان همیار افتخاری با اداره کل حفاظت محیط زیست استان همکاری می کنند. (زینب محمدی)



تاریخ انتشار : 8 دی 1394, 09:17



» اخبار مرتبط:

  • موضوع شكار یك راس گوزن زرد درحال پیگیری است
  • افزايش جمعيت پلنگ ايراني در كهگيلويه و بويراحمد
  • شکار غير مجاز يک راس کل وحشي در منطقه حفاظت شده خائيز
  • گردشگر مفقود شده در منطقه کهگیلویه پیدا شد
  • نجات ماده پلنگ مصدوم در مسیر جاده دیل به گچساران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟