مشروح اخبار


» گزیدمان و گزیده برتر-سید فرزاد رضاتوفیقی



يكي از مصاديق انتخاب در حوزه زندگي اجتماعي،‌ انتخاب وكلا و نمايندگان مردم، جهت ادارة امور سياسي و اجتماعي به نمايندگي از مردم است. در نظام جمهوري اسلامي بر اساس تفكيك وظايف و اختياراتي كه بين قواي سه‌گانه شده است، بحث قانونگذاري و نظارت بر قوه مجريه بر عهده قوه مقننه متشكل از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گذارده شده است. بر اين اساس، يكي از مهم‌ترين انتخابات در انواع انتخابات سياسي، ‌انتخابات مجلس شوراي اسلامي است كه به دليل گستردگي و اهميت حوزه كاري آن قطعاً انتخاب اعضاي آن نيز از اهميت زيادي برخوردار است


راک نیوز: بخش دریافت مقالات ویادداشت ها:

 

 گزیدمان و گزیده برتر

 

تعریف انتخابات:انتخابات جمع انتخاب، از ریشه عربی فعل ( نَخَبَ) به معنای برگزیدن، اختیار کردن،   دست چین کردن و... است و معادل اروپای آن election نیز به فعل لاتین eliger به معنای جداکردن،سواکردن، برگزیدن و دست چین کردن باز می گردد. در کاربرد رائج آن به معنای روش یا شیوه ای است برای برگزیدن یا دست چین کردن تعداد معینی از افراد از میان شمار کثیری از کسانی که برای تصدی یک منصب یا مقام خود را نامزد کرده اند.

 

درکل انتخابات، مجموعه ی عملیاتی است که در جهت گزینش فرمانروایان یاتعیین ناظرانی برای مهار قدرت تدبیر شده است.

 

به طور کلی، انتخابات به جریان رسمی انتخاب و گزینش اشخاص برای کسب و احراز مقام یا منصب و موقعیتی در جامعه از طریق مراجعه به آرای عمومی اطلاق می شود. تعداد و نوع انتخابات در جوامع گوناگون متفاوت است.

 

 

نقش مردم در انتخابات

 

 

نقش مردم در تمام انتخابات عنصر کلیدی و عامل تعیین کننده می باشد. آنچه که از اهمیت برخوردار است، این که نخبگان جامعه باید اطلاع رسانی لازم و کافی در رابطه با مسائل گوناگون انجام دهند و نامزدهای انتخاباتی نیز برنامه های خود را به دور از شعارهای فریبنده و غیرعملی به مردم ابلاغ کنند تا مردم با شناخت و آگاهی لازم به کاندیدای موردنظر خود رای دهند.

 

 

انتخاب اصلح

 

انسان به عنوان اشرف مخلوقات و موجودي كه قرعه فال را به نام او زدند و بار امانت الهي را بردوش وي نهادند و بنا شد كه خليفه الهي در زمين باشد، در يك ويژگي اساسي نسبت به ساير موجودات برتري دارد و آن ويژگي،‌ مرتبه بالاي "اراده" به معناي قدرت انتخاب و امكان گزينش است. به همين دليل است كه انسان مخاطب تكليف الهي قرار گرفته و استعدادي كه خداوند در وجود او نهاده است بسته به نوع انتخابهايش،‌ او را در يك طيف عظيمي از مقام و رتبه قرار داده است كه اوج آن، مقام "خليفة اللهي" و حضيض آن مرتبه پست‌تر از حيوانات است. بنابراين بحث انتخاب و گزينش يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي انسان است كه در تعيين سرنوشت نهايي او مؤثر مي‌باشد. طبيعي است كه همة انسانها و حتي ساير موجودات كه حد كمي از اختيار و انتخاب را دارا هستند، همواره در پي انتخاب بهترين گزينه مي‌باشند .

 

 

يكي از مصاديق انتخاب در حوزه زندگي اجتماعي،‌ انتخاب وكلا و نمايندگان مردم، جهت ادارة امور سياسي و اجتماعي به نمايندگي از مردم است. در نظام جمهوري اسلامي بر اساس تفكيك وظايف و اختياراتي كه بين قواي سه‌گانه شده است، بحث قانونگذاري و نظارت بر قوه مجريه بر عهده قوه مقننه متشكل از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گذارده شده است. بر اين اساس، يكي از مهم‌ترين انتخابات در انواع انتخابات سياسي، ‌انتخابات مجلس شوراي اسلامي است كه به دليل گستردگي و اهميت حوزه كاري آن قطعاً انتخاب اعضاي آن نيز از اهميت زيادي برخوردار است

 

 

برخی از ویژگیهای مهم یک کاندیدای نمایندگی مجلس

 

یک نماینده خوب باید زجر کشیده و درد کشیده باشد یعنی از داخل قشر پایین یا متوسطه جامعه باشد که بتوان درد انها را حس کرده و دردشان را درد خود بداند و همیشه در پی رفع مشکلات انان باشد

 

شناخت امورات و نیازهای روز مردم نه تنها در حوزه انتخابیه خود بلکه در کل منطقه و کشور و بررسی مشکلات و دغدغه های مردم و جوانان بخصوص مسئله اشتغال.

 

یک نماینده موفق باید شجاع باشد بتواند در مقابل دولت با شجاعت و قدرت بر حق و حقوق مردم پافشاری و استقامت نماید و از خود فداکاری نشان داده و از هیچ کوششی دریغ نورزد و از کسی نهراسد و منافع عمومی مردم را بر منافع خود ترجیح دهد و در راه پیشرفت جامعه و مردم حاضر باشد از حق خود بگذرد.

 

یک نماینده باید مطلع به مسائل سیاسی و اسلام باشد یعنی هم مسائل روز جامعه خود سر دربیاورد و هم از مسائل جهانی سر در بیاورد و بی تفاوت نباشد و متعهد به دین خدا و باورهای مردم باشد.

 

 

داشتن شناخت نسبی نسبت به کلیه مسائل جاری در زمینه های مختلف اقتصادی وفرهنگی و سیاسی و نظامی و از مسائل ریز و درشت مردم سر در بیاورد و بتواند درد مردم را تشخیص دهد و نسبت به ان چاره جویی نماید.

 

داشتن تخصص و مهارت کافی در یک یا چند موضوع. یعنی در موضوعی عالم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند در کمیسیون های مجلس برای خود جایگاهی داشته باشد وبتواند در میان مجلسیان و دولتمردان و نخبگان کشور موثر واقع شود.

 

یک نماینده باید بتواند تخصصی را که دارد از قوه به فعل برساند و بتواند از هنر خود به نحو احسن استفاده کند و مفید باشد و از ان به نفع مردم و جامعه استفاده نماید.

 

یک نماینده اگر دارای تجربه کاری باشد موفق تر خواهد بود. مسلما تجربه بالاتر از علم است . نماینده ای که تجربه داشته باشد و مشکلات و پیچ و خمهای اداری را طی کرده باشد و کار کشته و اشنا به ابزار باشد سریعتر میتواند در صدد رفع انها بر بیاید و وقتی با تجربه باشد کاردان هم است.

 

نماینده موفق باید مدیر باشد و مدیریت داشته باشد.نماینده ای که دارای مدیریت لازم و کافی باشد.

 

نفوذ و شخصیت فردی میتوانند یکی دیگر از خصلتهای یک نماینده خوب میباشد که در بیشتر کارها مخصوصا ارتباط با مسئولین رده بالای کشور کارساز می باشد.با اشنایی و ارتباط و مشورت و کمک و ... خیلی از مشکلات قابل حل هستند. یک نماینده خوب کسی است که دارای روابط عمومی بالا باشد.

 

 

سید فرزاد رضاتوفیقی



تاریخ انتشار : 5 بهمن 1394, 18:38



» اخبار مرتبط:

  • سیدیدالله حسینی ،گزینه برتر برای انتخاب دهم/مردی با تلفیقی از تخصص و تعهد
  • انتخابات مجلس درکشاکش دو طرح /شرط قبولی کسب اکثریت مطلق(50درصد + یک رای) خواهد بود.
  • تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق/ دستغیب و دهقان، نواب رئیس
  • آیت ‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی:هیچ منطقه ای با تغییر نام آباد و پیشرفت نمی شود
  • کاندیداتوری رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان،درحوزه انتخابیه بویراحمد ودنا+عکس
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟