مشروح اخبار


» جشن بزرگ نورز گچسارانی ها باحضور رئیس کمسیون برنامه وبودجه مجلس



در ششمین روز از نوروز ۱۳۹۵ ودرادامه برگزاری جشن نوروز در شهرستان های استان کهگیلویه وبویراحمد،جشن باشکوه نوروزی به همت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شهرستان گچساران دراین شهربرگزار می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان گچساران در گفتگو


در ششمین روز از نوروز ۱۳۹۵ ودرادامه برگزاری جشن نوروز در شهرستان های استان کهگیلویه وبویراحمد،جشن باشکوه نوروزی به همت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شهرستان گچساران دراین شهربرگزار می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان گچساران در گفتگو با خبرنگار راک نیوز از گچساران گفت: همزمان با ششمین روز از ایام نوروزی سال ۱۳۹۵ جشن بزرگ نوروزی با حضور تاجگردون نماینده گچساران و باشت ورئیس کمسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی ،محمود باقری مدیرکل پرتلاش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد و گروههای موسیقی مطرح استان درمحل پارک لاله (دوستی) گچساران برگزار می گردد.

هومن عنایی درادامه افزود:از همه شهروندان ،میهمانان نورزی وعلاقمندان به نوروز دعوت می نمایم در این جشن باشکوه شرکت نمایند.

براساس این گزارش  جشن بزرگ نوروز در امروز جمعه ۹۵/۱/۶ ساعت ۱۷ عصر در محل پارک لاله گچساران برگزار می گردد.

به گزارش راک نیوز، قدمت نوروز و وجود این جشن به زمان‌های پیش از هخامنشیان و مادها برمی‌گردد زمانی که آریایی‌ها سرزمین‌شان را به دو قسمت تقسیم می‌کردند و دو فصل گرما و سرما داشتند فصل سرما شامل ده ماه و فصل گرما شامل دو ماه بود، چنانچه در اوستا آمده‌است. بعدها در این دو فصل تغییری پدید آمد و به موجب وندیداد تابستان دارای ۷ ماه و زمستان ۵ ماه گردید. در هر یک از این دو فصل جشنی بر پا می‌داشتند که هر دو آغاز سال نو به شمار می‌رفته‌است. وجود پایه و اساس جشن‌های نوروز و مهرگان در آغاز فصول دوگانه آریایی‌ها گویای آن است که زمینه اصلی پیدایش هر یک از آنها، بزرگداشت سرآغاز سال، توجه به پایان یک فصل و آغاز فصلی دیگر بوده‌است. با مرور زمان و تحول تدریجی اوضاع جشن نوروز از آن صورت بسیط نجومی و گاه‌شناسی بیرون آمد و بعدها جنبه‌های متعدد دینی و رسمی و سیاسی پیدا کرد. سرانجام این یادگار با سنن دیرین خود از مدتی متجاوز از نه قرن پیش در آغاز برج حمل جای ثابتی یافت و تنها جشن جهانی است که می‌توان گفت تمامی جنبه‌های دینی، رسمی، سیاسی و طبیعی را در خود جای داده‌است.

گزارش :زینب محمدی



تاریخ انتشار : 6 فروردین 1395, 13:29



» اخبار مرتبط:

  • مدیر گردشگری شهرستان کهگیلویه خبرداد: برگزاری جشن بزرگ نوروز95دردهدشت+زمان ومکان
  • نمایشگاه صنایع‌دستی استان‌های سراسر کشور در یاسوج برگزار می‌شود
  • صدای ساز وکرنا درجشن نوروزی «بهار امید» در دهدشت + تصاویر
  • معاون جدید اداره کل میراث فرهنگی استان منصوب شد
  • اقدام شایسته اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه برای معرفی جاذبه‌های زیارتی، تاریخی و گردشگری شهرستان
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟