مشروح اخبار


» ولادت امام حسن مجتبي(ع) بر همه شيعيان مبارک باد



ميلاد باسعادت سبط اکبر، فرزند زهراي اطهر کريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام بر تمامي شيعيان و محبين آن حضرت مبارک باد. نام مبارک امام مجتبي(ع) يعني «حسن» هديه جبرئيل به رسول خدا (ص) بود که تا پيش از اين چنين نامگذاري سابقه نداشت و از آن جهت امام حسن...

راک نیوز : ميلاد باسعادت سبط اکبر، فرزند زهراي اطهر کريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام بر تمامي شيعيان و محبين آن حضرت مبارک باد. نام مبارک امام مجتبي(ع) يعني «حسن» هديه جبرئيل به رسول خدا (ص) بود که تا پيش از اين چنين نامگذاري سابقه نداشت و از آن جهت امام حسن را کريم اهل بيت مي خوانند که ايشان کريم الوجه بود و از جهت منظر، اخلاق و بزرگواري به رسول اکرم شبيه تر از او نبود.

امام حسن (ع ) فرزند اميرمؤمنان علي بن ابيطالب و مادرش فاطمه زهرا دختر پيامبر خدا است. امام حسن در شب نيمه ماه رمضان سال سوم هجرت در مدينه تولد يافت. وي نخستين پسري بود که خداوند متعال به خانواده علي و فاطمه عنايت کرد. رسول اکرم بلا فاصله پس از ولادتش، او را گرفت و در گوش چپش اقامه گفت. سپس براي او گوسفندي قرباني کرد، سرش را تراشيد و هم وزن موي سرش، نقره به مستمندان داد. پيامبر دستور داد تا سرش را عطر آگين کنند و از آن هنگام آيين عقيقه و صدقه دادن به هم‌ وزن موي سر نوزاد سنت شد.

اين نوزاد را «حسن» نام داد و اين نام در جاهليت سابقه نداشت. کنيه او را « ابومحمد» نهاد و اين تنها کنيه اوست. لقب هاي او سبط، سيد، زکي، مجتبي است که از همه معروفتر "مجتبي " است. پيامبر اکرم به حسن و برادرش حسين(ع) علاقه خاصي داشت و بارها مي فرمود که حسن و حسين فرزندان من هستند و به پاس همين سخن علي(ع) به ساير فرزندان خود مي فرمود: "شما فرزندان من هستيد و حسن و حسين فرزندان پيغمبر خدايند".   نام مبارک امام مجتبي (ع) يعني «حسن» هديه جبرئيل به رسول خدا بود و اين نام در دنيا نبوده بلکه از نامهاي اهل بهشت است. در حديث آمده است که پيامبرگرامي فرموده است: "حسن، حسن ناميده شد، زيرا «احسان» خداي متعال سبب پايداري آسمان ها و زمين است." اين حديث شريف حسن بودن را اشاره به مقام «احسان» مي داند. و برخي از روايات ديگر نيز ويژگيهائي براي امام مجتبي بيان کرده اند که دقيقاً بر همان مقام «احسان» که جزو بالاترين درجات براي سالک الي اللّه است، تطبيق مي کند.   از آن جهت امام حسن را کريم اهل بيت مي خوانند که ايشان کريم الوجه بود و از جهت منظر، پيکر، اخلاق و بزرگواري به رسول اکرم شبيه تر از او نبود.   امام حسن هفت سال و اندي از زمان جد بزرگوارش را درک نمود و در آغوش مهر آن حضرت بسر برد و پس از رحلت پيامبر که با رحلت حضرت فاطمه دو ماه يا سه ماه بيشتر فاصله نداشت، تحت تربيت پدر بزرگوار خود قرار گرفت.



تاریخ انتشار : 13 مرداد 1391, 22:00



» اخبار مرتبط:

  • نور زمين و آسمان از نور فاطمه (س) است.
  • پیامک های ویژه میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع)
  • هاشمي‌رفسنجاني: با آگاهي روزافزون ملت‌ها ديگر نمي‌توان با آنان با ظلم و تحميق رفتار كرد
  • ربيع‌الاول، ماه هجرت محمدي
  • جامعه‌شناسي سياسي قيام اما‌م حسين(ع)
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟