نويسنده : سيد رضا اکرمي |
1- محرم و صفر که دو ماه تکريم و تجليل از حماسه حسيني و تبيين و تحليل آن بود به پايان رسيد، با سخن امام هشتم درباره محرم به «ريان بنشبيب» شروع شد و با شهادت حضرت که «هيج احزان الطفوف» بود خاتمه يافت و امام خميني رحمهالله که معمار انقلاب اسلامي و معيار آن بود، فرمود «هر چه داريم از محرم و صفر است» فراز و نشيبهاي محرم و صفر گذشت و اربعين ميليوني را در کربلاي حسيني ديديم و جمعيت ميليوني در مشهد براي بزرگداشت دهه آخر و حوادث «رحلت پيامبر اعظم و شهادت سبط اکبر و بضعه الرسول امام هشتم» گذشت و ماه ربيعالاول تحقق يافت. 2- ربيعالاول با «هجرت» نبوي کليد خورد و خداوند «رسول خدا» را از توطئه قريش «واذيمکربک الذين کفروا ليثبتوک اويقتلوک او يخرجوک و يمکرون و يمکرالله و الله خيرالماکرين» در زنداني کردن و تبعيد نمودن و يا کشتن وي آگاهي داد و حضرت خود به دستور خداوند «هجرت» را اعلام داشت و به «غارثور» رفت و علي عليهالسلام را در جاي خود خواباند و «ليله المبيت» اعلام شد و آيه شريفه «و من الناس من يشتري نفسه ابتغاء، مرضات الله و الله رئوف بالعباد، بقره، 207» مدالي براي علي عليهالسلام شد و سپس با آماده ساختن مرکب و زاد و توشه، عازم «يثرب» شد و پس از ورود «مدينه النبي» نام يافت و رسولالله در «قبا» ظاهر شد. 3- اين فشار و تهديد قريش، نقطه عطفي شد براي رسول خدا و مسلمانان و اسلام عزيز و تبديل به فرصت شد براي يافتن منطقهاي جديد و فضائي نو و گويا دنياي جديد و به ميدان آمدن گروهي تازه با عنوان «انصار» که با رسول خدا پيمان ياري و همراهي بسته بودند. قرآن مجيد واژه «هجرت و مهاجرت و مهاجرين» را واژهاي سياسي نمود و حالت قاعده و ضابطه يافت و امام علي عليهالسلام فرموده بود «والهجره قائمه علي حدها الاول» که ديگر هجرت اصل است و اساسي و براي اساس ايمان و هجرت و جهاد «ولايت» پديدار ميآيد و هر کس ايمان و جهاد را پذيرا شود ولي هجرت را جدي نپذيرد، از ولايت دوراست و «مالکم من ولايتهم من شيء» ميشود. 4- موارد استعمال «هجرت» در آيات و روايات و تاريخ، به وضوح نشان ميدهد که هجرت ميدان وسيع و باز و ابعاد گسترده و متنوعي دارد که خداوند اعلام ميدارد «و من يهاجر في سبيلالله، يجد في الارض مراغماکثيرا واسعه» هجرت در راه خدا، جولا نگاه بسيار و وسيع را پديدار ميسازد که هجرت علمي داريم، هجرت سياسي داريم و هجرت فکري و فرهنگي و اقتصادي و اخلاقي و اعتقادي و جغرافيائي در هجرت رسول خدا همه اين موارد را يافتيم، کار به جائي رسيد که رسول خدا، دهها نامه و مکتوب دعوت و هدايت به اسلام را براي عالمان و حاکمان و رئيسان قبائل و کشورها نوشت و «مکاتيب الرسول» خود عنواني جديد شد و ديديم که امام خميني رحمتالله عليه، براي گورباچفنامه نوشت و او را به اسلام محمدي دعوت نمود، امام علي از مدينه به بصره و کوفه رفت و در نهايت در کوفه استقرار يافت و امام عصر عليهالسلام همين کوفه را مرکز حاکميت جهاني خود قرار ميدهد. امام خميني رحمهالله عليه ناخودآگاه حالت هجرت و مهاجرت يافت و از قم به ترکيه و از ترکيه به نجف و از نجف به نوفل لوشاتوپاريس رسيد و بيش از صد روز در آنجا استقرار يافت و با جهان به گفتوگو نشست و حصارهاي محدود ايران و عراق کنار زده شد و دعوت وي جنبه بينالمللي يافت و در کوتاهترين زمان، انقلاب اسلامي ايران به پيروزي رسيد. سير تاريخي هجرتهاي مثبت، برکات و دستاوردهاي بسيار را با خود دارد و حقايق بسيار را اعلام ميدارد. 5- استاد مطهري در سخنراني خود«المهاجر منهاجر السيئات» را مطرح کرد و اعلام داشت، بايدهرگونه آلودگي و ناهنجاري را کنار گذارد و از آن فاصله گرفت که اين آلودگي، غبار و غصه و کدورت، به وجود ميآورد و مانع تابش روشني نورمحمدي ميشود. جاذبه، اصلي است براي فراخواندن و گردآمدن و تبادل انديشه و تعامل عملي و تعاون داشتن و دافعه نيز قاعدهاي است براي دور نمودن موانع گردآوري، که اين ناهنجاري ها، سيئاتاند و هرگونه گناه و عصيان و اختلاف افکني و فرافکني و قانون شکني و ستيزه جويي را با خود دارد. بايد از انديشه و انگيزه و ايده و اخلاق و سخن و رفتار ناروا فاصله گرفت و با سالم سازي فکر و فهم و فقه و عمل به حداکثري رسيد، به فرموده آيتالله مظلوم بهشتي«جاذبه به حد کمال داشت و دافعه به حداقل» و رسول الله در مدينهالنبي کانون فکري و فرهنگي مسجد سازي را پديد آورد و جمع و جماعت و جمعه و جهاد، را به وجود آورد و «نماز» را معراج نمود براي پويائي و پايائي و پايداري، با قبائل در مدينه و حتي «يهوديان و نصاري» پيمان بست و پيمانها را محترم شمارد، مگر اينکه آنان پيمان شکني نمايند. عقد اخوت با مسلمانان به جود آورد و مهاجران و انصار را برادر معنوي «انما المومنون اخوه» ساخت و علي عليهالسلام را برادر خود ساخت همه چيز به برکت هجرت تغيير کرد و از حالت رخوت و سکوت و رکود خارج شد و سبقت و سرعت و مغفرت «فاستبقواالخيرات، و سارعوا الي مغفره من ربکم وعرضها السموات و الارض» به وجود آمد، مقايسه 13 سال بعثت رسول خدا در مکه و ده سال هجرت حضرت به مدينه را در برابر خود قرار دهيم توفيق شيخ طوسي در هجرت از بغداد به نجف و هجرت «آيتالله شيخ عبدالکريم حائري» و هجرت «آيتالله بروجردي» از اراک و بروجرد به قم بنگريم. |
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر